OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Konec roku má tu nádhernou vlastnost, že hudební žebříčky nejen ovlivňuje, ale z gruntu mění, poznamenal by zpoza svého pracovního stolu nejspíš primář Sova. Nejsem si tedy vědom, zda nestor české ortopedie měl náklonnost k art rocku a indie, ale barokní pop by na jeho gramofonu možná prošel. Ne, nemluví ze mne otrava cukroví a přidušení purpurou, ale rozverný pocit, který v člověku budí okamžik, kdy náhle narazí na album, se kterým ihned naváže těsné duševní pouto.
S americkou grupou THE DEAR HUNTER (neplést s kolegy indiečkáři DEERHUNTER!), která se v roce 2005 zformovala kolem zpěváka a kytaristy Caseyho Crescenza, a to z důvodu mistrovy tvůrčí nadprodukce v jeho bývalé skupině RECEIVING THE END OF SIRENS. Přiznám se bez mučení, že jsem neměl tu čest s žádným z dosavadních pěti alb a do jedoucího vlaku jsem tak naskočil nejen albem číslo šest, ale zároveň albem, které nese titul "Act IV", což znamená, že ho předcházejí další tři koncepční desky. Celý příběh bude mít celkem šest pokračování a vypráví pohnutou životní pouť jedné postavy. Vzhledem k tomu, že začíná narozením hrdiny, můžeme zasvěceně sázet, čím asi tak skončí...
Čtyřka navazuje v momentě, kdy hrdina přijímá po konci Velké války identitu zesnulého nevlastního bratra. Rozvíjí motivy krize identity, válečného traumatu i hlubokého milostného zklamání. Texty jsou konec konců jedna z věcí, které vám do hlavy přeskočí skoro okamžitě, srozumitelné, elegantně vystavěné, plné velmi pregnantních otázek i zvolání:
Are our bodies really piles of dirt?
And is the soul just a metaphor?
I keep my eyes from looking too far up
I fear that there is a heaven above
Hlavní vypravěčská energie desky ale spočívá ve strhujícím hudebním ztvárnění příběhu. Casey Crescenzo ukotvil projev THE DEAR HUNTER na pomezí křehké indie rockové hravosti, art rockových vokálních harmonií a pompy a líbivých orchestrálních aranží, které slouží jako spojovadlo jednotlivých skladeb. Američané jsou milovníky klasického písňového schématu, nekomplikují si život dlouhými kompozicemi, ale spoléhají na nejprostší songwriting, silná nosná melodie, skvěle vystavěný refrén. Není v tom žádná další magie, byť právě způsob, jakým THE DEAR HUNTER jednotlivé songy svazuje dohromady smyčci, mění album v omamný zvukový sirup, který se sladce táhne více než hodinu.
Nikdy ale nezačne nudit, protože THE DEAR HUNTER si hrají s bohatými aranžemi, euforicky vrstvenou instrumentací a indie patinu střídají skočnější složby založené na výrazných výpadech dechových nástrojů a důraznějších kytarách. Velkolepá rocková fantasy ve vás může evokovat leccos, ve mně nejvíc duch 60. a 70. let a současnou potentní vlnu kytarových revivalů jako ISLANDS, TEMPLES či podstatně abstrajtnější TAME IMPALA. To vše ale samozřejmě v duchu (post)moderní pastiše, která je silně návyková a navzdory 67 minutám ji ani jednou kriticky nespadne řetěz.
Obvykle nebývá rozumné sledovat divadelní hru od 4. dějství, ale v případě "Act IV: Rebirth in Reprise" děláme výjimku. A to si pište, že neodejdu, dokud neuvidím dějství číslo 6. Tenhle velkolepý rockový kabaret si mě ulovil.
Velkolepý hudební kabaret. Prudce návykové rockové "bildungsalbum".
9 / 10
Act IV: Rebirth in Reprise (2015)
Migrant (2013)
The Color Spectrum (2011)
Act III: Life and Death (2009)
Act II: The Meaning of, and All Things Regarding Ms. Leading (2007)
Act I: The Lake South, The River North (2006)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.