Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud bych měl vybrat jedno slovo, které popisuje aktuální desku v rámci celé diskografie, čítající úctyhodných devět zářezů během sedmnácti let, sáhnul bych pro slovo „nejpřístupnější“. Multiinstrumentální čaroděj Toby Driver na albu dokazuje, že košaté a spletité kompozice, které po léta produkuje, mohou působit i stravitelně. Jako by chtěl ukázat, že experimentů, jenž se hůře tráví, již bylo celkem dost. Nicméně věřte, že tohle jsou stále KAYO DOT a žádný triviální alternativní rock.
Osmička kompozic s sebou přináší příběhovou linku a jednotlivé její kapitoly jsou odvyprávěny velmi rozdílnými prostředky. KAYO DOT jsou opět žánrově fluidní hmotou. Téma pro desky kolem Tobyho Drivera je většinou jednotící. Někdy to byl Blade Runner, jindy texty Jasona Byrona, jako na albu „Hubardo“ nebo na debutu „Choirs of the Eye“.
Je více než jasné, že právě příběh tu byl dřív než hudba. Mnoho rockových a metalových kapel skládá hudbu a pak do ní láme texty. U těch zkušenějších nebo talentovanějších se už při skladbě kompozic počítá se zpěvem a hledá se pro něj místo. Ti nejlepší skladatelé se snaží skloubit text a jeho význam a náladovost hudby hned z počátku. Toby Driver na to tady jde evidentně ještě více od lesa. První byl děj a koncept. Tentokrát založený opět na jeho oblíbeném Byronovi, ke kterému se vrací opakovaně. To, že nejdříve tu je dějová linka a na tu se staví hudba, je více než citelné. Jen málokdy máte pocit, že posloucháte výtečně vyprávěný zhudebněný příběh.
Stylově jde opět o těžko uchopitelný spletenec. Driver žánry neřeší. Hněte pod svýma rukama hudbu a zdá se, že používá přesně to, co se mu momentálně hodí. Vždy se dokázal obklopit fenomenálními hudebníky, kteří dokázali naplnit jeho hudební vizi. Vždy dokázal překvapovat. Sešívá k sobě synťákový pop, gotiku, postpunk i postblackové zlé plochy. „Blashphemy“ je kytarovější a vyhlazenější než bezprostřední předchůdci.
Ačkoliv se dá říci, že je deska „nejhitovější“, bráno v mantinelech experimentátora, kterým Toby Driver je, rozhodně nemám pocit, že by se kormidelník vzdal hledání. Ať už jde o nové formy hudebních výrazů, nebo průzkum hlasových možností vlastního hrdla. I tady lze vyčenichat objevy, které mi v minulosti KAYO DOT ani někdejší MAUDLIN OF THE WELL nikdy nepředložili. Toby Driver tu jde vstříc posluchači tak maximálně, jak je toho schopen. A řekněme si upřímně, že on to nikdy nechtěl fanouškům usnadňovat. Tentokrát ale předkládá opravdu silně návykové melodie, které svou chytlavostí nemají v jeho tvorbě srovnání.
1. Ocean Cumulonimbus
2. The Something Opal
3. Lost Souls on Lonesome's Way
4. Vanishing Act in Blinding Gray
5. Turbine, Hook, and Haul
6. Midnight Mystic Rise and Fall
7. An Eye for a Lie
8. Blasphemy: A Prophecy
Diskografie
Blasphemy (2019) Plastic House on Base of Sky (2016) Coffins on Io (2014) Hubardo (2013) Gamma Knife (2012) Coyote (2010) Blue Lambency Downward (2008) Dowsing Anemone with Copper Tongue (2006) Choirs of the Eye (2003)
KAYO DOT - co deska, to perla. S drahým kolegou RIPem souhlasím téměř ve všem. Výjimkou pro mě je vlastní volba nejpřístupnější desky této kapely. Tou pro mě stále zůstává "Coffins on IO", která v rámci velmi posunutých mantinelů vnímání nekonvenčního přístupu Američanů nabízí nebývalé množství hitovek. Loňská nahrávka se spíše, stejně jako její předchůdce, zase pouští na pole experimentů a testování možností propojování různých žánrů. Co je ale neměnné - Toby Driver je nejen vynikající multiinstrumentalista, ale neméně vynikající skladatel s citem pro to posoudit, kdy se dá přitlačit na "progresivnější" notu a kdy naopak pustit do éteru více "písničky". Funguje to pořád tak skvěle, až se odvažuji tvrdit, že tohle jeho perpetum mobile prostě špatnou desku nikdy nepřipustí.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.