OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Převedení na plátna 30 let staré knihy, kterou jako autoři podepsala dvě naprostá esa tehdejší fantasy literatury, jsem přijímal trochu s rozpaky. Zfilmovat dobře Terryho Pratchetta? Zfilmovat Neila Gaimana? Oba dohromady? To je opravdu velký krajíc chleba, aby z toho nebyla splácanina. "Dobrá znamení" jsou pro mnohé kultovní knihou. Crossoverem dvou autorů s vyprecizovanými styly, který dává smyl. Má v sobě humor jednoho i podivnost a ponurost druhého.
A o co v příběhu jde? Stejně jako u většiny Pratchettových románů o parafrázi již notorického příběhu. Tentokrát dochází na Bibli, hlavně tedy na zjevení svatého Jana a jeho Apokalypsu. Také jde ale i o filmovou klasiku zvanou "Omen". Zkrátka a dobře, na svět se narodí dítě, které je synem samotného Satana. Toto dítě má zničit svět. Na světě jsou už od jeho prvopočátku ale také dvě nadpozemské bytosti. Démon Crowley a anděl Azirafal. Jsou spolu vlastně už od počátku věků, Crowley je tak trochu odpovědný už za vyhnání prvních lidí z Ráje. Oba dva se za tu dobu skamarádili. A to je potíž. Nechtějí, aby svět skončil Apokalypsou. Je jim tu dobře. Naučili se tu žít. Mají své zájmy, které jsou v rozporu s těmi v pekle a nebi. Ujetý příběh? Věřte mi, to je jen začátek.
Skvěle napsaných postav tu je mnohem více. Už jen jezdci Apokalypsy, jež normálně fungují v našem světě. Například Válka je vojenskou zpravodajkou. Kam přijede, tam se začne válčit, a ona je velmi dobrá, protože je tam vždy jako první. Hlad má zase řetězec na výrobu potravin. Tyto postavy ovšem v seriálu nedostanou mnoho prostoru a proto bych možná před sledováním doporučil přečíst si knihu. Jak kniha, tak seriál má své kvality, pokaždé ale jiné. "Good Omens" jsou jedním z mála případů, kde platí to, že čím více znáte knihu, tím více si užijete seriál.
Skvěle se povedl hlavní casting. David Tennant se do světa fantasy seriálů tučně zapsal hlavně jako jeden z nejoblíbenějších představitelů "Dr. Who" a v roli démona s hadíma očima je nepřekonatelný. A Michael Sheen jako lehce zženštilý a trochu zmatený anděl s garderobou britského gentlemana také. Celé to stojí hlavně na dokonalé souhře těch dvou.
Trochu jsem se obával, jak budou vyvedeny části seriálu, které budou vyžadovat hodně triků. Příběh je potrhlý, ale současně i výpravný. Seriál se s tím vypořádává tak, že na tricích je vidět, že se na nich trochu šetřilo, ale zdá se mi, že je to záměrně přiznané a vlastně to celému konceptu celkem sluší. Má to přesně ten punc „lacinosti“, kterou jste milovali na "Červeném Trpaslíku", Monty Pythonech a konec konců i kultovním monster seriálu "Dr. Who". "Good Omens" se rozhodně nestanou kultem, jakým jsou tři zmíněné kousky. Budou ale zcela jistě skvělým doplněním díla Terryho Pratchetta a Neila Gaimana, který na téhle sérii úzce spolupracoval.
Povedené seriálové provětrání díla Terryho Pratchetta a Neila Gaimana.
7,5 / 10
Vydáno: 2019
Velká Británie, 2019, 5 h 35 min (Minutáž: 51–60 min)
Tvůrci: Neil Gaiman
Režie: Douglas Mackinnon
Předloha: Neil Gaiman (kniha), Terry Pratchett (kniha)
Scénář: Neil Gaiman
Kamera: Gavin Finney
Hudba: David Arnold
Hrají: Adria Arjona, Ariyon Bakare, Ned Dennehy, Jon Hamm, Michael McKean, Georg Nikoloff, Miranda Richardson, Michael Sheen, Nina Sosanya, David Tennant, Jack Whitehall, Nick Offerman, Frances McDormand, Jennifer Armour, Reece Shearsmith, Laura Evelyn, Benedict Cumberbatch
Střih: William Oswald
Scénografie: Michael Ralph
Kostýmy: Claire Anderson
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.