OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Předpověď přeprodukovaného průšvihu poté, co ruská ARKONA s albem „Goi, Rode, Goi!“ přesedlala k relativně velké nahrávací společnosti, jsem sice nikdy nahlas nevyslovil, ale už od té doby na ní pravidelně myslím. Minulému albu „Slovo“ se ještě jako zázrakem povedlo jí nenaplnit, aktuální novinka „Yav“ však už tolik štěstí neměla.
ARKONA se na ní totiž (vedle opravdu překrásného motivu obalu z dílny Gyuly Havancsáka /jinak také třeba WISDOM nebo GRAVE DIGGER/, to je nutné zdůraznit) schovala do nepřeberného množství nálad, nástrojů, pocitů a nekonečných stopáží, které je ve finále příčinou toho, že ruské folkmetalové hvězdičky v něm vlastně ani nejsou moc vidět. Všechno je to načinčané a navzájem na sebe naroubované s nesmírnou pompou, stopáže jednotlivých skladeb zásadně nejdou pod pět minut, ale zní to pohříchu jen jako jakési automatické komplikování hudby za účelem její větší líbivosti, které jí však v důsledku samém sráží na kolena.
Kloudný a zajímavý hudební nápad aby zde člověk pohledal s trpělivostí amatérského houbaře, co z lesa neodejde, dokud nenajde alespoň jeden osamocený úlovek. Mě se jej podařilo objevit ve skladbě „Serbia“, která snad jako jediná zní, jakože je opravdu poctivým a poctivě myšleným produktem z dílny ARKONY. Jinak kde nic, tu nic, jen produkce (pro produkci) na produkci, při níž si jen těžko lze představit opravdového pohana, co by si aspoň na chvíli skočil do kola.
Podobné okamžiky se nejspíš nevyhnou žádné kapele, ARKONA navíc odolávala na celých šesti řadových albech, a zuby si vylámala až na tom sedmém. Snad to pro ni bude dostatečným mementem, až zase bude příště chystat materiál do nahrávacího studia.
4 / 10
Yav (2014)
Slovo (2011)
Stenka na Stenku (EP) (2011)
Goi, Rode, Goi! (2009)
Noch Velesova (Live CD/DVD) (2009)
Ot Serdca K Nebu (2007)
Zhizn Vo Slavu (Live CD/DVD) (2006)
Vo Slavu Velikim! (2005)
Lepta (2004)
Vozhrozhdenie (2004)
Rus (demo) (2002)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 67:52
Tracklist:
1. Zarozhdenie
2. Na Strazhe Novyh Let
3. Serbia
4. Zov pustyh dereven'
5. Gorod Snov
6. Ved'ma
7. Chado Indigo
8. Yav'
9. V Ob'yat'yah Kramoly
Jestli je tohle komponováno "složitěji za účelem větší líbivosti"(?), tak co pak říct k 90% jednotvárné, dusavé, folkově laděné produkce. Yav je skvělá nahrávka
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.