OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud bych měl vybrat jen jeden domácí vinyl za punkovou scénu pro uplynulý rok 2019, sáhnu jednoznačně po PROTIJED. Po delší době se tu objevila plnohodnotná straight edge mašina, která i po hudební stránce funguje. Vlastně se dá jít mnohem dál. Tohle je ta nejsilnější „ixkařská“ kapela, co si u nás doma pamatuji. Navíc se jménem, které mohou ostatní jen závidět. Zamrzí snad jen to, že figury, které v PROTIJEDU působí, jsou z velké části veteráni scény. Stále mi tu chybí teenage generace, která by „fotry“ s téměř čtyřmi křížky na hřbetu přejela parním válcem. Daná situace má však i několik bezesporných výhod. Tahle zkušená čtyřka naprosto bez debat ví, co dělá.
Banán má za zády po delší době instrumentální stroj, který se ostrostí a neústupností vyrovná jeho projevu. Konečně! Krom nosných riffových hardcore/punkových rubanic, jakými je titulka „Čuk a Gek“, jsou v hudbě PROTIJEDU i elementy, které jdou více naproti starému devadesátkovému emíčku, a hlavně pak také vazbící špína, jež vám krvácející uši zasype solí. Ač na posledních dvou surovinách PROTIJED nestojí, je to výrazné koření jejich hudby. Navíc dávkované s citem pro věc.
"Viděl jsem tolik slabosti v životech plných odhodlání
a nakreslit si X na pěsti vlastnímu selhání nezabrání
tak zapomeň na hustý kecy i kraťasy Mirka Dušína
tam, kde si myslíš, že to končí, tam to vše teprve začíná"
Jestli je pro PROTIJED něco jasně definované, tak postoje v textech a hrubost materiálu, v němž jednotlivé skladby málokdy přelézají nad dvě minuty. Je to také intenzita, s jakou mě dokáží semlít. Za zmínku zcela jistě stojí i fyzický nosič a vizuál, pod kterým je podpis reportážního fotografa Petra Vrabce. Budu velmi dlouho přemýšlet, u jaké desky do sebe tak skvěle zapadla forma a obsah.
"Lány se táhnou po obzoru
odkvétá šeřík i černý bez
zpíváme další píseň vzdoru
dokud nebude prázdná každá klec"
Nejlepší domácí xHCPUNKx za posledních sto let. S citelnou dávkou staré emařiny a hudebních špinavostí. Čtvrthodinka bez kompromisů.
8 / 10
1. Čuk a Gek
2. Šňůry, smyčky
3. Jed
4. Nekonečná éra
5. Zubatá kosa
6. Protijed
7. Ptáci v trní
8. Mezi svými
Stres (2019)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.