OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Spočítat správně, kolikáté že je „Seasons Of The Black“ album v pořadí diskografie RAGE, to už chce věru nějakou tu kapku trpělivosti a historických znalostí. Obzvláště pokud si orientační obezličky v podobě alb „XIII.“ a „21“ dosadíte do kýženého přehledu a zjistíte, že úplně nesymbolizují pořadové číslo alba, jež byste u nich tak nějak logicky předpokládali. Je to ovšem jednodušší, než by si jeden pomyslel. Album „Prayers Of Steel“ z roku 1985, které vyšlo ještě jako produkt kapely AVENGER, totiž Peavey považuje za součást výše zmíněné diskografie, a tak je všechno, co vyšlo už pod hlavičkou RAGE, nutno posunout o řádek níž. A hleďme, najednou nám to sedí.
Takže RAGE vydali v třiatřicátém roce své existence již třiadvacáté řadové album. Slušné, že? Je to však o to slušnější, že většina z drážek všech těch vinylů a cédéček obsahovala mimořádný vzorek umění heavy/speed/powermetalového, jenž se na mapě kovového světa nikdy rozhodně neztrácel a naopak dokázal vysílat velice svojský a unikátní signál. Že to mezi tím vším občas zaskřípalo je věc poměrně logická, klasický průvodní jev všeho, co trvá déle než jen nějakou nepodstatnou konzumní chvíli.
Na dobu, v níž vrchní kovový komisař Peavey naposledy propustil všechny kolem sebe a dal dohromady zcela novou sestavu, ovšem tohle prozatím neplatí. S Marcosem Rodriguesem a Vassiliosem „Lucky“ Maniatopoulosem po boku sviští RAGE metalovým dneškem jako namydlený blesk s čerstvou krví v žilách a po nešťastném přešlapu v podobě již zmíněného záseku „21“ přináší všem svým příznivcům vpravdě osvícení.
Jednoznačné v tomto směru bylo již jejich první společné album „The Devil Strikes Again“ (2016) s mimořádně dokreslujícím textem skladby „Back On Track“, a ještě dál zachází právě „Seasons Of The Black“, o rok mladší novinka, vydaná po stejně krátké pauze, jaká dělila alba RAGE v devadesátkách.
Je to všechno náhoda? Možná, ale možná také ne. Na to je Peavey až příliš zkoušený kovář a podkovář. Neomylně vyčenichal talent svých současných souputníků a ve studiu spolu s nimi zavelel na zteč. Kovovou, těžce kovovou, rychlou, těžce rychlou, a melodickou, zatraceně melodickou, jak to jen on dovede. Nové album je díky tomu vystavěno s vysoce ušlechtilým citem pro věci metalové a přestože by se mohlo zdát, že nás plnou parou posílá do nejslavnějších let kapely, není tomu úplně tak. Ano, čerpá se z nich, to snad ani jinak v Peaveyho skladatelském podání nejde, ale výsledek je jiný. Výsledek vlastně definuje RAGE v roce 2017, plné autorské pohody a mající stále co sdělit.
Od úvodní, titulní pecky, omračující nejen riffem a refrénem, ale především husí kůži nahánějícím sólem, u nějž prostě žasnete, jak že komu vůbec přišlo na mysl, to pak Peavey a spol. sází jako trumfy ve zdvihových hrách. „Serpents In Disguise“ s geniálním refrénem, věnovanou (jistě nevědomky) i třeba naší domácí Okamůře, „Blackened Karma“, ponořenou do riffu hustého tak, že by se snad nedal ani krájet, „Septic Bite“, opatřenou podobně betonovou kytarovou hrou (navíc povýšenou textem o tom, jak Peavey stanul tváří v tvář T-Rexovi), anebo celou závěrečnou tetralogii „The Tragedy Of Men“, naznačující, že s odchodem Victora Smolskiho z kapely v žádném případě neodešel i duch výpravnějších, pravému kovu jemně vzdorujících věcí.
„Seasons Of The Black“ se poslouchá jedním dechem, a co víc, ani po několikátém poslechu se neomrzí, spíše naopak. A pokud i to by snad někomu bylo málo, v limitované edici alba objeví znovu nahraných šest věcí z období AVENGER, které to všechno krásně navedou a spojí do jednoho velkého, kovového (samosebou!) kruhu. RAGE, právě teď a právě tady!
RAGE, právě teď a právě tady!
9 / 10
Peter „Peavy“ Wagner
- zpěv, baskytara
Marcos Rodriguez
- kytara
Vassilios Maniatopoulos
- bicí
1. Season Of The Black
2. Serpents In Disguise
3. Blackened Karma
4. Time Will Tell
5. Septic Bite
6. Walk Among The Dead
7. All We Know Is Not
8. Gaia
9. Justify
10. Bloodshed In Paradise
11. Farewell
12. Adoration (bonus)
13. Southcross Union (bonus)
14. Assorted By Satan (bonus)
15. Faster Than Hell (bonus)
16. Sword Made Of Steel (bonus)
17. Down To The Bone (bonus)
Resurrection Day (2021)
Wings Of Rage (2020)
Seasons Of The Black (2017)
The Devil Strikes Again (2016)
21 (2012)
Strings To A Web (2010)
Carved In Stone (2008)
Full Moon in St.Petersburg (Live CD, DVD) (2007)
Speak Of The Dead (2006)
From The Cradle To The Stage (Best Of) (2004)
Soundchaser (2003)
Unity (2002)
Welcome To The Other Side (2001)
Ghosts (1999)
XIII. (1998)
End Of All Days (1996)
Lingua Mortis (1996)
Black In Mind (1995)
10 Years In Rage (1994)
The Missing Link (1993)
Beyond The Wall (EP) (1992)
Trapped! (1992)
Extended Power (EP) (1991)
Reflections Of A Shadow (1990)
Secrets In A Weird World (1989)
Perfect Man (1988)
Execution Guaranteed (1987)
Reign Of Fear (1986)
Prayers Of Steel (jako AVENGER) (1985)
Vydáno: 2017
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 76:07
Produkce: RAGE
Studio: Soundchaser Studios, Belgie
Peavy konečně po odchodu Smolskiho může zase naplno ukázat svůj um a i napodruhé dokazuje, že na to pořád má. Konečně se v Rage opět objevuje jeho klasický rukopis, který byl v posledních letech potlačen na minimum díky převládajícímu Smolskemu. Takhle nějak si představuju Rage - agresivní, syrové, s typickými melodiemi a zpěvem Peavyho. Nejlepší skladby: Season Of The Black, Septic Bite, Walk Among The Dead
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.