OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když v listopadu roku 2016 ulehl frontman amerických YOB Mike Scheidt na lůžko s diagnózou znějící „Divertikulitida“, rozhodně to nevypadlo, že by další existence těchto těžkotonážních doomerů měla být na pořadu dne. Naštěstí tato nepříjemná žaludeční nemoc, pramenící nejčastěji z nezdravého životního stylu a postihující hlavně obyvatele vyspělých zemí, byla slabší než Mikův organismus. Ba co víc, jeho hospitalizace se ukázala natolik tvůrčím stimulem, že většina materiálu osmého studiového alba těchto doomerů vznikala právě na nemocničním lůžku.
Nakolik tento prožitek ovlivnil jeho celkové vyznění, můžeme jen odhadovat, faktem ale zůstává, že „Our Raw Heart“ zní o poznání naléhavěji a emocionálněji, než předchozí nahrávky. Zatímco 4 roky starý počin „Clearing The Path To Ascend“ vsadil na účelnou kombinaci těžkotonážního zvuku a náladotvornosti, letošní novinka je ve svém vyznění poněkud přímočařejší.
Neznamená to však, že bychom se neměli dočkat ani fragmentů, které skupinu zdobily v minulosti. Spíš jsme na novince svědky poměrně pravidelného střídání emotivnějších skladeb s těmi zatěžkanějšími. Jakoby YOB v zásadě shrnuli svých několik předchozích nahrávek. Takže zatímco úvodní „Ablaze“ za výrazného přispění expresivního Mikova výše posazeného hlasu značně sugestivním způsobem navodí posmutnělé nálady, hned jí následovaná „The Screen“ je výjma emotivního refrénu po většinu času hutnými riffy dosti zatěžkaným doomovým manifestem.
Dalo by se možná namítnout, že se YOB už docela opakují a nic nového nepřináší a já osobně bych s tím asi musel souhlasit. Máme tady ovšem několik ale, které v jednoduché volbě ANO či NE rozhodují ve prospěch první možnosti. Tak prvně skupina bez zaváhání potvrzuje svůj standard a šperkuje vlastní doommetalový svět, tolik specifický právě díky nezaměnitelnému vokálu, hutně hoblujícím kytarám a skladbám o monumentálních stopážích, během kterých YOB ani v roce 2018 nemlátí prázdnou slámu.
Tím dalším pozitivem, přímo souvisejícím s předchozím, je neutuchající schopnost psát kvalitní a podmanivé skladby, ve kterých se skupina necpe nikam, kde by jí to moc neklapalo. Jsou to asi nekonečné debaty, ale je zajímavé, že u některých je absence výraznějšího vývoje předmětem kritiky, u jiných zase důvodem ke spokojenosti. Ne že by tito Američané měli nahrávky jednu jak druhou, ale je zcela evidentní, že veškerý progres probíhá na jasně a dopředu vytyčeném poli.
Když už jsme u těch podmanivých písní, tu s pořadovým číslem 5 – „Beauty In Falling Leaves“ možno v rámci celé diskografie YOB označit za jednu z nejlepších. Velice tklivá záležitost se sice v závěru rozjede do klasických dřevorubeckých obrátek. Než k tomu ale dojde, vychutnáváme si její poklidnější část, kdy další dávce zasmušilého zpěvu ve slokách asistují pouze akustické kytary, aby se zvuk pořádně „elektrifikoval“ až v burácejícím refrénu. Kompozice vystavěna dle nejlepších pouček ohledně práce s atmosférou a gradací je se svými bezmála 17 minutami zároveň i nejdelší položkou nahrávky.
Standardní práce, chtělo by se říci. Často takové tvrzení znamená rutinu a šeď, to ovšem neplatí v případě této nahrávky a hlavně skupiny, která ji má na svědomí. YOB jsou esencí hudební jistoty. Ta v současnosti už možná příliš nepřekvapí, ale na druhou stranu stále dokáže svůj styl obohacovat o kvalitní žánrové nahrávky, které ctí jeho pravidla. Onou vyžadovanou přidanou hodnotou je v tomto případě feeling a songwriting typický pro tuto kapelu, kterého není ušetřeno ani toto recenzované album. Možná ne tak dobré a vzrušující jako jeho předchůdce, ale to koneckonců ani nebyly podmínky, za kterých vznikalo.
YOB a jejich velmi solidní standard.
7 / 10
Mike Scheidt
- kytara, vokály
Aaron Rieseberg
- basa
Travis Foster
- bicí
1. Ablaze
2. The Screen
3. In Reverie
4. Lungs Reach
5. Beauty In Falling Leaves
6. Original Face
7. Our Raw Heart
Our Raw Heart (2018)
Clearing The Path To Ascend (2014)
Atma (2011)
The Great Cessation (2009)
The Unreal Never Lived (2005)
The Illusion Of Motion (2004)
Catharsis (2003)
Elaborations Of Carbon (2001)
houby standard, tento album je genialny
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.