Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nejčerstvější připomínka existence největších z českých gotických temnostářů není sice klasickým řadovým albem, i tak si ale říká o pořádný kus posluchačovy pozornosti. O tu se ostatně kapela poslední dobou uchází velmi často – v jejím koncertním kalendáři pro letošní rok se kupříkladu dá objevit hned jedenadvacet položek – takže podobná sbírka je jen logickým důsledkem toho všeho, obzvláště když poslední řadové album „Intacto“ vyšlo již před třemi léty. A samozřejmě, tenhle formát (jak je z pohledu do jejich kompletní diskografie zjevné), mají jihlavští poměrně rádi.
Někdy to může být chápáno jako svého druhu podvod na posluchači, když nahrajete pouhé dvě novinky a do nějakých zhruba čtyřiceti minut hracího času je pak doplníte dalšími, již známými skladbami, zvolenými podle určitého sjednocujícího klíče. Vždy pak zůstává otázkou, zda má vůbec smysl do podobného projektu investovat, nehledě na to, že ve světle různých dnešních streamovacích služeb dostává tenhle otazník další rozměr.
XIII. STOLETÍ však, řekl bych, do podobně zatuchajících vod vstupovat nehodlají. Krom dvojice nových skladeb proto zvolili téma singlů či bonusů, které původně nevyšly na žádném z dosavadních devíti řadových alb kapely, a vtiskli jim lehce pozměněnou či remixovanou tvář. Pravda, většinou to tedy není příliš slyšet, jako například v případě notoricky známé olympické „Karneval“ či sugestivně pulsující „Nový věk temnoty“, ovšem třeba takové „Faust“, „Bohové na strojích“ či „Evropa“ takto dostávají novou příležitost zdůraznit, jak moc silné skladby to vlastně jsou, a že možná bylo trochu nespravedlivé jim upřít místo na řádné studiové nahrávce.
Vzpomínané dvě úplné novinky pak představují vlastně jakési miniaturní „Best Of“ z XIII. STOLETÍ. Úvodní, titulní a působivým obalem doplněná „Frankenstein“ je perfektní poklonou své klasické předloze a zejména její nervní ústřední klávesový motiv jí dodává skutečného lesku reprezentativního kousku z pokladnice jihlavských. Oproti tomu „Chaotica“, jakási zpověď stárnoucího gotika („když mi hrajou SISTERS to svý „Vision Thing“, to mám vážně i po létech rád“), je kouskem více tradičnějším, přímočaře vedeným v jediné linii bez jakýchkoliv postranních úmyslů, kterému však nechybí jistý kus působivosti. Kdyby jim podobných skladeb kapela natočila v nějaké alternativní verzi budoucnosti ještě třeba šest nebo sedm, rozhodně by s nimi mohla doufat ve velmi solidní album.
Ale to už je jen kdyby. Bratři Štěpánové a spol. to aktuálně rozhodli tímto způsobem, který zřejmě nikdo, kdo má jejich tvorbu v oblibě, nemůže odsoudit. Obzvláště když se k tomu náležitým způsobem zešeří, ve vysoké sklenici na štíhlé nožce se ve světle svíčky zaleskne tmavě rudé víno a hlasitost bude náležitě zvýšená.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.
Zásadní milník švédských black/death metalových dějin. Druhé album SACRAMENTUM z roku 1997 se dočkalo renovace fasády. Dan Swanö odvedl vynikající práci, "The Coming Of Chaos" důkladně vyčistil, devadesátkový "spirit" však zachoval. Má radost nezná mezí.