Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Klatovské sranda metalisty s poměrně vypečeným názvem TRAUTENBERK ještě donedávna, troufám si říci, mnoho našinců neznalo. S příchodem jejich druhého řádného alba „Himlhergotdonrvetr“, pojmenovaného samozřejmě podle důvěrně známého klení jednoho z nejslavnějších Večerníčkových záporáků, se ale situace mění. Již nějaký čas objevíte kapelu mezi nejhranějšími spolky na bandzone.cz a turné k albu, završené na sklonku března domácím klatovským „Obrkřestem“, bylo dokonce provázeno pozoruhodně velkými návštěvami (včetně několika vyprodaných koncertů), takže to vypadá, že už si tohohle spolku skutečně začíná někdo všímat.
Však už je také na čase. TRAUTENBERK totiž mají nápadné charizma, které je znatelně odlišuje od zástupu dalších různých českých spolků, které se snaží dělat metal na veselou notu. Bylo to patrné už na debutu „Hladová srna“, který před třemi lety představil tuhle chásku jako šikovné instrumentalisty s citem napsat velmi slušný kovový materiál, a na nové desce je to ještě mnohem patrnější. Jestli je to nasbíranými zkušenostmi nebo přítomností Miroslava „Prasopsa“ Cislera (ex – POŽÁR MLÝNA, TLESKAČ), který v kapele do jisté míry naradil předčasně zesnulého původního zpěváka Tomáše „Obrouše“ Paimu, je těžko říct, fakt je zkrátka ten, že kapele to aktuálně hraje skutečně mimořádně a album „Himlhergotdonrvetr“ je díky tomu radost poslouchat.
TRAUTENBERK dle svých slov hrají „tanz metal“, což v praxi znamená moderní, někdy až nu – metalový výraz s důrazem na skočnou rytmiku, poctivé, staré dobré riffy a výrazný zdvojený zpěv, v němž se dostává významného prostoru oběma zpěvákům. Jejich role je v případě nové desky ještě více zdůrazněna koncepčním příběhem „O hrůzné smrti Kuby U tří dubů“, který se vine většinou skladeb a je rozhodně počinem velmi zajímavým – na podobně ztřeštěnou motanici, v níž se mimo jiné objevují nejen jména postaviček z Krkonošských pohádek, ale třeba i dost neobvyklý sport, totiž sjíždění kopců na nákupním vozíku, asi jen tak nenarazíte. Jedním dechem však musím dodat, že vtip a ironie tady fungují skutečně bezchybně a nezbývá než obdivovat, jak si kapela lehce poradí se záludností snahy zamontovat do tak z principu neveselé hudby, jakou je heavy metal, humor a ještě k tomu humor fungující a nikoliv posluchače do rozpaků uvádějící (za všechny třeba refrén skladby „Temná strana talíře“ s naprosto neodolatelným zvoláním „Království za řízek!“).
V devíti položkách alba (desátá je o poznání vážnější, ale o nic méně povedená vzpomínka na bývalého zpěváka „Pán udíren“) tak TRAUTENBERK rozehrávají jedinečné představení o tom, jak silný a výmluvný může být domácí metal, pokud je podáván k tomu povolanými hudebníky. „Himlhergotdonrvetr“ je neodolatelné vlastně po celou dobu svého hracího času a jen těžko na něm hledat něco, co převýší zbytek, protože zkrátka všechny skladby jsou nosnými hity, které si poradí o samotě i jako součást jednoho celku. „Kubamelehubou“, „Nech ho bejt“ nebo „Vindaloo“, je vážně úplně jedno kam sáhnete, vždy se vám dostane výtečné metalové zábavy, jejíž lehkost mě nepřestává udivovat. V podhůří Šumavy se děje něco výjimečného, dejte, krucajselement, na moje slova!
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.