Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud si zahraju menší hru se svou stále děravější pamětí, tak WITCHERY jsou ta kapela, se kterou jeden čas vystupoval ďábel z reklamy na Clavin (ve slasherové úpravě) a která nahrála album „Symphony For The Devil“. O něm jakýsi agrárník, vystupující na Metalopolis pod mým nickem, sepsal tuto recesistickou recenzi plnou duchaplných bonmotů. Desku jsem neslyšel, nemohu soudit, zda se ten zemitý chlapík plete. Ale dál.
Od té doby uplynulo patnáct let a tři alba. V kapele už není sexuální ďábel, ale jen celkem normálně vypadající vlasatý pán s bronchitidou. Jinak se ale dravý tok času na tváři WITCHERY nijak nepodepsal. Nová deska se stylovým bondovským názvem „In His Infernal Majesty´s Service“ by se klidně mohla jmenovat „Pekelný slabikář“ nebo „Oblíbené scény z dějin satanistického metalu“, eventuálně „Satan seděl na větvi a rozjímal o tom, co se mu v životě podařilo“. Stačí si projít názvy skladeb a uznale zamlaskat. Je tu všechno podstatné. LaVey křížený s Leviatanem, jeho eminence Nosferatu, barbecue v Salemu, lovecraftovský sightseeing, krev i hrobky.
Tenhle breviář stoupenců pentagramu je navíc doprovázený zvukovou stopou, o níž se dá říct celá řada slov, přesto se mi k němu nejvíc hodí adjektivum „ryzí“. Hobluj, když to dokážeš. WITCHERY se stále klaní osmdesátkovému tahu na branku, řízným heavy/black/thrash metalovým riffům, rozpumpované a zvonivé groovy rytmice a vzteklému vokálu, který kucká slabiky jako člověk stižený záchvatem černého kašle. Novic Agnus Norder si s trnitým žezlem předchůdců Emperora Maguse Caliguly i Toxina poradil více než se ctí. Jeho hrdelní projev je přesně tak špičatý a agresivní, aby neustále uhánějící kapelu ještě nakopával.
Tahle prastará receptura je samozřejmě roky prověřená a drobet zasmrádlá, což absolutně nevadí, pokud jí realizujete s takovým nasazením jako tihle seveřani. Název i grafické provedení obalu naznačují, že WITCHERY rozhodně nevymítají ze své tvorby zdravou ironii. A ruku v ruce s ironií jde zvláštní, takřka bezstarostné nasazení, s jakým kapela provádí zašlé a dobře známé rituály. Aby všechno probíhalo důsledně v duchu tradic, uchýlila se kapela do uppsalských Dug Out Studios k legendárnímu Danielu Bergstrandovi, který se postaral o nabroušený a útočný severský sound (s patřičnou kompresí, aby se v tom metalisti zbytečně neztráceli).
První polovina alba má vskutku infernální flow, kterou naplno rozdmýchá hoblovačka roku „Netherworld Emperor“ a plamen v pohodě udrží rozvážnější singl „Nosferatu“ i uhánějící rychlíky „The Burning of Salem“ a „Gilded Fang“. Následuje lehce spadlá trolej v „Empty Tombs“ a „In Warm Blood“, kde se namísto přívalu energie začíná dostavovat daň podobně koncipovaného retra – stereotyp. Zbylé tři tracky sice zase nakopnou masakrální motor zpátky do otáček, ale v případě podobně úderných alb prostě každý výpadek bolí dvakrát víc.
Nenechte si ale kazit sabat. Pro příznivce řetězů, řemenů, hoblingu, thrashingu a aktivního rouhačství nabízí „In His Infernal Majesty´s Service“ přesně ten hlt nakuřovaného metalového ležáku, který lety neztrácí říz. Nehledejte eleganci a sofistikovanost tam, kde vládnou rány na komoru. WITCHERY mají své vidle slušně seřízené a zapichují je téměř do černého.
Agent Jeho Veličenstva s povolením hoblovat na své další misi. Get ready for the purest agro.
7,5 / 10
Diskografie
In His Infernal Majesty's Service (2016) Witchkrieg (2010) Don't Fear The Reaper (2006) Symphony For The Devil (2001) Dead, Hot And Ready (1999) Witchburner (EP) (1999) Restless And Dead (1997)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2016 Vydavatel: Century Media
Produkce: Daniel Bergstrand Studio: Dug Out Studio, Uppsala
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.