OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zaparkovat, vytahat krabice s vinylama od Day After a vzhůru dolů. Pár schodů, a již sleduji, jak se Palác Akropolis uspokojivě plní. Krátce před sedmou nastupují japonští trýznitelé BORIS. Scéně dominuje obrovský gong za bicí soupravou a čtyři projektory, otočené do lidí. Před koncertem Akropolí duní podivné hluboké zvuky, které znějí, jakoby ve velkém starém vykotlaném dubu začaly vibrovat kořeny.
Jakmile ďábelský Atsuo odpálí první tempa setu, spustí se mlhostroje, které vydatně podkouří scénu. Obecně je atmosféra díky projekcím a barevnému ladění jednotlivých skladeb značně psychedelická, pokud si před koncertem někdo rozšířil vědomí nějakou laskominou, musel z toho mít neuvěřitelnej audiovizuální zážitek. Světelné mžitky uprostřed hrubozrnného labyrintu z betonových kvádrů toho nejdrsnějšího zkreslení, co kytary unesou. V tomhle jsou BORIS nepřekonatelní.
BORIS mohou vybírat, vzhledem k pětadvaceti vydaným albům, ze široké škály poloh. Někdy je to stonerový náhul, někdy je to noise, někdy spíše ambient. Dnešní set se opírá o poslední desku „Dear“ a je to od každého trochu. Od hlukových stěn se dostáváme k jemnějším skladbám, jako je „Memento Mori“, ve kterých na řadu přicházejí i magické syntezátory, případně akordeon. V závěru epická „-Dystopia -Vanishing Point-„ disponuje něčím, co BORIS využívají jen vzácně a s trochou představivosti to jde pojmenovat kytarové sólo. Po téměř hodině a půl je tu konec.
Jestliže BORIS představují hudební chaos rozfoukaný uragánem, tak AMENRA jsou absolutní řád v extrémní hudební poloze. Téměř nelidský mechanický stroj začarovaný v riffech. Stojím na balkóně a pozoruji zhypnotizovaný dav pode mnou. Všichni ve stejném tempu přikyvují. Oči přišpendlené na podiu. Najednou jakoby vzniknul nový vesmír. Svět ztratil barvy. Sežrala je bestie zvaná AMENRA. Tohle už není hudba. Je to náboženství. Šamanistický obřad, který má tendenci vtáhnout vás do všeobjímající nirvány. Metafyzický zážitek. Obřad má svoje pravidla. Je to strojová metalová liturgie, kdy už víte, kdy a co přijde. Kdo AMENRA již absolvoval je připraven.
Colin van Eeckhout zády k lidem, na koberci s logem kapely rozráží fiktivní vlny. Vypadá jako delfín proplouvající apokalypsou. Proti němu jsou u země ostré bílé světlomety, které kapela využívá celkem úsporně. Pracují s intenzitou hudby. Účinek je drtivý. Při skladbách jako je „Aorte. Nous Sommes Du Même Sang“ nebo stálici „Am Kreuz“ vidím scény, jak jak máničky dole nelítostně bičují své okolí karabáčem z vlasů. Jakoby všichni byli v hypnotickém transu. Přemýšlím, jak to dělaj. Není snad v té projekci nějaký podprahový signál? Famózní zavírák „Silver Needle. Golden Nail“ finišuje ve chvíli, kdy stroboskopy jedou naplno. Náhled ticho a tma. Fans tleskají zbytečně. Když se rozsvítí mám pocit, že jsem najedou na úplně jiném místě. Kouzlený černobílý svět zmizel a je tu ten barevný, ale přitom velmi fádní a pustý.
Z Akropole odcházím jako jeden z posledních. Stěhujeme opět distro do auta. Nahlížím do sálu, kde se hrálo. Bedňáci uklízí zbytky na vyklizeném scéně. Z té energie, která tam byla při AMENRA, není už ani zbyteček. Důležitý je, že ve mně ten koncert stále rezonuje a vím, že téhle vlny se jen tak nezbavím.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.