Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
IHSAHN vydáva jeden skvelý album za druhým. Dávno preč sú časy, keď jeho sólovky mohli niekomu znieť ako vylúhovaný EMPEROR. Za kľúčový sa dá v tomto smere považovať hlboký zárez v diskografii s pôsobivým názvom „Das Seelenbrechen“ z roku 2013. Tam sa skutočne lámali veci, tam sa opäť v plnej kráse prejavil ozajstný progresívny umelec. Tam sú položené základy toho, čo v jeho prípade počúvame v súčasnosti.
IHSAHN na sebe neustále maká. Prezradil to aj v niektorom z nových rozhovorov - dlhodobo sa snaží pracovať na tom, aby v sebe zlikvidoval akékoľvek náznaky svalovej pamäte pri tvorbe nových kompozícií. Nechce sa opakovať ako gitarista a skladateľ. Sedemstrunové gitary už najnovšie vymenil za osemstrunky, experimentuje so zvukmi a aranžmánmi. To všetko má blahodárne účinky na jeho kreativitu.
IHSAHN sa vie obklopiť správnymi ľuďmi. Rád spolupracuje s nórskou umeleckou omladinou. Cez švagra Einara a jeho kamošov z LEPROUS až po machrov zo SHINING. Nevynecháva ani zahraničné kolaborácie - Matt Heafy na predchádzajúcom albume „Arktis.“ či švédsky gitarový hrdina Fredrik Akesson na novinke. Toto všetko udržiava jeho tvorbu čerstvú a zaujímavú a naskutku príťažlivú.
IHSAHN robí umné retro. Máme rok 2018, zabudnite na hammondy, v hre je zvuk syntetizátorov z 80. rokov minulého storočia. Ťažký, temný, melancholický. Možno za to môžu „carpenterovské“ plochy, ktoré sa preslávili v populárnom seriáli Stranger Things, možno sú za tým vlčí nórski bratia z ULVER a ich famózny výlet do 80 ´s s názvom „The Assassination Of Julius Caesar“, alebo naozaj ide o inšpiráciu v súčasnom hip-hope a popovej hudbe, ako priznáva aj samotný IHSAHN. Prípadne všetko dohromady. Tak či onak to funguje úplne fantasticky a nečakane príjemne - skúste napríklad skladbu „Twin Black Angels“, tá je v tomto smere úplne esenciálnym príkladom.
IHSAHN nezabúda na black metal. Samozrejme, že si na novinke vychutnáte jeho značkový cisársky vreskot a ostré gitarové hrany. Album úžasne pracuje s kontrastnými plochami. Celkom prirodzené prechody z agresívnych pasáží do melodických refrénov či vkusných medzihier sú najväčšou ozdobou nahrávky, podarili sa ako už dávno nie. Kým spomínaný album „Das Seelenbrechen“ obsahoval všetky možné vplyvy od „wagnerovskej“ symfonickej opulentnosti cez džezové rozklady skladieb a šialené rytmické prekérnosti až po akustickú uvoľnenosť, predchádzajúca radovka „Arktis.“ bola tématicky ucelenou zvukovou prechádzkou po zasneženej krajine s jemnými náznakmi elektronických vplyvov; nuž a „Ámr“ prináša opäť niečo úplne iné - ide o doteraz najcivilnejšiu a najcitlivejšiu nahrávku v bohatej diskografii veterána z Telemarku. Bez straty povestnej agresivity objavuje IHSAHN netušené melodické teritóriá.
IHSAHN robí všetko správne. Už pekných pár rokov. Túžby fanúšikov jeho najstaršej tvorby dokonale saturuje sviatočnými festivalovými vystúpeniami EMPEROR a on sám sa môže s prehľadom sústrediť na sólovú tvorbu. Nespomínam si, že by som v zákulisí festivalu Brutal Assault videl niekoho tak spokojného, ľudsky príjemného a vyrovnaného. Veď on sa usmieval, aj keď mu na letisku stratili všetky nástroje a na svoj sólový set si musel požičiavať gitary od chlapcov z LEPROUS. A určite sa bude usmievať aj toto leto. Veď nahral jeden z najlepších tohtoročných albumov.
1. Lend Me The Eyes Of Millenia
2. Arcana Imperii
3. Sámr
4. One Less Enemy
5. Where You Are Lost And I Belong
6. In Rites Of Passage
7. Marble Soul
8. Twin Black Angels
9. Wake
Saxofon nedostal prostor, to je pro mě zklamání. Jinak, jak jinak, velmi dobré, i když bych neřekl, že jde o Mistrův nejlepší zářez. Na to je tu relativně dost jaloviska ("Sámr", "Where You Are Lost And I Belong"...). A taky chybí nějaká pořádná odpíchnutá vypalovačka ("Citizen", "A Grave Inversed"...). A propos, která deska Ihsahnova deska je vlastně nejlepší?
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.
Zásadní milník švédských black/death metalových dějin. Druhé album SACRAMENTUM z roku 1997 se dočkalo renovace fasády. Dan Swanö odvedl vynikající práci, "The Coming Of Chaos" důkladně vyčistil, devadesátkový "spirit" však zachoval. Má radost nezná mezí.