PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Asi bychom mohli vést sáhodlouhé půtky a dišputace na téma, kteráže kapela, potažmo album, je z hlediska smrtonosného kovu made in Sweden TO nejpřínosnější, nejlepší, nejvíce stylotvorné. Jedni by hájili plamenné počátky, druzí by horovali pro galerie temného klidu, jiní (Ti hudebně historičtí) mlátili by vztekle o stůl CDčky AT THE GATES. Nemá cenu ani začínat tuhle katovenskou debatu, je nic neříkající a zatraceně subjektivní. Po těch letech máme jednu jedinou zatracenou jistotu: ať už si pustíte kteroukoli ze zmíněných veličin, čeká vás slastný požitek, hodný metalových labužníků…
Nejinak je tomu v případě The Gallery, desky, která spatřila světlo světa v devadesátém pátém pod chorobnými křidélky netopýra Osmose. Mladá naděje švédských extrémů učinila krok, kterému se říká přelomový, a zároveň se definitivně vymezila na göteborgském kolbišti – jako seskupení experimentující, neotřelé, temné a tvrdé, vynalézavé, přesto však prachsakramentsky chytlavé.
Trefná charakteristika celé kolekce se nedá vměstnat do konkrétního žánrového chlívku, nutně vám při takové generalizaci zůstane kus čouhat. Ano, DARK TRANQUILLITY lačně pohltili vše, co dělá severský death severským deathem – melodiku, tvrdost a údernost, která si nic nezadá s brigádami socialistické práce (úderkou Julia Fučíka především hehe). Brutalita riffů ustupuje hravosti a nápaditosti, uniformní čerň kaskádám barev a různorodých nápadů. Charakteristické melodické postupy, jakých DARK TRANQUILLITY na The Gallery používají, dodnes zůstávají součástí žánrové DNA. Lehkoruké vyhrávky ne jedné, ale často obou kytar, absence zahulených laufů a jejich nahrazení neustálými jiskřivými souhrami obou sekerníků (sluší se to v tomto případě vůbec říkat?). Při poslechu vybrnkávačky Mine is the grandeur... mě neodbytně pronásleduje myšlenka, že celá göteborgská škola vychází z renesanční hudby, z těch ustavičného přívalu nových a nových krásných motivů a jejich variací. Ano, každá skladba má to, čemu můžeme říkat nosný riff (nedá mi to nesmočit si hubu v absolutně geniální basové lince depresivní litanie Lethe – není mnoho působivějších!), ale neomílá ho za každou cenu, štěpí se do klidnějšího pasáží, blackem prosycené pasáže klidně a harmonicky přepouštějí místo akustické muzice, gothic rockovým inspiracím, DARK TRANQUILLITY plují hudebním univerzem a jako podivuhodní kouzelníci trhají právě to jablko, které je nejblíže emotivním potřebám kompozice. A umí různorodé chutě zastřešit – ta různožánrová sebranka působí pod jejich rukama dojmem naprosto soudržné a funkční hmoty. Černě kovová vichřice a renesanční vyhrávky, jaké zdobí i satánky DISSECTION. Bouřlivá heavy melodika, jako v případě IN FLAMES, byť zde zkrocená a podřízená „artistnímu“ (promiňte mi to intelektuálštinou zapáchající slůvko) účelu. A v neposlední řadě Mikael Stanne v letech skřehotavě učňovských, přesto však velmi působivých. Kaleidoskop jménem DARK TRANQUILLITY…
The Gallery je skutečnou galerií – galerií severské školy. Okouzlující obrazárna, plná výjevů laděných lehce do melancholie, lehce do brutality, ale totálně – do hudebního absolutna. I po těch sedmi letech a všech hudebních veletočích působí toto album novátorsky, svěže, neoposlouchaně… Pestrobarevná malba, visící kdesi mezi peklem a nebem, mezi metalem a… ?
The Gallery je skutečnou galerií – galerií severské školy. Okouzlující obrazárna, plná výjevů laděných lehce do melancholie, lehce do brutality, ale totálně – do hudebního absolutna. I po těch sedmi letech a všech hudebních veletočích působí toto album novátorsky, svěže, neoposlouchaně… Pestrobarevná malba, visící kdesi mezi peklem a nebem, mezi metalem a… ?
1. Punish my heaven
2. Silence, and the firmament withdrew
3. Edenspring
4. The dividing line
5. The gallery
6. The one brooding warning
7. Midway through infinity
8. Lethe
9. The emptiness from which I fed
10. Mine is the grandeur...
11. ...of melancholy burning
Endtime Signals (2024)
Moment (2020)
Atoma (2016)
Construct (2013)
We Are The Void (2010)
The Dying Fragments (compilation) (2009)
Where Death Is Most Alive (DVD / live album) (2009)
Misery´s Crown (single) (2009)
Yesterworlds (compilation) (2009)
Manifesto Of Dark Tranquillity (compilation) (2009)
Fiction (2007)
Focus Shift (single) (2007)
Character (2005)
Lost To Apathy (EP) (2004)
Exposures – In Retrospect And Denial (rarity) (2004)
Live Damage (DVD) (2003)
Damage Done (2002)
Haven (2000)
Projector (1999)
Zodijackyl Light (video) (1997)
The Mind´s I (1997)
Enter Suicidal Angels (MCD) (1996)
The Gallery (1995)
Of Chaos And Eternal Night (MCD) (1995)
Skydancer (1993)
Tranquillity (EP casette) (1992)
Trail Of Life Decayed (EP) (1992)
A Moonclad Reflection (EP) (1992)
Trail Of Life Decayed (demo) (1991)
Datum vydání: Pondělí, 27. listopadu 1995
Vydavatel: Osmose Productions
Stopáž: 47:50
Produkce: Fredrik Nordström
Studio: Fredman, Gothenburg (SWE)
Skutečně, matematika je v případě „The Gallery“ naprosto jednoduchá. Potřebujete-li při jakékoliv příležitosti uvést album, které se spolehlivě pohybuje v TOP 10 švédské death metalově – melodické školy, nemůžete než nezmínit právě tento exkluzivní kousek od DARK TRANQUILLITY. Nadpozemská krása si na něm navlékla roucho sněžného čaroděje, na první uhrančivý pohled nelidského a bestiálního, na ten druhý pak vnímavého a schopného se vcítit i do toho nejmenšího náznaku světského neštěstí či tragédie. V jeho spárech se proto člověčímu jedinci nenabízí příležitost k úniku a tak (ať už při gigantických velkojízdách typu „Punish My Heaven“ nebo při emotivních sebedestrukcích po vzoru „Lethe“) mu nezbývá než znovu a znovu umírat, tak jako bájný Fénix. Tohle prokletí však není z těch, co by bolely. Naopak.
Z
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.