OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud chcete dokonalý epický soundtrack zkázy a rozpadu pro vaše coronavirové domácí vězení, tak nemůžete sáhnout vedle. Birminghamští ESOTERIC nahráli téměř stominutový opus, který je zatím náladově nejpestřejším drahokamem v jejich diskografii. Z funeral doomového základu dokázali na „A Pyrrhic Existence“ udělat chobotnici, která své chapadla obtáčí kolem spousty dalších žánrů a postupně je nasává do monumentální náladové palety, která i přes tak masivní stopáž nedokáže nudit.
Chandlerovo trudomyslné komando se na novince odprošťuje od tempa zpomalených želv a dynamicky přechází i do rychlejších výpadů, hraje si s dynamikou, používá rozmlžené rejstříky zvuků, kterými dokáží vykouzlit husí kůži. I přes pomalý základ, ze kterého se vše ostatní odvíjí, se ESOTERIC daří tvořit turbulentní chaos, který se těžko popisuje. Berou vás za ruku a vedou vás na kraj srázu, ze kterého vidíte jen čistokrevné šílenství. „A Pyrrhic Existence“ má tendence po vás požadovat investici. Dokáže vás vysát a infikovat. Za dlouhou dobu si nepamatuji desku, která by se mnou dokázala pohnout tak silně.
Žánrově se pak rozprostírají od ambientu a psychedelie až někam k death metalu. Dávají si načas v tom, aby v posluchači vydráždili vnitřní démony a ti vám začali cirkulovat v hlavě. Tohle je jedna z mála nahrávek, kterou prostě musíte poslouchat v klidu a jako celek. Teprve potom doceníte pasáže, které mají až maricconovskou hloubku, ale současně také chandlerovskou hnilobu. Když už jsem ho zmínil, tak vokál Grega Chandlera je opět neopakovatelným nástrojem plnohodnotné zkázy. Hlasové rejstříky, které má tento ďábel v hrdle a hlavně způsob, jakým je zasazuje do hudby, nedokáže napodobit nikdo na scéně.
ESOTERIC se podařilo napsat další knihu pohřební poezie. V rámci jejich diskografie jde o kus, který si v ničem nezadá s kultovními deskami, jakými je pozdně devadesátková bible záhrobního doom metalu „The Pernicious Enigma“. Tak silnou atmosféru jsem naposledy cítil z „You Won't Get What You Want“ od DAUGHTERS, ačkoliv ti na mě útočili zcela jinými zbraněmi. Stejně jako tato deska, tak ani „A Pyrrhic Existence“ není deskou pro každého. ESOTERIC mají tu vlastnost, že buďto je milujete nebo je prostě nepřekousnete. V tom, co dělají jsou extrémní. To ale nic nemění na tom, že i po poslední desce jsou stále nepřekonaní králové žánru.
Nebezpečná trojdeska v dnešní době. Nepouštějte si ji. Nebo vás sežere jako kyselina.
9 / 10
Gordon Bicknell
- Guitar, Synths
Mark Bodossian
- Bass, Synths
Greg Chandler
- Guitar, Vocals
Joe Fletcher
- Drums
Jim Nolan
- Guitar
1. Descent
2. Rotting in Dereliction
3. Antim Yatra
4. Consuming Lies
5. Culmination
6. Sick and Tired
A Pyrrhic Existence (2019)
Paragon Of Dissonance (2011)
The Maniacal Vale (2008)
Subconscious Dissolution Into The Continuum (2004)
Metamorphogenesis (1999)
The Pernicious Enigma (1997)
Epistemological Despondency (1994)
Esoteric Emotions - The Death Of Ignorance (demo) (1993)
Prvýkrát počúvam Esoteric. Mne by vyhovovalo, keby to bolo kratšie, lebo dopočúvať to na jedenkrát bez toho, aby ma niekto pri tom nevyrušil, to sa fakt nedá. Ale inak to má všetko, čo si od takejto záhrobnej muziky môžete priať. Občas s nejakou melódiou prichádza aj nádej, aby sa potom zase nadorbo stratila v spleti kakofónie a ťažkotonážnych riffov.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.