Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Toto je naozaj veľká radosť. A zároveň balzam na dušu ubolenú z pohľadu na výraznú časť súčasného metalového undergroundu. Keď až príliš veľa kapiel, muzikantov a fanúšikov hrá a vyzerá ako umelci a ich priaznivci, z ktorých sme si na začiatku 90. rokov minulého storočia robili žarty, niečo nie je v poriadku.
Retro vie byť niekedy príjemným osviežením a tým správnym korením scény, ale ak ho je priveľa a stáva sa v podstate hlavnou témou, nadobúda všetko dosť retardačný charakter.
Metalová muzika by si mala zachovať svoju progresivitu. Každá doba, každá generácia si zaslúži svoj vlastný ťažký kov. THE CONTORTIONIST sú dôkazom toho, že sa to dá. Že je stále čo objavovať, stále sú neobjavené miesta a priestory, kam sa dá posunúť. Album „Clairvoyant“ je krásnym manifestom modernej gitarovej muziky. Dôkazom, že slovné spojenie „progresívny metal“ naozaj nemusí byť oxymoron.
Hoci zrodení upostred deathcoreovej búrky a sami v počiatkoch kariéry riadne forsírovali brutalitu a tlačili na pílu, najneskôr na doske „Intrinsic“ už dokážete rozoznať výrazný potenciál skvelých muzikantov, ktorým to myslí a svojou hudbou chcú povedať niečo viac.
Predchádzajúci album „Language“ bol skutočným zlomovým momentom. Ako kolega RIP správne poznamenal v recenzii pred pár rokmi, kapela sa na ňom hľadala a v niektorých pasážach (a podľa všetkého aj naživo) nepôsobila prirodzene. Dnes je všetko inak, „Clairvoyant“ je po všetkých stránkach dotiahnuté, zručné a v pravom slova zmysle „vymazlené“ hudobné dietko.
Môžeme tomu hovoriť post-djent, môžeme hľadať prvotné zdroje inšpirácie vo veličinách ako DEFTONES či A PERFECT CIRCLE, určite sa dá vycítiť žánrová spriaznenosť s modernými gitarovými strelcami ako PLINI, INTERVALS či ANIMALS AS LEADERS - to všetko platí a zároveň to nestačí.
THE CONTORTIONIST na novom albume skutočne čarujú, dokážu uhranúť natoľko, že ich hudbu počúvate stále dokola celé mesiace a je pre vás tým najlepším, čo sa urodilo v priebehu minulého roka. Presne to sa prihodilo autorovi týchto riadkov.
Michael Lessard a jeho hlas, to je tá rozhodujúca nadstavba. Prekrásne spieva. Kapela veľmi umne ponechala vo svojej hudbe skutočne už iba stopové prvky brutality, frontmanov hlas nie je výnimkou. Nádherne sa vznáša nad všetkými tými precítenými gitarovými linkami, vkusným prebublávaním rytmickej sekcie a všadeprítomnými klávesovými plochami. Je tam post-rocková melanchólia, sú tam prvky ambientu, ide však v prvom rade o pesničky.
Presne tak. Silné piesne a neodolateľné melodické háčiky, ktoré sa neomylne zaseknú do uší. A už nikdy nepustia. Málokomu sa podarí takto dokonale zladiť inštrumentálne schopnosti so skladateľskou a aranžérskou vyspelosťou. Chce to veľa pokory, hľadania a hodiny a hodiny práce. Veľký rešpekt, veľká radosť.
Z koncertných dátumov, ktoré sú v tejto chvíli v prípade THE CONTORTIONIST známe, je jasné, že sa zatiaľ sústredia iba na vystúpenia v amerických mestách. Zostáva dúfať, že sa neskôr v priebehu leta dostanú aj do Európy, aspoň na zopár festivalových či koncertných zastávok.
Boli by úplne dokonalým pokračovaním toho, čo sa aj v našich končinách dialo v minulom roku, keď najskôr na jar v bratislavskom Randale zahral austrálsky zázrak PLINI spolu so srbským gitarovým mágom Davidom Maximom Micicom a poľskými DISPERSE a neskôr na jeseň na tom istom mieste čarovali na rovnakom mieste skvelí INTERVALS, POLYPHIA a Nick Johnston.
Je naozaj veľká radosť sledovať inštrumentálne zručných hudobníkov v malých kluboch doslova v obývačkovej atmosfére. Snáď sa už skoro dočkáme aj talentovaných mladíkov z Indiany, THE CONTORTIONIST.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.