PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nie je to tak dávno, čo sme sa na stránkach Metalmanie venovali Malmsteenovej novinke „Attack“. Vráťme sa však teraz do roku 1994, kedy Yngwie zažíval veľký úspech s platňou „The Seventh Sign“ a kedy sa mohol pochváliť zostavou, ktorá podľa môjho názoru ostala dodnes neprekonaná. Mám tým na mysli predovšetkým skvelého vokalistu Mike Vesceru, vynikajúceho bicmena Mike Terranu a samozrejme nesmiem obísť ani basáka Barry Sparksa a klávesáka Mats Olaussona.
Yngwie Malmsteen je v Japonsku niečo ako národný hrdina. Priazeň svojich verných japonských fanúšikov opláca Yngwie naozaj adekvátnym spôsobom. Veď kto iný ako práve Japonci majú možnosť zadovážiť si horúcu novinku ako prví na svete? Navyše si ich Yngwie hýčka všelijakými bonusovými skladbami, ktoré my Európania nemáme šancu nikdy počuť. Nehovoriac už o špeciálnych albumoch ako je toto EP, ktoré sa až na malé výnimky na európsky trh vôbec nedostanú. Preto som pred niekoľkými dňami ostala šokovaná stáť v jednom bratislavskom obchode s cédečkami, keď som objavila jednu z najväčších Malmsteenových rarít – dosku s piatimi skladbami s názvom „I Can’t Wait“.
Poďme sa teda na toto EP pozrieť bližšie. Titulná skladba „I Can’t Wait“ svojou náladou evokuje street rockové kapely z prelomu 80. a 90. rokov, takže sa jedná o dosť netypickú vec. Celkovo skladba vyznieva veľmi príjemne, oddychovo, čo umocňuje aj akustická gitara v úvode. Zatiaľ čo Yngwie gitarou skladbu len sprevádza, väčší priestor pre svoj excelentný výkon dostal spevák. V „Aftermath“ sa Malmsteen predstavuje tak ako ho poznáme. Čiže sa nevyhneme gitarovému nástupu s neoklasickými prvkami, spevu pohybujúcemu sa vo vyšších polohách a tradičnej gitarovej exhibícii uprostred. Pri Mike Vescerovi mi je vždy ľúto, že svojim vynikajúcim vokálom obohatil len dva albumy. V trojke „Rising Force“ máme jedinečnú príležitosť vychutnať si celú kapelu naživo. Pokiaľ viem, Yngwie s touto zostavou nezabrúsil do našich končín... Veľká škoda, pretože aj naživo je Mike Vescera úžasný. Skladba sa oproti originálnej verzii dočkala mierneho prearanžovania kláves, získala aj väčšiu živelnosť vďaka bicím Mike Terranu. Yngwie behá ako tajfún prstami po hmatníku, pričom mu rýchlou hrou na klávesoch kontruje Mats Olausson. Tu leží pôvod inšpirácie novodobých speedových partičiek, vyžívajúcich sa v podobných dueloch... „Far Beyond The Sun“ takisto v live verzii patrí k skladbám, ktorých sa človek ani po x-tom počúvaní dostatočne nenabaží. Okrem toho tvorí pevnú súčasť koncertných playlistov, ináč by fanúšikovia Yngwieho asi ani nepustili z pódia. Ako hovorí sám gitarový virtuóz, je to „créme de la créme“, ešte spestrený malými improvizáciami. Záverečná „Power And Glory“ španielkou na začiatku pripomína Black Star. Postupne sa však pridajú rytmické bicie, klávesy a elektrická gitara a vznikne z toho inštrumentálny kúsok ako lusk.
Aký je teda verdikt? Doska je viac menej určená pre fajnšmekrov a Malmsteenových obdivovateľov. U tých (aj u mňa, pozn. red.) si bez zaváhania vydobyje čestné miesto v archíve. Ostatných ničím neprekvapí a možno nad ňou mávnu rukou. Ešte pre úplnosť dodám, že „I Can’ Wait“ sa dá zohnať ako samostatné EP, alebo ako súčasť albumu „Magnum Opus“ z roku 1995, ako obyčajne s bonusom navyše.
Aký je teda verdikt? Doska je viac menej určená pre fajnšmekrov a Malmsteenových obdivovateľov. U tých (aj u mňa, pozn. red.) si bez zaváhania vydobyje čestné miesto v archíve. Ostatných ničím neprekvapí a možno nad ňou mávnu rukou. Ešte pre úplnosť dodám, že „I Can’ Wait“ sa dá zohnať ako samostatné EP, alebo ako súčasť albumu „Magnum Opus“ z roku 1995, ako obyčajne s bonusom navyše.
7,5 / 10
Yngwie Malmsteen
- kytary
Mike Vescera
- spev
Mats Olausson
- klávesy
Mike Terrana
- bicie
Barry Sparks
- basgitara
1. I Can’t Wait
2. Aftermath
3. Rising Force
4. Far Beyond The Sun
5. Power And Glory
Attack!! (2002)
Anthology 1994-1999 (2000)
Alchemy (1999)
Yngwie Malmsteen LIVE!! (1998)
Concerto Suite for Electric Guitar and Orchestra in E flat minor, Opus 1 (1998)
Facing the Animal (1997)
Inspiration (1996)
Magnum Opus (1995)
I Can't Wait (EP) (1994)
The Seventh Sign (1994)
Fire & Ice (1992)
The Yngwie Malmsteen Collection (1991)
Eclipse (1990)
Trial By Fire (live) (1989)
Odyssey (1988)
Trilogy (1986)
Marching Out (1985)
Rising Force (1984)
Vydáno: 1994
Vydavatel: Pony Canyon
Stopáž: 23:10
Produkce: Yngwie Malmsteen
Studio: New River Studio, Miami
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.