OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ocenenia za hudobné nahrávky sa rozdávajú po celom svete, pričom víťazi tých najprestížnejších sa aspoň na čas spravidla preslávia, ak už slávni dovtedy nie sú. Ako je to s oceneniami v našich končinách, som sa opýtal niekoľkých laureátov. Okrem pozitív plynúcich z udelených cien som sa respondentov opýtal, či majú aj negatívnejšie súsenosti.
Odpovede sú zoradené v poradí v akom prišli odpovede na zaslané otázky. Z oslovených kapiel do uzávierky neodpovedali len ČAD/VANDALI a MASTER´S HAMMER.
Petr Pálenský (INSANIA)
Minulý, prípadne tento rok ste dostali hudobnú cenu, akú hodnotu táto cena pre vás má?
Má pro nás hodnotu příjemnýho večírku v pražské Akropoli, kde jsme se vykropili velmi dobrým alkoholem a užili si výlet. Kromě toho nám ten večer trošku pomohl se uvolnit a pozvedl nám sebevědomí, protože poslední deska se rodila v bolestech.
Pomohlo vám nejakým spôsobom toto ocenenie?
Asi to trochu pomůže prestiži kapely v očích pořadatelů, ale nic víc. Nám mnohem víc pomohlo to, že se podařilo oslovit tímhle albem nový lidi a následující turné bylo nejlepším koncertním turné v historii kapely. První náklad CD se vyprodal do půl roku, což se nám nikdy předtím nepodařilo. Z toho máme mnohem větší radost než z jakékoli ceny. Koncertní turné proběhlo ještě před vyhlášením Andělů, takže na návštěvnost v klubech nemělo to ocenění žádnej vliv.
Okrem zvýšenia povedomia o kapele (popularita?) sa niekedy s takýmito cenami zvyknú vynoriť aj negatívnešie reakcie, stretli ste sa aj s týmto?
Samozřejmě. Byli jsme na to připravení, že to nastane. Především proto, že jsme dostali ocenění hned ve dvou kategoriích. Věděli jsme předem, že pokud vyhrajeme obě kategorie, bude to průser. A já těm lidem a muzikantům, kteří byli nespokojení, rozumím. Bohužel jsme v tom ale nevinně. Zároveň si myslím, že zmínění kritici mohli projevit trochu nadhledu. Ankety jsou přece o zábavě, stejně jako celej rock’n’roll. Není třeba to brát tak smrtelně vážně.
Množstvo muzikantov sa o hudobných cenách vyjadruje dosť negatívne. Tam, kde o víťazoch rozhoduje porota, sa hovorí o muzikantskej mafii a mladí muzikanti tam vraj nemajú šancu, a tam, kde hlasuje verejnosť, sa hovorí o tom, že popularita nič nehovorí o kvalite. Čo si o tom myslíte?
My o mafii nic nevíme, a pokud v téhle oblasti, kde jde o hovno, skutečně působí, tak jí srdečně děkujeme za ocenění. Kdyby tu cenu dostala kterákoli jiná kapela, budeme jí to přát z celýho srdce. Mně osobně vadí snad jen to, že do nominací se většinou nedostanou nahrávky, který mi přijdou opravdu dobrý. Ale to je problém mého osobního vkusu, to nemůžu hlasujícím vyčítat. A popularita o kvalitě nevypovídá, s tím souhlasím. Ale v takové diskusi se dostáváme už na velmi tenkej led, protože pod pojmem kvalita si každý samozřejmě představuje něco trochu jiného.
PIPES AND PINTS
Minulý, prípadne tento rok ste dostali hudobnú cenu, akú hodnotu táto cena pre vás má?
Minulý rok jsme dostali žánrového Anděla za naše album „Found & Lost“ a bylo to pro nás velké překvapní a pocta. O nominaci jsme se dozvěděli až od kamarádů a to, že jsme ji dostali nás těší!
Pomohlo vám nejakým spôsobom toto ocenenie?
Určitě nás to trošku posunulo, dozvědělo se o nás zase o něco víc lidí, ale že by to nějak rapidně zvýšilo zájem o nás se asi říct nedá.
Okrem zvýšenia povedomia o kapele (popularita?) sa niekedy s takýmito cenami zvyknú vynoriť aj negatívnešie reakcie, stretli ste sa aj s týmto?
Pozitivní reakce určitě převyšovaly a hrozně moc lidí nám to přálo. Až jsme se divili kolik. A ty negativní, těch jsme pár zaznamenaly, ale šly mimo nás :)
Množstvo muzikantov sa o hudobných cenách vyjadruje dosť negatívne. Tam, kde o víťazoch rozhoduje porota, sa hovorí o muzikantskej mafii a mladí muzikanti tam vraj nemajú šancu, a tam, kde hlasuje verejnosť, sa hovorí o tom, že popularita nič nehovorí o kvalite. Čo si o tom myslíte?
Myslím si, že cena Anděl je úplně čistá záležitost. Hudební kritikové hlasují pro kapely, o kterých šlo ten rok nejvíce slyšet a kteří vydali nějaké významné album.
Tam kde hlasuje veřejnost je to dáno množstvím fanoušků, kteří jsou ochotni investovat smsky. A je to jen jejich volba.
Ale muzikantskou mafií bych to asi nenazýval (smiech).
Ivan (OBLITERATE)
Minulý, prípadne tento rok ste dostali hudobnú cenu, akú hodnotu táto cena pre vás má?
Pre mňa osobne je to také zadosťučinenie za všetku tú prácu, ktorú som na tejto nahrávke vykonal, od hudby cez všetku produkčnú činnosť, pred, počas, alebo po, končiac obalom. Taktiež to bola taká malá odmena za to obdobie počas vzniku „Superboring“, ktoré aj s odstupom času môžem ohodnotiť ako nie práve najšťastnejšie, čo sa týka kapely. Našťastie situácia sa ustálila tesne pred dokončením, a stav zatiaľ trvá a dúfam, že ešte dlho bude.
Pomohlo vám nejakým spôsobom toto ocenenie?
Tak nad týmto rozmýšľam už dlhší čas a odpoveď bude nie. Možno sa predalo o nejaké to malé percento viac CD u firmy, ale po pravde ani som to nezisťoval, takže to nemôžem ani potvrdiť, ani vyvrátiť. A čo sa nás samotných týka, neprišli žiadne extra ponuky, nehrali sme na žiadnych akciách iba vďaka výhre. Naša koncertná aktivita dokonca po výhre riadne klesla, rok 2013 sme hrali asi najmenej koncertov vôbec. Ako príklad môžem uviesť napríklad to, že z akcii čo sme mali zaistene počas roku 2013 aj niekoľko mesiacov vopred bolo zrušených cca 90% , ani o absurdne situácie nebola núdza. Ak by som mal uviesť konkrétne príklady, tak jeden nemenovaný slovenský festival nás asi tri mesiace nás nechal v tom, že tam hráme, a keď už bolo týždeň pred akciou, tak na moju e-mailovú otázku, či už majú aspoň harmonogram, hrali organizátori „mŕtvych chrobákov“ a v priebehu dňa sa na facebookovom evente zjavil rozpis, z ktorého mi bolo hneď jasné, že si tam nezahráme. Organizátor iného koncertu, na ktorom sme nakoniec hrali, nám povedal, že veľmi váhal či nás vôbec osloví, pretože predpokladal, že budeme mať po výhre väčšie finančné nároky - našťastie sa aspoň opýtal a zistil si priamo u nás, že to tak nie je. Prisúdiť všetky tieto „patálie“ sa výhre síce nedá, ale keď sa takých náhod stane viacero naraz, človeku sa všeličo premelie v hlave. (smiech).
Okrem zvýšenia povedomia o kapele (popularita?) sa niekedy s takýmito cenami zvyknú vynoriť aj negatívnejšie reakcie, stretli ste sa aj s týmto?
Do očí nám nikto na rovinu nepovedal, že prečo vy?! Ale všeličo sme sa podozvedali. Čo už, veď to patrí k bežnému životu. Závisť a hlúposť sú predsa nesmrteľné (smiech).
Množstvo muzikantov sa o hudobných cenách vyjadruje dosť negatívne. Tam, kde o víťazoch rozhoduje porota, sa hovorí o muzikantskej mafii a mladí muzikanti tam vraj nemajú šancu, a tam, kde hlasuje verejnosť, sa hovorí o tom, že popularita nič nehovorí o kvalite. Čo si o tom myslíte?
Nadnesene by sa dalo povedať, že takéto súdy väčšinou vynášajú tí , ktorí sú sklamaní z toho, že ich obľúbená skupina či interpret, alebo dokonca oni sami nevyhrali. Osobne som rád, že niečo také ako Radio_Head Awards vôbec je, a zvlášť vďaka tomu, že tam tá kategória Hard & Heavy je. Som rád za každú činnosť, ktorá niečím prispieva scéne. Navyše, nikto nikoho nenúti, aby sa na niečom takom zúčastnil.
Kverd (HEIDEN)
Minulý, prípadne tento rok ste dostali hudobnú cenu, akú hodnotu táto cena pre vás má?
Dostali jsme Břitvu pro „Akunvst“ za album roku 2013 a největší hodnotou je určitě ta morální. Každá deska stojí hodně sil i prostředků, jasný – tohle je normální stav, ale příjde mi zdravý, že je někdo ochotnej ti říct: „Hoši, tohle je dobrý.“ Zorganizovat předávací večer a i s reálnou vidinou provaru dotáhnout celou věc do konce.
Pomohlo vám nejakým spôsobom toto ocenenie?
Na osobní úrovni bych řekl, že jo – je to hmatatelný vyjádření podpory v něčem, čemu věnuju velký množství energie a dost to pro mě znamená. Studiový rány na kapelním účtu to nezacelí a dvojnásobek lidí na naše koncerty taky chodit nezačne. Hodně to souvisí s vlastním přístupem k tomu všemu.
Okrem zvýšenia povedomia o kapele (popularita?) sa niekedy s takýmito cenami zvyknú vynoriť aj negatívnešie reakcie, stretli ste sa aj s týmto?
Jo, tak nadávat se samozřejmě bude pokaždý – je jedno, kdo nebo co vyhraje. Každej to bude mít pro určitou skupinu lidí neprávem a nezaslouženě – jsme Češi. My máme tyhle věci na párku a pokud někomu natolik ležíme v žaludku, má to tak asi být.
Množstvo muzikantov sa o hudobných cenách vyjadruje dosť negatívne. Tam, kde o víťazoch rozhoduje porota, sa hovorí o muzikantskej mafii a mladí muzikanti tam vraj nemajú šancu, a tam, kde hlasuje verejnosť, sa hovorí o tom, že popularita nič nehovorí o kvalite. Čo si o tom myslíte?
Hele, tohle bude asi takovej ten předanketovej punk ve stylu: „Jebem ceny, hudba není soutěž“, vystřídanej poanketovým hejtem ve stylu: „Stejně to bylo podmazaný.“. Příjde mi to normální a nijak se tím nezabývám. Vždycky bude někdo, koho zabolí na srdíčku. Popularita a koneckonců i ta kvalita je relativní pojem, kterej si stejně každej ohne podle svýho vlastního cítění.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.