Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdo ví, jak by to s tímhle albem vlastně bylo, kdyby zpěvák Vláďa Šafránek v loňském roce ve svých šestačtyřiceti létech kvůli plicní hypertenzi tak předčasně neopustil tento svět. Zda a jak by vůbec došlo na oprášení jména onoho skorozapomenutého projektu z počátku devadesátých let, jenž měl oprávněně mnohé ambice, k jejichž naplnění však bohužel nikdy nedošlo, a po němž krom skvostného debutu „Příliv“ zůstalo dodnes jen pár hezkých vzpomínek a pak snad také ještě nějaké ty nikde pořádně nezaznamenané demonahrávky.
Podle všeho bychom se nicméně téhle nahrávky projektu (nebo, chcete-li, kapely) BRAIN, jíž bylo do vínku nakonec dáno jednoduše jméno po obou jejích ústředních představitelích, někdy přece jen dočkali. Jen by to nebylo asi tak brzo a v takové podobě, jakou nakonec zapříčinil skon zrzavého mostečáka, jehož jedinečný hlas znali všichni, kteří kdy jen přičichli k domácímu metalu a rocku.
Jak říká právě Tonda Rauer, jinak jeden z doyenů české hudební scény, vypadalo to totiž, že na ono druhé album BRAINu přece jen po předlouhých létech dojde, a práce na něm už nabraly ten správný směr. Jenže zpěvákova smrt v září 2018 zapříčinila, že nahrávka zůstala nedokončená a s nejasným osudem. Ten se však Tondovi Rauerovi a dalším hostujícím muzikantům podařilo naplnit s rozhodností pro podobné situace velmi typickou a čtyřicetiminutová nahrávka mohla spatřit světlo světa, aby ještě jednou připomněla Vláďův výjimečný vokál a spolu s ním i domácí jedinečnost a neopakovatelnost BRAIN.
A jestli je něco, co lze na tomhle albu ocenit především, je to právě skutečnost, že beze všech pochybností a naprosto nenuceně navazuje na nepřeslechnutelné kvality svého předchůdce. I o čtvrt století později je proto albem stejně jiskřivým a plným něžného melodického rocku, z nějž doslova dýchá autorská schopnost napsat výrazné skladby s ještě výraznějším dopadem na pomyslné posluchačovo centrum pro věci krásné a ještě krásnější.
V sedmi autorských novinkách (z nichž „Babylonská věž“ ještě údajně pamatuje časy někdejšího BRAINu) a dvou coververzích, zahrnujících i již jednou na kompilaci hitů Petra Nováka kdysi dávnou zvěčněnou „Přátelství na n-tou“, tak slyšíme Vláďu Šafránka a Tondu Rauera znovu v poloze, ve které jim to dost možná slušelo nejvíc za celou jejich hudební kariéru. Jako nesmělé, melancholické rockery, kteří můžou být málem i sami překvapeni tím, jak hluboké jsou zážitky a pocity, které se jim povedlo zhudebnit. A znovu se nechce některou z nových skladeb vyvyšovat nad jiné, protože bez výjimky všechny (včetně „Jsi to jediný“, Vláďova vyznání jeho dceři, které již nestačil dokončit a ve slokách jej proto musel zkušeně nahradit jeho nástupce v HARLEJi Tomáš Hrbáček) mají svou obrovskou a jedinečnou duši.
Mělo-li to tedy všechno takhle doopravdy skončit, pak myslím, že se tak stalo s tou nejvyšší možnou důstojností a stopa, kterou BRAIN zanechávají v české hudební kotlině, bude navzdory jejich zřejmě nepříliš velké mediální známosti naopak převeliká.
„Jenže bůh nám záviděl, naši pýchu ztrestat chtěl, jednou vstoupil mezi nás, vzal nám slova, změnil hlas, jenom on teď ví, proč se věty ztrácejí, i když pořád stejný jsme, jinou řečí mluvíme.“
1. Miluju a miluju
2. Tvoje tvář
3. Jsi to jediný
4. Oči v proudu řeky
5. Mou vinou
6. Měla jsi anděla
7. Babylonská věz
8. Stopy upocených těl
9. Prátelství na en-tou
Vydáno: 2019 Vydavatel: Warner Music/Monitor Stopáž: 40:21
JINÉ POHLEDY
Darkmoor
Nebudu spekulovat, co všechno by nakonec bylo jiné a jak by se materiál proměnil, kdyby Vláďa Šafránek předčasně nezemřel, protože na tohle se v životě nehraje. Druhá nahrávka BRIANu je totiž deskou vzpomínkovou, seskládanou z chystaných dem příštích písní a z důvodu protažení stopáže pak doplněných vším, čím se dalo. Je tak zbytečné rozpitvávat kvalitu jednotlivých písní, zaobírat se tím, že se refrény kolovrátkově natahují pořád dokola a že došlo i na dvě zbytečné předělávky. Některé nápady vypadají slibně, jiné průměrněji, s jedinou výjimkou - a tou je dávná nahrávka „Babylonská věž“. V té se najednou rozehraje úplně jiná kapela, neunavený a jistý Šafránkův hlas, skvělý text a naléhavá hudba s atmosférou, které se BRAINu na debutu dařilo docilovat poměrně často. A jen další důkaz o tom, jak silné tehdy bylo hlavní duo s kytaristou Mirkem Váňou. Díky podobným skladbám, které občas vyplavaly na světlo boží v nové verzi, se do Šafránkova odchodu vyplatilo jedním očkem sledovat i HARLEJ. A protože tohle je smuteční nahrávka, pak ještě povzdech, jaká je škoda, že namísto všech těch „Zfetovanejch“ nebylo více „Očí na dně moří“ a jí podobných. Ale tak žijeme v České republice a tady si potrpíme hlavně na inteligentní humor…
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.