Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jediní preživší veteráni niekdajšej Seattlovskej scény si s novým albumom dávali riadne načas. Muselo uplynúť dlhých sedem rokov od nie práve vyrovnaného predchodcu, počas ktorých to už začínalo vyzerať na tápanie a dilemu mnohých zaslúžilých interpretov naprieč žánrami.
V dobe implodujúcich predajov fyzických nosičov a rozporuplnej adekvátnosti príjmov zo streamovacích platforiem akoby ostala len istota nekončiacich sa koncertných šnúr striedajúcich kontinenty. Povestné neustále sa meniace setlisty a rozsiahly katalóg naskúšaných skladieb by vydali ešte na niekoľko ďalších rokov. Veď napokon, ľudia na PEARL JAM stále chodia (stačilo sa chvíľu neukázať v Európe a než prišla Covid kríza, bola väčšina zastávok takmer vypredaná) a zrejme aj budú chodiť. Za daných okolností ostávalo dúfať, že skupinu nebude baviť donekonečna hrať staré skladby, hoci by im to bolo možné, s ohľadom na historické zásluhy, len ťažko zazlievať.
Na druhej strane, pokusy o zrevitalizovanie upadajúcej a čoraz viac unavenejšej štúdiovej tvorby, už počnúc albumom „Backspacer“, zostali niekde na polceste. Predchádzajúce albumy sa vyznačovali nádejným a energickým úvodom v podobe niekoľkých rýchlejších a údernejších skladieb, ktoré si medzičasom našli pevné miesto aj v koncertných setlistoch. Najneskôr v polovici posledných štúdoviek energia z úvodu začala vyprchávať a inak stále nadpriemerný obsah rozrieďovali nevýrazné a uťahané skladby, aby sa kvalita relatívne pozviechala pomocou typických balád, neraz len za akustického doprovodu dominujúceho Vedderovho spevu.
Prečo to všetko spomínať aj v roku 2020? Napriek nádejne znejúcim prvým upútavkám v podobe prekvapivo sviežej a na pomery PEARL JAM odvážne, takmer tanečnej „Dance Of The Clairvoyants“ alebo mladícky nadupanej „Superblood Wolfmoon“, opakuje sa dramaturgia a schémy z predchádzajúcich albumov. Pozornosť začína vädnúť už záverom „Quick Escape“, pričom z letargie poslucháča preberie až vynikajúca „Seven O’Clock“, ktorá z nenápadného úvodu nádherne vygraduje a aj zásluhou skvelého textu patrí medzi najvydarenejšie skladby tohto albumu. Vedder s úctou vzhliada ku klasikom ako Dylan, ktorí svoje protestné posolstvá a vyhranené názory dokázali zabaliť do jazyka poézie. Ak sa niekedy priblížil na dosah, tak práve tu a teraz. Avšak, čo do štruktúry, nedá sa nevšimnúť podobnosť s „Unthought Known“ alebo „Gone“ zo starších albumov. „Never Destination“ a „Take The Long Way“ mohli naštartovať druhú polovicu albumu, keby nenasledovala séria pomalých skladieb. Z nich vyniká predovšetkým „Retrograde“ a záverečná „River Cross“ a opäť je tažké úbrániť sa spomienkam na podobný priebeh a náladu uzatvárajúcu album „Lightning Bolt“. Tento typ skladieb by sa najlepšie vynímal na Vedderových sólovkách, veď aj zvyšok spoluhráčov sa tu ocitá skôr v role sprievodnej kapely. Možno celkom oprávnene predpokladať, že nejedna z nových skladieb si nájde svoje stabilné miesto a rozšíri rozsiahly koncertný katalóg. Už len z tohto pohľadu dokáže „Gigaton“ obhájiť svoju existenciu.
Svetlými momentmi sú aj evidentná snaha o rozšírenie výrazových prostriedkov (výraznejšie zapájanie kláves) a experimentácia nad rámec ich tradičného zvuku (občasná práca so samplami). Pozornejšie vypočutie odkrýva aj skryté odkazy a žartíky – niekedy až príliš doslovne, ako v úvodnej „Who Ever Said“ Vedder zámerne v jednom momente kladie dôraz na slovo „Satisfaction“ počas gitarových vyhrávok Gossarda a McCreadyho asi zámerne evokujúcich vzájomne sa dopĺňajúcu sa hru Keitha Richardsa a Ronnieho Wooda. Niečo podobné lepšie predviedol na poslednej doske TOM WAITS, ktorému však v danej skladbe pomáhal Keith Richards osobne. V „Quick Escape“ možno badaťodkazy až niekam ku „Kashmir“ od LED ZEPPELIN, alebo k neskoršej, experimentálnejšej časti tvorby dua Page a Plant.
Albumy, na ktoré bolo potrebné čakať nezvykle dlho, zvyknú čeliť mnohým úskaliam. S pribúdajúcimi rokmi akoby vzrastal vnútorný tlak pod tiažou narastajúcich očakávaní, ktorý nejedného interpreta privedie k rozporuplnému výsledku. A v tom je možno hlavný problém Gigatonu. Ambícia byť stále relevantní, experimentovať, dokázať nahrať energické skladby aj po päťdesiatke a zároveň nezabudnúť na minulosť a očakávania relatívne konzervatívnej základne fanúšikov starnúcich spolu s kapelou - to všetko je jednoducho príliš veľké sústo. PEARL JAM už naozaj nemusia nikomu nič dokazovať.
Občas to príde samé a v nejednom prípade naštartuje novú vydarenú éru v pokročilej fáze kariéry. Podarilo sa to v prípade NICK CAVE AND THE BAD SEEEDS, DINOSAUR JR. alebo EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN, ktorí opakovane prichádzajú s vysoko nadpriemernými počinmi, možno lepšími a vyzretejšími ako albumy ich klasickej éry. PEARL JAM na „Gigaton“ naznačili nevyčerpaný potenciál, avšak na ich novú zlatú éru si ešte budeme musieť počkať.
Ambícia byť stále relevantní, experimentovať, dokázať nahrať energické skladby aj po päťdesiatke a zároveň nezabudnúť na minulosť a očakávania relatívne konzervatívnej základne fanúšikov starnúcich spolu s kapelou - to všetko je jednoducho príliš veľké sústo.
1. Who Ever Said
2. Superblood Wolfmoon
3. Dance Of The Clairvoyants
4. Quick Escape
5. Alright
6. Seven O'Clock
7. Never Destination
8. Take The Long Way
9. Buckle Up
10. Comes Then Goes
11. Retrograde
12. River Cross
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.