Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O švédských TID sedá ve stručnosti říci, že to je pětičlenná kapela z Linköpingu, která inklinuje k repetitivní rockové hypnóze a „Fix Idé“ představuje jejich regulérní debut. Pod touhle nicneříkající větnou konstrukcí se ve skutečnosti skrývají hudebníci, kteří dokáží úspornými prostředky evokovat nesmírně prostorné duchovní krajiny na pomezí nostalgie, magie, nečekaných erupcí podvědomí a studené industriální dystopie.
Ponuré odkapávající intro „Bom Shiva“ plíživě ztlumí osvětlení v místnosti o několik odstínů, to podstatné ale přichází až v následné „Dumhetens Gudinna“. Skřípavý repetitivní riff se vynoří z podpalubí, nastoupí groovy osmdesátkový sampl a Švédi rozjedou svůj snový stroj, který pohlcuje robotický tep industriálu, rozmáchlost art rocku, hypnotický rytmus kraut rocku, chraplavé švédské zaříkávání a nefalšovaný skandinávský popík a z druhé strany chrlí tíživé, a přitom pestré monolity.
TID velmi úsporně fúzují „futuretro“ klávesové rejstříky osmdesátých let, reminiscence na osmibitové samply, těžkotonážní baráž riffů a překvapivé úskoky. Někdy nechají skladbu dunivě gradovat jako morbidní rituální zaříkávání („Aurora Surrealis“), jindy do ní vnesou překvapivý prvek, který jí dodá nevšední nádech (folklorně působící klavírní part v rozhoupané „Solens Nya Namn“).
Milovníci BLADE RUNNERa a cyberpunku se blahem zatetelí u pohřebně zádumčivé „Demimond“, která jako by před očima odemykala imaginární zadýmenou megalopoli plnou tlumených hlasů a indiferentních tváří. Rozloučení v podobě tracku „Nadir“ zatočí kolem času a vrhne vás někam do sladkých artrockových sedmdesátek, z nichž dodnes švédská scéna těží třeba křehké akustické perly v tvorbě písničkáře Hanse Appelqvista. Jako jeho velký ctitel se tímhle táborákem pro hipísácké androidy nemohu cítit zrazený, byť uznávám, že jinak velmi jednolitou (fixní) atmosféru desky trochu ředí.
„Fix Idé“ je prvotina, která bez podlézání konvenuje aktuální zálibě v soundu a estetice 80. let. Je to trochu jako čelní srážka buraniády PAIN s intelektuální jízdou pozdních ULVER, do níž se nečekaně přimotají belgičtí dEUS ve své depresivnější chvilce (a to všechno se odehrává v tíživém snu Vangelise).
TID nejsou žádnou umaštěnou kopírkou. Jejich retro sklony jsou silné, ale celkový dojem z desky směřuje spíš někam do odlidštěné a chladné budoucnosti. Jeden z mnoha úctyhodných letošních objevů!
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.