OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Není doom metal jako doom metal. YOB se po slabším kousku nazvaném „Atma“ touto deskou zapisují tučným písmem do kroniky žánru. Mike Schiedtovi se povedlo ukout více jak hodinový železitý materiál, který v nejsilnějších místech nechává nad hutnými valivými spodky vyčnívat až odzbrojující lehké vokály. Ty přerůstají do mnohdy drásavých hrdelních poloh se stejnou samozřejmostí, s jakou se těžké kytarové monolity mění v plíživá klidná místa, na které dokonale pásne klišovité sousloví „klid před bouří“.
Sevřenost a celistvost „Clearing the Path to Ascend“ je dalším rozměrem, který se vám otevře již po druhém a třetím poslechu. Na více jak hodinové ploše je dostatek prostoru k tomu, aby vás nahrávka naprosto pohltila a nechala hnít ve svých útrobách. Zde budete chtě nechtě obdivovat dřevorubeckou monumentálnost, kterou dokáží v YOB jen ve třech lidech tesat svými riffy. Současně je třeba zmínit i smysl pro lehkost a jednoduchost, které je přehozena přes dřevní masivy kytar jako rafinovaný závoj. Tento závoj mnohdy přečnívá a tvoří tak lehké kytarové zákoutí, u kterých bych se přímo nabízelo napsat, že jsou vzdušné. To by však nemohli být YOB. I poklidné plochy bez zbustrovaných kytar v sobě uchovávají hutnou tíživou atmosféru a vnitřní pětí, která se nese celým albem.
YOB natočili album, které se bez okolků dá označit jako jeden z vrcholů na sludge-doomové scéně. Čím déle ho poslouchám, tím i přijde lepší a lepší. Jakoby do syrového mazlavého základu dřevního doom metalu někdo přidal eleganci podobnou té, kterou v sobě uchovávají například lordové z PINK FLOYD.
8,5 / 10
Our Raw Heart (2018)
Clearing The Path To Ascend (2014)
Atma (2011)
The Great Cessation (2009)
The Unreal Never Lived (2005)
The Illusion Of Motion (2004)
Catharsis (2003)
Elaborations Of Carbon (2001)
Datum vydání: Úterý, 2. září 2014
Vydavatel: Neurot records
Stopáž: 62:30
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.