OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Byť k oficiálnímu prohlášení o rozpadu NEVERMORE dosud stále nedošlo, je jasné, že od onoho dubnového dne v roce 2011, kdy Jeff Loomis a Van Williams oznámili odchod ze seattleské powermetalové hvězdy, se o kapele jako takové dá hovořit už pouze v minulém čase. Warrel Dane a Jim Sheppard coby její pohrobci tuhle situaci vyřešili zkušeně a elegantně zároveň – k životu zpět přivedli SANCTUARY, skupinu, v níž si kdysi dávno vysloužili první heavymetalové ostruhy a s pouhými dvěma alby také pořádně přičichli k profesionální ocelářské práci.
Díky odkazu NEVERMORE a uměleckým kvalitám obou posledně jmenovaných se tak k první studiové nahrávce SANCTUARY po čtvrt století jistě vázala velká očekávání, kalená snad jen obavou z neúčasti Jeffa Loomise na skladatelském procesu. Naopak naprosto jasno nejspíš bylo v tom, jak vlastně bude kapela po těch dlouhých létech neexistence znít. Karty byly v tomto směru rozdány jednoznačně – pokud by SANCTUARY (v konečné sestavě z roku 1992) bývali měli možnost se vyvíjet, téměř jistě by dnes zněli přesně jako NEVERMORE.
I proto je nejdůležitější dojem z „The Year The Sun Died“ přesně takový, protože album zní skutečně do puntíku tak, jako kdybyste poslouchali a zároveň respektovali další zářez v diskografii jedinečných NEVERMORE. Tedy něco jako další obrovský, monolitický kus železitého šutru, který vám zahradil cestu ven z labyrintu, v němž jste byli dlouho ztraceni, a nechal vás tak v neutěšené samotě jen s vašimi černými myšlenkami, od nichž není útěku.
Je obdivuhodné, jak si Dane a spol. dokáží stále udržovat jakousi auru výjimečného powermetalového monumentu, který na svých albech předvádí sice nijak zásadně složité, ale zato maximálně efektivní silové provedení heavy metalu. Na aktuálním album, pravda, je nakonec přece jen Loomisova absence tak trochu poznat, ale i tak jde o materiál, který Danemu a Sheppardovi (které na pětici doplňují původní kytarista Lenny Rutledge, původní bubeník Dave Budbill a šestistrunný novic Brad Hull) reputaci rozhodně nezkazí.
Nejúčinnějším argumentem je v tomhle směru zcela jasně třetí položka playlistu „Exitium (Anthem Of The Living)“, mrazivá jako šíp vystřelený z kuše váhajícího střelce. Procento v ní nashromážděných emocí a kovové melancholie je skutečně velmi vysoké, díky čemuž je skladba opravdu ukázkovým příkladem obrovské hudební síly, která v SANCTUARY dříme. Na albu navíc nezůstává zdaleka sama („Arise And Purify“, „Frozen“ a titulní „The Year The Sun Died“ jsou jí hned v patách) a to mu samozřejmě získává nejedny posluchačovy sympatie.
Vysloveně slabé místo naopak nahrávka s naprosto kouzelným a maximálně výstižným obalem postrádá, což mne přivádí k úvahám o tom, zda nakonec neposlouchám to nejlepší, co zatím stále ještě probíhající rok 2014 přinesl. Možné to docela dobře je.
Klepání na (nebeskou) bránu těžkou kovovou pěstí NEVERMORE, pardon, vlastně SANCTUARY.
8,5 / 10
Warrel Dane
- zpěv
Lenny Rutledge
- kytara
Brad Hull
- kytara
Jim Sheppard
- baskytara
Dave Budbill
- bicí
1. Arise And Purify
2. Let The Serpent Follow Me
3. Exitium (Anthem Of The Living)
4. Question Existence Fading
5. I Am Low
6. Frozen
7. One Final Day (Sworn to Believe)
8. The World Is Wired
9. The Dying Age
10. Ad Vitam Aeternam
11. The Year the Sun Died
The Year The Sun Died (2014)
Into The Mirror Live (1990)
Into The Mirror Black (1989)
Refuge Denied (1987)
Datum vydání: Pondělí, 6. října 2014
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 49:36
Produkce: Chris
Studio: Soundhouse Studios, Seattle
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.