OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ač bylo v roce 1986 na světovém metalovém poli spoustu spolků, které chtěly a sem tam i dovedly posluchače řádně postrašit (namátkou mě teď napadli praotcové black metalu VENOM), přece jen tady byl jeden, který na to šel jinudy než přes strhující sílu a zběsilost. Podstatnější než jeho název (byli to MERCYFUL FATE, samozřejmě), je však pro nás jméno jednoho z jeho ústředních mozků, Kima Bendixe Petersona alias Kinga Diamonda, narozeného 14. 6. 1956 v dánské Kodani.
Tenhle tehdy čerstvý třicátník totiž poté, co dal vale svému mateřskému spolku, přetáhl odtud kytaristu Michaela Dennera a basistu Timiho Hansena, angažoval dalšího kytaristu Andyho LaRocqueho (po epizodě s Floydem Konstantinem) a celkem neznámého bubeníka Mikkeyho Deea, nechal vzniknout kapele, která si posluchačův strach a mrazení v zádech zvolila za své motto, a která tenhle ´druh´ metalového umění dovedla až na úplný vrchol. King Diamond nechal vzniknout KING DIAMOND, legendu, chcete-li, hororového metalu, a na důkaz toho, že to myslí opravdu smrtelně vážně, poslal vstříc světu debutní album „Fatal Portrait“ (předcházel mu ještě maxisingl s opravdu krutým názvem „No Presents For Christmas“).
Album temné, strašidelné a především natolik skladatelsky vytříbené, že se k němu přívlastek ´debutní´ vlastně ani nehodí, protože KING DIAMOND jakoby se na něm okamžitě stali definitivní a dokonale zaběhlou a sehranou kapelou a nikoliv spolkem, který se dal dohromady jen pár týdnů před jeho nahráním. A pomineme-li textovou stránku, která ještě nebyla hotovým hrůzyplným příběhem, tak jak je známe z pozdější doby (polovina skladeb je vyprávěním o tajemné dívce Molly a jejím portrétu a druhá je ryze nekoncepčního charakteru – např. „Charon“ nebo „Halloween“), jsou tady ještě dva z nejpodstatnějších důvodů, na kterých je postaven a kterými je neopakovatelně dobarvován onen chladný a až tíživě mrazivý výraz kapely.
Předně je za ním schováno kytarové umění Andyho LaRocquea (vlastním jménem Anders Allhage), který, kupodivu, předtím než se stal parťákem Kinga nehrál v žádné alespoň trochu známé smečcce, a kterého Kingovi do cesty přihrálo snad samo peklo, a za druhé samozřejmě Kingův vokál (své si říká také Deeova rytmika, abych nezapomněl). Oba jsou si ve svých přečetných rolích, které samozřejmě sehrávají každý jiným způsobem, tolik podobni, až je to skoro neuvěřitelné. Oba dokážou být zakřiknutí jako malá holčička, když jí necháte samotnou na hřbitově, rozběsnění jako démon vypuštěný z Pandořiny skříňky, dokážou ďábelsky našeptávat jako inkvizitor mýtící čarodějnictví a dokážou zkrátka prostřednictvím hudby sdělit tolik, co se jiným ani s živými herci nepovede. Příkladmo nedovedu vypíchnout žádnou ze skladeb, protože v každé z nich můžete tohle vše objevit a záleží asi jen na subjektivitě konkrétního jedince, jak moc intenzivně bude schopen to vše na sebe nechat působit. Potenciál je zkrátka tak obrovský, že to snad ani nebyla náhoda, když se tahle dvojice u Krále Diamantu sešla a bylo jí dáno spolu tvořit až do dneška.
Pro úplnost pak ještě dodávám, že již při poslechu „Osudného portrétu“ si můžete osvojit jedno zásadní pravidlo – pustíme-li si totiž některou z desek KING DIAMOND potmě a nezačneme se alespoň trochu bát, pak se právě pouštěná deska moc nepovedla. „Fatal Portrait“ jsem zkoušel několikrát a nezbývá mi než konstatovat, že se skutečně povedla.
9 / 10
King Diamond
- zpěv
Michael Denner
- kytara
Andy LaRocque
- kytara
Timi Hansen
- baskytara
Mikkey Dee
- bicí
1. The Candle
2. The Jonah
3. The Portrait
4. Dressed in White
5. Charon
6. Lurking in the Dark
7. Halloween
8. Voices from the Past
9. Haunted
10. The Lake
Songs For The Dead Live (2DVD) (2019)
Give Me Your Soul ... Please (2007)
Deadly Lullabyes Live (2004)
The Puppet Master (2003)
Abigail II: The Revenge (2002)
House of God (2000)
Voodoo (1998)
The Graveyard (1996)
The Spider´s Lullabye (1995)
A Dangerous Meeting (1992)
The Eye (1990)
Conspiracy (1989)
Them (1988)
Abigail (1987)
Fatal Portrait (1986)
Vydáno: 1986
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 41: 45
Produkce: King Diamond, Rune Höyer Studio: Soundtrack studio Kodaň
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.