Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Brněnští EAGLEHEART jsou poměrně zavedeným pojmem na domácí metalové scéně (však také zkraje příštího roku oslaví patnáct let existence) a samozřejmě, že nejvíce bude jejich název rezonovat v uším především těm, jimž je nejbližší rychlý, vzletný a řádně melodický metal. Alba „Moment Of Life“ (2008) a „Dreamtherapy“ (2011) jim pak nejspíš rovněž nemusím představovat, stejně jako fakt, že obě se setkala s poměrně vřelým přijetím, byť samozřejmě spíše v užším kruhu těch více zasvěcených.
Po vydání druhého ze zmíněných alb se ovšem kapela studiově odmlčela, aby se tahle nahrávací pauza natáhla až na šest let, v jejichž závěru se i EAGLEHEART svěřili stále populárnější crowdfundingové (český ekvivalent tohoto slovíčka mimochodem stále asi ještě neexistuje nebo se mýlím?) kampani prostřednictvím našinců HitHit. Plánovaných 55.000,- Kč se podařilo vybrat pěkně po údernicku na 115 % a tak už vzniku třetího alba brňáků nestálo nic v cestě.
Na sklonku srpna pak album nazvané vyzývavě „Reverse“ spatřilo světlo světa a s ním i neskrývaná ambice kapely vydat ze sebe opravdu to nejlepší, vždyť o čem jiném krom názvu hovoří třeba fakt, že k produkci tentokráte nepustila nikoho dalšího, včetně v úvahu přicházejícího slovutného Rolanda Grapowa, u nějž se album z části rovněž nahrávalo.
A povedlo se, mohu-li tedy soudit poté, co se mi snad definitivně podařilo do celé nahrávky proniknout. Na první poslech je totiž zdánlivě neprostupná a zdá se být pevně uschována v hotovém šiku kytar, rychlých temp, melodií a různých odboček a kudrlinek, které svádějí k pocitu, že jde jen o pompu a nadbytečnou okázalost bez pořádného kousku duše. Nicméně, jak jsem už zmínil, opak je pravdou. Přirozeně limitováni tradičními melodicko (prog)metalovými mantinely stvořili EAGLEHEART album, jež se sympaticky vyznává ze stylové příslušnosti a zároveň je schopno oslovit i posluchače někdy už třeba unaveného ze zástupů kapel prakticky totožné produkce, v níž aby k vyhledání rozdílů byl pozván nejlépe Sherlock Holmes.
Důležitou měrou k tomu přispívá i vzácně se doplňující trio zpěváků (Roman Sáček, původní zpěvák Vojtěch Šimoník, který si po návratu přibral i baskytaru, a dvorní skladatel Michal Kůs, jehož můžete aktuálně vidět i v řadách KREYSONu), pod jejichž hrdly dostává „Reverse“ daleko širší rozměr a mnohdy zní vskutku neopakovatelně. Z původně jednolitě vnímaného materiálu tak náhle vyrůstá mnoho skladeb, jež působí velmi přesvědčivě a snese velmi přísná kritická měřítka. Za největší favority mám hned několik z nich – úvodní náklep „Until Fear Is Gone“, opatřený nádherně procítěným bridgem, hned následující a podobně naléhavou „Healing The Scars“ s jemným orientálním motivem v refrénu, drobné vydechnutí v „Erased From Existence“ s osvěžujícími housličkami nebo třeba „Enemy Within“, krásný příklad toho, jak to krásně funguje s více mikrofony. I jinde na ploše více než padesátiminutového alba však narazíte na podobně zajímavé okamžiky („Palace Of Thoughts“) a naopak velmi zřídka se vám stane, že z dotyčné skladby nevydolujete nic, i kdybyste se na hlavu postavili (tak jako v mém případě u „All I Am“).
Když tedy vkládat želízko do ohně, tak jedině takové, které se hned nespálí a zároveň ukáže, že je z oceli, která už něco vydrží. Přesně tímhle mottem se bezpochyby řídili i EAGLEHEART, když dali vzniknout „Reverse“.
1. Awakening
2. Until Fear Is Gone
3. Healing The Scars
4. All I Am
5. Palace Of Thoughts
6. Reverse
7. Erased From Existence
8. Mind To Decipher
9. Endless
10. Enemy Within
11. Painting The Shadows By Light
12. Erased (Bonus Version)
Diskografie
Reverse (2017) Dreamtherapy (2011) Moment Of Life (2008)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Scarlet Records Stopáž: 53:46
Produkce: Michal Kůs a EAGLEHEART Studio: Sonidos Studios, Grapow Studios
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.