Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Od roku 2007 opäť aktívni ASPHYX stačili do minulého roku vydať tri ďalšie albumy, ukazujúce skupinu v plnej sile, a v prvom rade „Deathhammer“ z roku 2012 bol vrcholom jej kreatívnej sily a vražednej kapacity. Jasne jeden z „deathmetalových albumov roka“ pre mnohých fanúšikov vrátane mňa. A to isté možno povedať o novinke „Incoming Death“, prinášajúcej jedenásť príkladov toho, ako má klasický európsky death metal vyzerať tak po hudobnej, ako aj zvukovej stránke. (Všimli ste si vôbec, že slovo „smrť“ sa stalo neoddeliteľnou súčasťou názvov albumov obzvlášť po reinkarnácii?) Myslím, že všetci ste oboznámení so štýlom ASPHYX, riffmi, vokálmi, zvukom a všetkým, a celé to tu funguje dokonale. Priznávam, že rýchlejšie skladby boli vždy mojimi najobľúbenejšími predovšetkým na prvých albumoch, dnes si však naozaj vychutnávam aj ich doomovejšie, pomalšie, majestátne, avšak drviace kusy so skvelou atmosférou a harmóniami.
Rýchle skladby sú tu samozrejme úplne smrtiace, agresívne a nemám problém povedať, že v istom zmysle oveľa brutálnejšie než mnoho materiálov od spolkov zameraných v prvom rade na brutalitu. Priamočiara hudba plná zlovestných a ponurých melódií prináša mnoho nálad, podporených výbornými hráčskymi zručnosťami a unikátnym neľudským revom Martina van Drunena, ktorý je takisto autorom veľmi dobre napísaných textov, zaoberajúcich sa typickými deathmetalovými témami ako vojna, násilie, história, zombie apokalypsa, a aj menej obvyklými námetmi z prírody, napríklad „Candiru“ (v štýle „Vespa Crabro“ spred pár rokov) a „It Came From The Skies“ o veľkom vymieraní na hranici kriedy a terciéru pred 66 miliónmi rokov. Toto sú podľa môjho názoru vydarené príklady toho, ako by mohli vyzerať texty v extrémnom metale. Keď vyšiel predošlý album, dal som mu 10/10, a novinke dávam o bod menej len preto, že na aktuálnom materiáli vlastne nenachádzam nejaký pokrok. Nehovorím, že tam nejaký chcem, ak by „Incoming Death” vyšiel pred „Deathhammer“, dostal by 10/10 miesto neho.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.