PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vzrušené debaty o tom, zda je death metal hudbou pravých šlechticů, se u nás v redakci vedou pod taktovkou kolegy Reapera již roky. Ačkoli stále decentně pochybuji o tom, že takový Kníže po večerech spokojeně popotahuje z lulky za zvuku ORIGIN či MORBID ANGEL, musím dát redakčnímu smrtonošovi za pravdu v tom ohledu, že na dvoře death metalu se dějí pozoruhodné věci. Se svou odpovědí na téma aristokratického žánru přispěchali FLESHGOD APOCALYPSE, kteří svou novou desku prohlásili rovnou za krále.
Italští smrtonoši zakončili v roce 2011 albem "Agony" svou metamorfózu v symfo-death metalové těleso a po třech letech od vydání "Labyrithu" se vracejí s deskou, která tomuto trendu nasazuje korunu. Prorůstání klasických aranží s agresivní kytarovou a rytmickou složkou dostupuje vrcholu do té míry, že si kapela může dovolit jako bonus naservírovat album v čistě orchestrálním provedení. Pompézní aranže, postavené především na výrazných pochodových perkusích, monumentální žesťové sekci, ekvilibristických smyčcích a klávesových nástrojích, které evokují barokní hudbu, provázejí celou stopáž. Nemohou chybět ani mohutné chorální party, které dotvářejí megalomanský étos celé nahrávky. Neoklasické vlivy posiluje i využití sopránu Veronicy Bordacchini, která album předělí skvělým klavírním interludiem "Paramour (Die Leidenschaft bringt Leiden)" a v několika dalších skladbách tvoří dramatický kontrapunkt growlingu Tommasa Riccardiho.
Orchestrální podtext "King" nepůsobí v žádném případě jako hloupá a účelová vata, naopak vzbuzuje dojem, že je dílem lidí, kteří se o klasickou hudbu hluboce zajímají a pokládají ji za nedílnou součást své výpovědi. Původ FLESHGOD APOCALYPSE vede k velmi čitelné a zřejmé paralele s Lucou Turillim a jeho fúzí speed metalu a neoklasické hudby. Jeho death metaloví krajané se mohou opřít o nesmírně agresivní produkci Jense Bogrena, která některým momentům desky dává průraznou energii, jakou jsem naposledy slyšel na albu "Enki" od MELECHESH.
Nekompromisní důraz na rovnováhu podlazených kytary, explozivních blast beatů a orchestrální složky je však silou i slabostí celé desky. V některých momentech je strhující – např. v nekompromisním bachovském náklepu „The Fool“, jenže jak desce přibývají vteřiny a minuty (a poslechy), stává se zážitek z ní lehce otupujícím. "King" totiž trochu monotónně bručí a vříská. Zatímco první songy, které se velmi organicky prolínají, mají zprvu velmi uhrančivou sílu a energii, druhá polovina deska už jen recykluje dříve slyšené. A pokusy najít novou vitální mízu v naléhavosti ženského vokálu hraničí spíše s kýčem („Syphilis“).
Nechci se tvářit, že „King“ nemá šlechtické koule a prvotní podmanivost. Energie, se kterou udeří, je úctyhodná. Úctyhodná je i jeho aranžérská zdatnost, cit pro decentní melodické motivy a schopnost ústrojně fúzovat prvky ze dvou velmi odlišných světů. Nakonec se ale nedokážu zbavit dojmu, že namísto královské elegance se „King“ postupem času mění spíš v trochu únavné vladařské hřímání a dryjáčnické povzdechy.
Hřímající symfo-deathový Král podmaňuje i otupuje.
6,5 / 10
Opera (2024)
Veleno (2019)
King (2016)
Labyrinth (2013)
Agony (2011)
Mafia (EP) (2010)
Oracles (2009)
Da Vinci Death Code (split s MODUS DELICTI, ONIRIK a SEPTYCAL GORGE) (2008)
Promo '07 (demo) (2007)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:25
Produkce: Jens Bogren
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.