OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nedávno jsem si rekapituloval desky a nahrávky, které u nás vznikly nebo byly vydány plus mínus v minulém roce. Těch skutečně zajímavých, které jsme nezachytili recenzí, je tu tolik, že jsem se je pokusil shrnout do malého seriálu, který v každé své kapitole sváže dohromady kapely, mající k sobě blízko v rámci žánru. Vykopáváme s těmi, které mají rock’n’rollovější ráz.
Tři roky fungující dvojka, která za tuto dobu vypustila čtyři singly a svoje snažení dovršila na této debutové desce v prosinci minulého roku. Koncept kapely, založený jen na bustrované base a bicích, odkazuje někam k ROYAL BLOOD. Stejně jako oni nechávají nad hutným základem plout melodické zpívánky. Hlavní rozdíly cítím v tom, že BLACK HOLES mají méně učesaný zvuk, který nepůsobí tak sevřeně, a zdaleka nejdou posluchači tolik naproti, co se týká hitovosti.
Celkem zavedená punk-rocková stálice, původně z Mostu, nastřádala dost melodických vypalovaček na novou desku a zní to opět skvěle. V rámci svého žánrového kolbiště tu spolu s RABIES a KUNG-FU GIRLS není mnoho lepších spolků. BURNING STEPS postupem času uspokojivě měknou, na poslední desce je znát snaha otevřít se více žánrům a dělat hudbu barevněji, než tomu bylo v minulosti.
Brněnští chráněnci Fullmoonu jsou jednou z nejzajímavějších novinek na naší rockové scéně. Konečně kapela se svým vlastním ksichtem. Nihilismus se tu potkává s noise rockem a psychedelií na hodně rezavém soutoku. Romatický bordel se zpěvem, který vám bude svou intonací trhat uši. Tahle kapela má podle mě jediný cíl. Dokázat vám kytarovými kurvítky a neškoleným vokálem, že to není melancholická, melodicky zajímavě postavená popina, i když ve skrytu duše to tak vlastně je. A daří se jí to. Příště, až sem přijede MOTORAMA, bych je rád viděl jako předkapelu.
U bíloveckých samorostů jsem měl vždy pocit, že ať udělají cokoliv, tak se nezbaví grungeového étosu ve své tvorbě. Nejinak je tomu i na této desce. Tato veteránská banda tu s námi smrdí už od poloviny devadesátek a i poslední deska nese hutné temné a melancholické skladby, silně založené na atmosféře a skvělém chrapláku. Ukažte mi jinou kapelu, která v tomto žánru přežila čtvrtstoletí a nikdy nemusela podlézat kvalitativní laťku, kterou si vytyčila.
Do torza po rozpadlých RAM ADONAI narazil Petr Wágner z GORO a bicí soupravu dodalo POVODÍ OHŘE. Texty zase domácí titáni poezie, Ivan Martin Jirous a Jan Skácel. Velké sousto. Výsledkem je snový rock s duchovním přesahem a já si nevzpomínám na domácí rockovou kapelu, která by působila tak křehce, a přitom ji odkojila hardcorová scéna. „II“ je deskou, kterou si možná nezamilujete na první poslech a možná vám místy nebude sedět intonace zpěvů, ale i po těch měsících se k ní vracím. Je to totiž časem prověřená rocková eucharistie.
BLACK HOLES – No Silver Lining
BURNING STEPS – Pound Of Flesh
GUILTY ECHOES – Learning To Swim
ILLEGAL ILLUSION – Dried Blood Syndrome
SAFENAT PANEACH – II
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.