OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Arjen Anthony Lucassen je neúnavný. Takřka každý rok musí vypustit nějaký materiál, přičemž počty jeho vedlejších projektů neustále narůstají. Věrný zůstává pouze svému vlajkovému projektu AYREON. Jeho poslední počin pod touto značkou, „The Theory Of Everything“, a dva roky starý materiál THE GENTLE STORM, který byl společným projektem s Anneke van Giersbergen, se zdál ohlašovat, že Arjenovi už po těch letech přeci jenom dochází dech. Avizované album AYREON jsem si tak hodlal poslechnout spíš z dobré tradice. Pak jsem ovšem dostal ránu přímo mezi oči. Staré železo? Ani náhodou!
Posluchače uvítá pomalý rozjezd v podobě dvanáctiminutovky „The Day That The World Breaks Down“, opatrný nástup, který pozvolna přesouvá náladu do futuristické atmosféry. S necelou třetí minutou udeří hlavní aspekt této desky – hradby kytarových rifů. Dlouhý blondýn se do toho na stará kolena pěkně opřel. Nová deska je tak trochu mix STAR ONE a „The Human Equation“. To druhé především proto, že tentokrát se kapelník soustředil, aby byla zachována písňová struktura. Ano, je tam opět příběh, mnoho protagonistů, všelijaké hudební odbočky a variace, ale hlavně – skladby drží pohromadě a každá to ustojí sama o sobě. Poslední deska trpěla právě tím neduhem, že byl kladen až příliš velký důraz na příběh, a celé se to pak rozsypalo. „The Source“ je rock – power metalové album od začátku do konce, bez ohledu na aktuální dění ve vzdálené galaxii. „The Day That The World Breaks Down“ se ve druhé půli tematicky vzdálí, až přejde v bluesové „pobublávání“, ale nakonec se vrátí k ústřednímu kytarovému rifu. Kruh se uzavře a stopa přeskočí v odpočinkovou „Sea Of Machines“.
Zajímavá je třetí skladba, „Everybody Dies“, která je postavená na vrstvené vokální variaci několika zpěváků. Ze kterého rukávu sype Arjen na stará kolena takové motivy, netuším. Byl to omyl, když jsme ho po posledním albu pomalu viděli odcházet do důchodu. Singlovka „Star Of Sirrah“, která na nové album upoutala nemalou pozornost pro hutné rify a výraznou basu, nakonec ani není tím největším klenotem. „Run! Apocalypse! Run!“ je powermetalová skladba roku a vrchol první placky. Kdyby Arjen vydal jen toto první CD, tak by to na desítku bohatě stačilo.
Po rozjařeném úvodu „Aquatic Race“ se rozezvučí druhá, uvolněnější placka. „The Dream Dissolves“ melodicky vychází z předchozí Lucassenovy desky, „The Diary“. Orientem načichlá „Deathcry Of Aa Race“, kde si arabština Zahera Zorgatiho (MYRATH) předává slovo s operním zpěvem dua Simons/Floor, je dalším zajímavým momentem. „Planet Y Is Alive!“, co dodat, snad jen, že je to vrchol druhého CD. Zaznít by mohla klidně na albu Slepých strážců (Hansi!). Závěr dvojalba provázejí pozvolnější melodie a intimní atmosféra, která se postupně vytratí s epilogem „March Of The Machines“. Samozřejmě je nutno připustit, že Arjen většinu motivů recykluje. Rovněž i partie jednotlivých zpěváků jsou komponovány dle zažitého mustru. Avšak v celkovém pohledu si vše tentokrát dokonale sedlo. Mozaika sestavená z tvůrčí historie Arjena Lucassena vykreslila jasný a výrazný obrazec. První CD dávám za jedenáct, druhé za devět, takže to hodí hezky kulatý průměr.
Na albu opět zazní spousta slavný jmen (James LaBrie, Tommy Karevik, Simone Simons, Floor Jansen a další). Hlavní slovo však má Russell Allen, Hansi Kürsch a překvapivě Tobias Sammet. Že by si vzal mistr svého učedníka přímo pod sebe, aby mu předvedl, jak se hraje první liga? Už tak učinil jednou, v roce 2008 na EP „Elected“, a později si zahrál sólo na „The Mystery Of Time“. Každopádně Tobias ze sebe dostává maximum a jeho nakřáplý hlas na albu docela sedí, neboť je v kontrastu k uhlazeným technikům jako třeba Allen. Mě osobně nejvíc potěšil Hansi Kürsch, který se ozývá v klíčových momentech, kde jeho plný, barevný hlas přispívá ke gradaci zvukové intenzity. Dle mého soudu by tuhle desku utáhnul s přehledem sám. Jenže to by pak nebyl AYREON, že? Obě metalové princezny dle očekávání dostávají prostor v pomalejších, intimně laděných pasážích, nebo v refrénech. Hlavní však je, jak už jsem psal výše, že důraz je kladen na písňovou kompozici skladeb, nikoliv pro prostor pro známý hlas.
Na příběhu je nejlepší to, že se o něj člověk vůbec nemusí zajímat, pokud si chce album po hudební stránce užít. Takže hybaj na jiné adresy, pokud vás zajímá.
Dostáváme se k závěru seminární práce „Život a dílo skladatele Lucassena“. Nepočítáme-li ikonické album „Into The Electric Castle“, je těžké rozhodnout, které bude stát hned na druhém místě. „The Human Equation“ se zuby nehty drží, ale „The Source“ ho drsně skopává o schůdek dolů. Jak tento boj dopadne, to si snad troufnu říci až o pár měsíců později. „Run! Apocalypse! Run!“, „Everybody Dies“ či „Planet Y Is Alive!“ mi však z hlavy jen tak nezmizí.
Návrat k metalovým rifům a písňové kompozici. Není to poprvé, co se Elektrický hrad otřásá v základech. Opět to ustál, ale opět o chlup. Lucassen a staré železo? Ani náhodou! Space metal par excelence!
10 / 10
Arjen Anthony Lucassen
- kytary, basa, klávesy a další nástroje
Ed Warby
- bicí
Ben Mathot
- housle
Jeroen Goossens
- flétna
Joost van den Broek
- klávesy
Maaike Peterse
- violoncello
Paul Gilbert
- kytara
Guthrie Govan
- kytara
Marcel Coenen
- kytara
ZPĚV:
James LaBrie
Tommy Karevik
Tommy Rogers
Simone Simons
Nils K. Rue
Tobias Sammet
Hansi Kürsch
Mike Mills
Russell Allen
Michael Eriksen
Floor Jansen
Zaher Zorgati
1. CD1: The Day That the World Breaks Down
2. Sea of Machines
3. Everybody Dies
4. Star of Sirrah
5. All That Was
6. Run! Apocalypse! Run!
7. Condemned to Live
8. CD2: Aquatic Race
9. The Dream Dissolves
10. Deathcry of a Race
11. Into the Ocean
12. Bay of Dreams
13. Planet Y Is Alive!
14. The Source Will Flow
15. Journey to Forever
16. The Human Compulsion
17. March of the Machines
Electric Castle Live And Other Tales (2020)
Ayreon Universe - The Best Of Ayreon Live (2018)
The Source (2017)
The Theater Equation (live) (2016)
The Theory Of Everything (2013)
Timeline (Best Of) (2008)
01011001 (2008)
The Human Equation (2004)
Day Eleven: Love (singl) (2004)
Ayreonauts Only (rarity) (2000)
Flight of the Migrator (2000)
The Dream Sequencer (2000)
Temple Of The Cat (singl) (2000)
Into The Electric Castle (1998)
Actual Fantasy (1996)
The Stranger From Within (singl) (1996)
The Final Experiment (1995)
Sail Away To Avalon (singl) (1995)
Vydáno: 2017
Vydavatel: Mascot Label Group
Stopáž: 88:33
Produkce: Arjen Anthony Lucassen
Studio: Electric Castle
chcel som dať 9,5 ... no ak si niečo zaslúži plné skóre, tak je to tento skvost. BIG + pre Arjena ze zavesil celý album na svoj Youtube channel.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.