OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mohlo by se zdát, že TRIBULATION jsou jen další snaživí pasažéři v černém hard rockovém expresu, který rukou pevnou vedou po zrezivělém kolejišti jejich krajané GHOST. Opak je pravdou. Kvartet z Arviky je na scéně zhruba stejně dlouho a pokud chcete najít kapelu, která v téhle zvláštní retro disciplíně, kde se páří rockové tradice s black metalovým divadlem, dosáhla nebývalé osobitosti, pak váš pařát musí směřovat právě k TRIBULATION.
Před třemi lety vydali přelomové album „The Children of the Night“, hororový kadávr, který s nezaměnitelnou lehkostí spojoval black metalovou hnilobu s rockovou houževnatostí. S druhou vlnou severského BM nepojí kapelu jen záliba v corpsepaintu a kombinace černých elasťáků a stříbrných pyramid, ale i intenzivní skřehot frontmana Johannese Anderssona a kytarové dvojspřeží Adam Zaars a Jonathan Hultén. Jenže náznaky BM tremol kapela roubovala na vlastně velmi vzdušnou, přímočarou rytmiku, která ji spojovala spíše s rockovou minulostí. Výsledkem byla jedna z desek roku a černá laťka nasazená ve stojanech proklatě vysoko.
Tři roky poté je tu „Down Below“ a kardinální otázka. Shodili? Podlezli? Název napovídá, že na to jde kapela odspodu, ale rozhodně se neplazí po kolenou. TRIBULATION vyměnili bubeníka. Za kotle se posadil Oscar Leander, ale na nezaměnitelně nervním tepu činelů a mechanickém dusání kopáku a virblu se nic zásadního nezměnilo. Co však rozhodně změn doznalo, je práce kytaristů. Oproti strohosti „The Children of the Night“ přibylo teatrality, neoklasicistních ozdůbek, NWOBHM vyhrávek. TRIBULATION se v celkovém vyznění ještě více přibližují ke gotickému rocku, nejen díky frenetické práci basy a bicích, ale i díky většímu důrazu na temné melodie a vznosné hororové motivy.
Znamená to, že se čtyřka z Arviky chutě zakousla do hudebního kýče? Ani omylem. Osobitost jako by tímhle krokem stranou ještě posílila. Projev TRIBULATION je na „Down Below“ dokonalou ukázkou toho, jak lze nostalgickým postupům vdechnout nový život, překvapivou jiskru. Tohle album je kolekcí hymen pro krypty i stadiony. Je napsané neuvěřitelně lehkou rukou. Sosá z otrávených doomových studánek, hard rockových veletoků i black metalových bystřin.
Nově objevená záliba kapely v majestátních melodiích má až filmový rozmach, zároveň kompaktní vyznění desky obohacuje o post-metalové polohy. Těžko uslyšíte něco jedním dechem tak temného, a přitom velikášského jako ústřední sborový motiv „The World“ nebo nástup binusové „Come, Become, to Be“, který zní jako záblesk z paralelního vesmíru, kde je upíří série Underworld kurevsky cool. Kapele přitom nedělá jakýkoli problém „The World“ zařadit hned vedle tradicionalistické mše „Lacrimosa“, dost možná nejkomplexnější retro-kompozice, pod kterou se Švédové podepsali.
Na „Down Below“ nenajdete skelnou vatu. Je skoro neuvěřitelně, jak tyhle jednoduše, úsporně vysochané kompozice rostou a dalšími poslechy získávají na síle. Každá vrstva tu má svůj smysl, který zraje a zúročuje se. Zprvu celkem nenápadný otevírák „The Lament“ roste do závratné vertikály každým závanem kytar. Šlapavá riffovačka „Subterranea“ uvozená sychravým klavírem sestupuje do hlubin podsvětím a bloumá temnými jeskyněmi nočních můr. Její hromový refrén „Deep down black rivers flow / Fissures in the stone / Down below / Down there the tide is slow / In eternities alone / Down below“ je těžkým náhrobkem, na který si TRIBULATION sebejistě tesají svoje hudební memento.
Ruku na srdce, doufal jsem, že další album švédských bledých tváří bude dobré. Věřil jsem, že nepomočí odkaz „The Children of the Night“ nějakou přílišnou recyklací. Že se ale TRIBULATION vytasí s něčím rovnocenně kvalitním, a přitom tak jiným – to je překvapení, jaké si dám líbit. GHOST jsou možná teatrálnější a slavnější, ale „Down Below“ zuřivě třese jejich trůnem odspodu. A bude to chtít sakra balanc, aby tohle Papa Emeritus a jeho ghúlové ustáli. Králové podsvětí pocházejí totiž momentálně z Arviky.
GHOST jsou možná teatrálnější a slavnější, ale „Down Below“ zuřivě třese jejich trůnem odspodu.
8,5 / 10
Johannes Andersson
- vokály, basa
Adam Zaars
- kytara
Jonathan Hultén
- kytara
Oscar Leander
- bicí
1. The Lament
2. Nighbound
3. Lady Death
4. Subterranea
5. Purgatorio
6. Cries From The Underworld
7. Lacrimosa
8. The World
9. Here Be Dragons
10. Come, Become, to Be
Down Below (2018)
The Children of the Night (2015)
The Formulas of Death (2013)
The Horror (2009)
Vydáno: 2018
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 50:19
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.