OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pro ty, kteří čtou Stephena Kinga, nebude městečko Castle Rock ničím neznámým. Stejně jako Derry je součástí hned několika románů. Seriál sice není na motivy jednoho konkrétního románu, ani scénář nepsal současný Mistr hororu, ale kingovskou atmosféru si velmi úpěnlivě drží a skvěle vykresluje mainská maloměsta, která jsou základním stavebním kamenem jeho knih. To je vlastně tou nejsilnější částí.
A o čem to celé je? Ocitáme se v Castle Rocku, zapadlém maloměstě, kde je to do nejbližšího Wallmartu sto kilometrů. Město má jednu velkou věznici, která živí mnoho jeho obyvatel. Ředitel tohoto ústavu páchá sebevraždu v den, kdy odchází do důchodu. V hlubinách nepoužívaného křídla věznice najdou po jeho smrti podivně vyhlížejícího mladíka, který nemluví, jen se zvláštně kouká. V jeho blízkosti se dějí podivné věci. Do městečka v tu chvíli přijíždí i jeho někdejší obyvatel a ústřední postava příběhu – nepříliš úspěšný právník, který se specializuje na klienty odsouzené na smrt. Jeho otec nežije a matka má problémy s nemocí připomínající Alzheimera. Sluší se dodat i to, že je na první pohled adoptovaný. Tím nespoileruji, to se dozvíte hned na začátku. Máme tu spoustu dalších zvláštních postaviček, kdy každá s sebou nese nějakou zvláštnost.
Základní příběh se točí okolo odhalování toho, kdo je podivný mladík, kterého bývalý ředitel držel v kleci mimo záznam, proč se ve městě děje a dělo tolik násilných činů a samozřejmě se řeší i minulost hlavního hrdiny. Neustále si pohrává s chladem a odtažitostí. Vlastně, k žádnému charakteru nemáte nijak blízko. V pomalém tempu a budování atmosféry je ta nejsilnější zbraň.
Castle Rock se nesnaží vše vysvětlovat a přednášet divákovi rozuzlení na zlatém podnose. Naopak. Mám pocit, že záměrně vytváří otázky a ne vždy hledá odpovědi. Ke konci už působí trochu překombinovaně a možná i proto, když dojde na finále, tak seriál selhává. Nikoliv v tom, že by byl konec lehce predikovatelný. Okatě si buduje dveře do druhé série. V tom ohledu mám pocit, že bylo nakročeno k něčemu, co s trochou snahy mohlo dopadnout mnohem zajímavěji. A ještě něco. Znalci Kingovi tvorby tu najdou mnoho velikonočních vajíček.
Parádní atmosféra, skvěle rozehráno, ale nic moc koncovka. Při troše snahy z toho mohl být Kingovský Twink Peaks.
6,5 / 10
USA, 2018, 8 h 54 min (Minutáž: 48–55 min)
Tvůrci: Sam Shaw, Dustin Thomason
Režie: Michael Uppendahl, Daniel Attias, Andrew Bernstein, …
Scénář: Gina Welch, Sam Shaw, Dustin Thomason, Scott Brown, …
Kamera: Richard Rutkowski
Hudba: Thomas Newman, Chris Westlake
Hrají: Melanie Lynskey, Scott Glenn, André Holland, Jane Levy, Terry O'Quinn, Bill Skarsgård, Sissy Spacek, Alex Ziwak, Phyllis Somerville, Ryan Eatherton, Noel Fisher, Frances Conroy, Ann Cusack, Chris Coy, Josh Cooke, Caleel Harris, Schuyler Fisk, Charlie Tahan, Kevin Dennis, John W. Iwanonkiw, Allison Tolman, Adam Rothenberg, Aaron Staton, Brionne Davis, Cassady McClincy, Audrey Moore, Russell Posner, Mark Zeisler, Mark Harelik, Lauren Bowles, David Selby, Noel Fisher (a.z.), Richard Schiff, Zabryna Guevara, James Le Gros, Jeffrey Pierce, Peta Sergeant, Amanda Brooks, Rory Culkin, Chosen Jacobs, CJ Jones, Richard Chandler, Rodrigo Lopresti, Jayne Atkinson
Po prvotním nadšení ze zajímavě rozjíždějícího se příběhu a temnější atmosféry se dostavilo jasné zklamání. Možná tvůrcům někdo mohl říci, že téma alternativních realit je již poměrně hodně provařené. A na takové překombinované zápletky asi diváci už taky nejsou moc zvědaví. Měli se čistě držet tématu Ďábla / zhmotněného zla, tak jako třeba v Nezbytných věcích. Je to promarněná příležitost :-(
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.