OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kanadský soubor workoholiků KATAKLYSM chrlí v současnosti nová alba jako na běžícím pásu. Ještě jsme se ani nestačili vzpamatovat z ničivých účinků skvělé fošny „Epic - The Poetry Of War“ a už nám frankofonní řezníci servírují na stůl další specialitku. Čerstvě předhozená flákota „Shadows & Dust“ vypadá už podle obalu velice lákavě, proto se zdržme zbytečných společenských formalit, zasedněme k dubovému stolu a co nejdříve zahajme slavnostní hostinu.
Velice spokojeni budou odcházet příznivci nové tváře KATAKLYSM, kterou skupina nastoupila spolu s vydáním „The Prophecy (Stigmata Of The Immaculate)“, kyselý obličej zkrášlený grimasou rezignace naopak usvědčí skalní příznivce té nejstarší tvorby. Většině z vás je asi známý fakt, že řady vyznavačů KATAKLYSM se nenávratně rozdělily na dvě znesvářené poloviny po vydání neskutečně vyhlazovacího disku „Temple Of Knowledge“. Jablkem sváru se stal odchod zpěváka Sylvaina Houdeho, jehož vražedné hlasivky ozdobily právě zmíněný „Temple Of Knowledge“, MCD „The Mystical Gate Of Reincarnation“ a také debut „Sorcery“. Na „Shadows & Dust“ presentuje kapela svůj standard - tím mám na mysli brutální deathmetal velmi často říznutý nebezpečně blastujícími party a ještě navíc obohacený o chytlavé melodické linky v pomalejších temných pasážích. Navíc u mikrofonu řádí doslova zlaté hrdlo Mauricia Iacona, které zvládá jak klasický growling přesně podle deathmetalových propozic, tak i čistě blackmetalový skřehot. Právě onen blackový styl zpěvu je často fanoušky i kritiky KATAKLYSM vytýkán, já však jako vyznavač blackmetalových dimenzí považuji zběsilý skřehot za velké zpestření produkce skupiny a před Mauriciem hluboce smekám za jeho precizně zvládnutou kombinaci obou vysoce extrémních stylů zpěvu. Typická kompozice KATAKLYSM začíná šílenou kulometnou sypačkou, při které prokazuje svoji spolehlivost přesný a spolehlivý bicman Max Duhamel, pak dostávají prostor rozvážné rytmy, do kterých kytara vykresluje temné melodie, aby se vše nakonec zvrhlo ve správně chaotickou smršť grindcorové brutality.
Nahrávka má opravdu spád v průběhu čtyřiceti minut neztrácí na dynamice a navíc je opatřena vskutku devastačním zvukovým kabátcem. Ne však úplně všechno je v naprostém pořádku. Především se mi zdá, že chlapci rozhodně nemuseli s nahrávkou tak spěchat, přeci jen každý rok vydávat album, aby neztrácelo ke konci nápady, dokážou jen ti vyvolení. Takže příště by to chtělo raději chvilku počkat a obohatit výsledný materiál o nové myšlenky, případně nějaké kompozice vyškrtnout a ne se za každou cenu řídit zcestným pravidlem "co rok to nové album". Mínusem je i fakt, že KATAKLYSM se stále drží svého osvědčeného stylu a nesnaží se hledat nějaké únikové cesty z poměrně stagnující deathmetalové scény. Určitě by nebylo špatné na dalším albu trošku více zaexperimentovat a jemně podráždit ortodoxní stoupence deathového klišé (vždyť v silách kanadské mlátičky tahle schopnost rozhodně je - vzpomeňme na velice kontroverzní počin „Victims Of This Fallen World“!). Ale i přes tyto nedostatky představuje „Shadows & Dust" v rámci žánru značný nadprůměr a především zatraceně dobře odvedenou práci.
8 / 10
Maurizio Iacono
- vokál
Stephane Barbe
- basa
Max Duhamel
- bicí
Jean-Francois Dagenais
- kytara
1. In Shadows And Dust
2. Beyond Salvation
3. Illuminati
4. Chronicles Of The Damned
5. Bound In Chains
6. Where The Enemy Sleeps
7. Centuries (Beneath The Dark Waters)
8. Face The Face Of War
9. Years Of Enlightment / Decades In Darkness
Goliath (2023)
Unconquered (2020)
Meditations (2018)
Of Ghosts and Gods (2015)
Waiting for the End to Come (2013)
Heavens Venom (2010)
Prevail (2008)
In The Arms Of Devastation (2006)
Serenity In Fire (2004)
Shadows And Dust (2002)
Epic (The Poetry Of War) (2001)
The Prophecy (Stigmata Of The Immaculate) (2000)
Victims Of This Fallen World (1998)
Northern Hyperblast (live) (1998)
Temple Of Knowledge (1996)
Sorcery (1995)
Vision The Chaos (7) (1994)
Mystical Gate Of Reincarnation (1993)
The Death Gate Cycle Of Reincarnation (MCD) (1992)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 40:16
skvela, vyvazena deska.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.