Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sedem rokov sucha nás čakalo po vynikajúcom „Gin“, ktorý svojho času dokázal dostať COBALT do užšej americkej black metalovej špičky. Niežeby už „Eater Of Birds“ nemal svoje kvality, no zbesilá, avšak prekvapivo členitá, nápaditá živočíšna jazda kovbojov z Colorada sa dostala k „širšiemu“ publiku až v roku 2009.
Reálnejšie plány na nový album COBALT však plynúcimi rokmi neprichádzali a samotný Erik Wunder sa zatiaľ zabával „zálesáckym“ folkovým projektom MAN´S GIN. Keď v priebehu minulého roka po rozchode s Phillom McSorleym Wunder predstavil ako nového vokalistu Charlieho Fella (ex-NACHTMYSTIUM, ABIGAIL WILLIAMS a ďalšie) a začiatkom leta ohlásil nástup do štúdia, srdce nám po niekoľkých rokoch mohlo opäť vyskočiť z hrudníka.
Následné sporadické fotky zo štúdia tepovú frekvenciu len udržiavali v nebezpečných hodnotách. Kontrolka mohla kritickejšiemu fanúšikovi zasvietiť až v momente, keď na povrch vybublala informácia, že pôjde o dvojalbum.
Začiatkom roka 2016 sa objavil teaser s úsmevným, pravdepodobne zamýšľaným efektom. COBALT vypustili nádhernú akustickú medzihru a black metalové máničky mohli zhrozene diskutovať o tom, či na „Slow Forever“ bude vôbec nejaký black metal. Skvelé naplnenie obsahu pojmu „tease“.
A hľa, dvojdisk „Slow Forever“ je konečne na svete. V kontexte hudobného vývoja formácie sa kormidlo nestočilo nijak podstatne. Charakteristická blacková hrdza sa organicky mieša s thrashovou sutinou – takto pred rokmi vznikol nezameniteľný zvuk jednej z najzaujímavejších formácií amerického black metalu. Dlhé, občas desaťminútovú hranicu prekračujúce skladby poľahky udržiavajú pozornosť formálnou členitosťou a opatrnou gradáciou pasáží, ktoré majú monotónnejší charakter. Medzihry s rituálnejším charakterom dávajú zasa poslucháčovi nakrátko vydýchnuť.
Vďaka tomu black metal z Colorada pôsobí progresívnejšie, ako väčšina súčasnej produkcie čiernej scény a mnohé pasáže („King Rust“) znejú až filmovo výpravne. Človeka, ktorý si potrpí na precízne technické prevedenie, materiál uhranie a nepotrebuje k tomu za celých 80 minút jediné gitarové sólo. Občas cítiť silný závan folku, ktorý navodzuje dojem, že je podľa neho možné hudbu geograficky presne zasadiť. Teda, pre Európana to znamená asi toľko, že by tipoval Severnú Ameriku.
„Slow Forever“ funguje dobre ako celok, časom sa však možno prikloníte k dojmu, že ide hlavne o zbierku pamätihodných momentov. Keď úvodné nervózne vybrnkávanie v „Beast Whip“ z ničoho nič pretne riffová tsunami, necháte aj večeru ležať na tanieri. Keď sa akustická medzihra „Breath“ reinkarnuje v nasledujúcej skladbe za ohlušujúceho väzbenia v uši pohládzajúcej hrdzavej distorzii, rýchlo hľadáte najbližšieho predajcu. A do toho neandertálsky živočíšny Charlie Fell, s nasadením heretika v mučiarni klincuje svojím maniakálnym štekaním celé dianie.
K meritu veci - „Slow Forever“ ničím neprevyšuje predošlé dva albumy. Na to je ten predminulý až príliš technicky strhujúci a ten minulý zasa príliš „hitový“ v chorobných merítkach black metalu. V roku 2016 sa COBALT nevyrovnali po žiadnej z týchto stránok žiadnemu zo svojich predchodcov, nie je to ale žiadna hanba. Novinka je jednoducho len príliš „rovnaká“.
Paradox? Možno. To však znamená, že stále je svojím blackmetalovým spôsobom farebná, obsahuje početné dobre zapamätateľné milestones a má značne rozmanitejší modus operandi, ako tomu býva u rôznych z povinnosti vychádzajúcich SLAYERov. Latka tak nie je nastavená neprekonateľne, ale uznaním poctím každého, kto ju dokáže do konca roka preskočiť.
Aj keď je to dlhé a v priamke nadväzujúce na skvelý „Gin“, je to zrejme najlepši album z dielne COBALT. Maximálne zaostrený hutný zvuk, úderná rytmika podporená silnou basgitarou ako aj širšie žánrové presahy znova definujú ako môže vyzerať moderný blackmetal. Album naoko pôsobí na prvú signálnu, pod povrchom sa toho deje oveľa viac. Silné spodné prúdy
vás stiahnu pod hladinu plnú kalných motívov a nepustia skôr, než uplynie stopáž oboch častí albumu.
31. března 2016
Rudi
8,5 / 10
Martin si dá za tých "z povinnosti vychádzaujúcich SLAYERov" facku.
Tak, a môžeme pokračovať v pozitívnom hodnotení tohto vkusného, sviežeho diela. Prudko nákazlivý čierny kov, len čo je pravda. Tie krásne presahy do country a folku ma veľmi bavia. Rovnako tak groove, chytľavé nápady a dynamika celej nahrávky.
No a "Cold Breaker" je hit ako divá sviňa. Všetky paroháče hore!
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.