OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pozastavme se a na chvíli se vraťme do historie, do temného středověku o skoro celých tisíc let zpět. Do dob nikdy nekončících svárů a válek o moc. Do doby, kdy vikingské řádění na březích západní Evropy bylo vesměs zažehnáno výměnou za četná přímořská území. Do Anglie druhé poloviny jedenáctého století, kdy se schyluje ke klíčové události, která dějiny země poznamená na staletí dopředu. Armáda Vévody Willima Normandského přeplula LaManchský průliv, aby se střetla s vojskem Saxonů pod vedením Harolda z Wessexu, krále Anglie, o anglickou korunu. Armády se střetly 14-tého října léta páně 1066 nedaleko vesničky Hastings.
Italská skupina THY MAJESTIE vešla ve známost svým albem „The Lasting Power“, které bylo vcelku nezáživný fantasy speed metalový počin a celkově se tvářil především jako slabší napodobenina RHAPSODY. Proto jsem jejich nové CD bral do ruky trochu s rozpaky, nicméně mě čekalo velmi milé překvapení. Skupina nestrnula na stejném bodě, a když ne přímo vřed, rozhodně je jejich nové album alespoň krokem stranou od již unavujících rychlokopákových pohádek s nezničitelným schématem tří refrénů. „Hastings 1066“ je koncepčním albem a již název říká o tématu vše. Jednotlivé skladby jsou zde odděleny krátkými suitami, jejichž úloha spočívá především v udržení atmosféry a tvoří tak intra k jednotlivým skladbám. Ač dominantní znaky (melodičnost a mohutné sbory) hudby zůstávají, působí již mnohem méně kýčovitým dojmem než na albu předcházejícím. Rytmus je značně proměnlivý a hlavně ke konci desky je znát, že bubeník si hru na svůj nástroj mnohem více vychutnává a odmítá se tvářit jako dvoukopákový automat. Značnou roli zde hrají prvky středověké hudby, spíš tedy její klávesová napodobenina. Bohatost zpěvů je zde vcelku úctyhodná, především v doprovodných sborech, mužských, ženských, gregoriánský chorál nechybí a svou roli tu má i ženský zpěv. A i přes občasnou přílišnou výpravnost, připomínající Hollywoodské soudtracky, nesklouzávají THY MAJESTIE do laciného kýče a středověký nádech atmosféry se jim daří udržet.
Ponuré intro nás uvede do atmosféry temných dob a je následováno rychlým otvírákem „The King And Warrior“, který se od podobných skladeb příliš neliší, nicméně již tady je znát , že klávesy v hudbě THY MAJESTIE mají mnohdy důležitější roli než kytary (to není nic překvapivého, když autor takřka veškeré hudby je klávesista). „Echoes Of War“ je první ze skladeb, kvůli kterým píši tuto vesměs pochvalnou recenzi. Čtyřminutový standard jde stranou, prim zde hraje proměnlivost a pestrost hudebních motivů, na niž mají nicméně lví podíl klávesové vsuvky a celková výpravná produkce. Co mi však na celém albu tak trochu chybí, je výraznější zvuk kytar. Celkově vše zní moc pěkně, ale při důkladnějším poslechu se slabá místa přeci jenom najdou. „The Sight of Telham Hill“ patří k těm kouskům, jež opět rozproudí krev v žilách. Osmá „The Scream of Taillefer“ je vrcholem celého alba. Skladba začínající pochodovým rytmem, pomalu se rozjíždějící a gradující až jej zcela pohltí sbory. Prostřídá se zde značné množství motivů, mnohdy zcela odbíhajících od hlavní linie a vše pak spojuje majestátný refrén. Zvláště pak flétnové instrumentální vsuvky jsou působivé. Následuje místy až příliš zdlouhavá balada „Anger of Fate“. Podobně koncipované skladby jako je „The Scream of Taillefer“, nás provází až do konce alba.
…s pomocí úskoku se Normanům podařilo rozdělit Haroldovo vojsko a následovala řež, ve které byli obránci nemilosrdně pobíjeni. Harold je zabit šípem, jenž ho trefil přímo do oka a poslední hlouček jeho nejvěrnějších bojuje do posledního muže. A William, jenž je od tohoto dne nazýván Dobyvatel, usedá na anglický trůn.
7,5 / 10
Dario Grillo
- zpěv
Maurizio Malta
- kytara
Giovanni Santini
- kytara
Dario D´Alessandro
- basa
Giuseppe Bondì
- klávesy
Claudio Diprima
- bicí
1. Rerum Memoria
2. The King and The Warrior
3. Suite n.1
4. Echoes of War
5. The Sight of Telham Hill
6. Incipit Bellum
7. Suite n.2
8. The Scream of Taillefer
9. Suite n.3
10. Anger of Fate
11. Suite n.4
12. The Pride of a Housecarl
13. Through the Bridge of Spears
14. Demons on The Crown
Dawn (2008)
Jeanne d'Arc (2005)
Hastings 1066 (2002)
The Lasting Power (2000)
Perpetual Glory (1999)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Scarlet Records
Stopáž: 55:36
Produkce: Scarlet Records
Studio: The Outer Sound Studios , finální mixáž ve Finnvox studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.