OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SACRED REICH byli bezpochyby velmi důležitou kapelou amerického thrashmetalového hnutí, to je tak jisté, jakože jsou dnes mnohými zařazováni do takzvané „druhé vlny“ vzepjetí tohoto stylu na konci osmdesátých let minulého století (třeba vedle DEATH ANGEL nebo DARK ANGEL). Do pamětí metalového národa se zapsali zejména vynikajícím druhým řadovým albem „The American Way“ z roku 1990, ale ani zbytek jejich tehdejší a na dlouhou dobu také definitivní diskografie, jíž vévodily pouhé čtyři dlouhohrající studiové nahrávky, si v ničem nezadal s tehdejší elitou ničivého kovu.
Až letošní rok znamená změnu téhle hubené statistiky, na které se podepsal i fakt, že mezi léty 2000 až 2006 si kapela ve své existenci vzala pauzu, a ani poté, co se znovu sjednotila, nebyla vlastně v žádném směru příliš aktivní. Klasická sestava Phil Rind, Jason Rainey, Wiley Arnett a Greg Hall to pak dokopala až ke zvýšené koncertní aktivitě v roce 2017 a nakonec i k nahrávací smlouvě, na jejímž základě vyšlo letos v srpnu po třiadvaceti létech studiové odmlky páté řadové album „Awakening“. Nebyli už u toho ovšem Rainey a Hall, které na jejich postech nahradili mladíček Joey Radziwill a Dave McClain, který se tak po vyhazovu z MACHINE HEAD vrátil jako ztracený syn a dobrý holub v jednom.
A co vlastně čekat od těchhle dnes už starých pardálů? Dalo se, myslím, předpokládat, že nic překvapivého, jen prostě sázku na starý dobrý thrash metal, na kterém si kdysi vybudovali jméno, a který šel moc dobře k duhu všem těm, co rádi ostré riffy, poctivé, ovšem přesto nijak zásadní tempo a sem tam i trochu toho melodičtějšího zpěvu.
Přesně o tom je tahle poměrně krátká nahrávka, s bídou překračující půlhodinku hracího času, což je ale na druhou stranu zřejmě její jediný nedostatek. Jinak je celkem slušně nahuštěná popsaným thrashovým koktejlem, nad kterým nelze než souhlasně (a do rytmu) pokývat hlavou. Tohle jsou SACRED REICH ve své nejvýstižnější poloze, ve které Philu Rindovi věříte každé slovo z tradičně povedených sociálně – kritických textů, ve které se nemusíte bát, že by došlo na nějakou nudu nebo bezduché opisování (tedy až na úvodní riff „Manifest Reality“, přebírající dokonale někdejší nástup „Inner Self“ od SEPULTURY, což je ale jistě jen shoda okolností než cokoliv jiného), a ve které zkrátka dostáváte prvotřídní metalový zážitek od léty prověřené kvality.
„Rasa, náboženství, barva nebo národnost,
důvody k vraždě, vyberte si,
historie sebeobětování,
zázrak, že stále ještě existujeme“ („Divide & Conquer“)
K dokonalosti už zbývalo snad jen přihození další výborné nové skladby „Don´t Do It Donnie“, která bohužel zůstala zvěčněna jen jako singl na splitku s IRON REAGAN, a které by to na albu dozajista moc slušelo. Ale i bez ní je to zjevné a nepřeslechnutelné: arizonská formace povstala ze svého popela s náramnou grácií a „Awakening“ je jako závan staré dobré kvality a poctivosti, která je dnes tak často vzývána a oslavována.
Sympatičtí, nenápadní a znovu nesmírně poslechově vděční. To jsou SACRED REICH v roce 2019.
8 / 10
Phil Rind
- zpěv, baskytara
Wiley Arnett
- kytara
Joey Radziwill
- kytara
Dave McClain
- bicí
1. Awakening
2. Divide & Conquer
3. Salvation
4. Manifest Reality
5. Killing Machine
6. Death Valley
7. Revolution
8. Something to Believe
Awakening (2019)
Still Ignorant: Live Best Of... 1987 - 1997 (1997)
Heal (1996)
Independent (1993)
A Question (EP) (1991)
The American Way (1990)
Alive At The Dynamo - Live (EP) (1989)
Surf Nicaragua (EP) (1988)
Ignorance (1987)
Draining You Of Life (EP) (1986)
Vydáno: 2019
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 31:23
kratku stopaz a old school produkciu zachranuju skvele vykony, hodnotne skladby a celkovo sympaticke vyznenie celej nahravky...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.