Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vsadím se, že po recenzi na novou desku GRAVE DIGGER toužilo mnoho zdejších čtenářů, a to v zásadě ze dvou důvodů. Jedni, aby mi mohli nadávat, že jsem takový nepodarek ohodnotil až příliš vysokým počtem bodů (i když poslední dobou jsem se v tomhle směru snažil, přísahám!), a druzí, aby mi mohli pro změnu nadávat, že jsem nedocenil hloubku aktuální produkce hrobníků, protože to „sice není nic moc, ale dá se to v pohodě poslouchat“.
Tak se totiž dají v zásadě definovat nejčastější reakce na nová alba německých vytrvalců z posledních zhruba patnácti let, které, když nic jiného, dokreslují, že u téhle kapely se s výjimkou klesající kvality už poměrně dlouho nic nemění. Jako když dlouhá léta chodíte do stejné práce, ráno odpíchnete, překlepete osmihodinovku, odpoledne odpíchnete a spěcháte domů věnovat se něčemu jinému. Někdy s větší chutí, někdy s menší, někdy v domnění, že práce je vám koníčkem, někdy zase naopak otráveni její existencí a nevyhnutelností.
GRAVE DIGGER tak v téhle práci (jež přestala být koníčkem už hodně, hodně dávno) vyrazili už po devatenácté do nahrávacího studia, aby zde nechali vzniknout klasickému řadovému albu (vím, ta čísla jsou už někdy matoucí, ale tentokráte jsem při výpočtech opakovaně došel k závěru, že „Fields Of Blood“ je zmíněnou nahrávkou číslo devatenáct). A překvapivě, po dlouhatánské době si zřejmě znovu řekli, do prkýnka, vždyť nás ten metal přece jenom občas baví!
Jinak totiž nelze rozumně vysvětlit fakt, že po těch létech dává jejich čerstvá produkce překvapivě jakýs takýs smysl, notabene, když se jedná už o podruhé nastavovanou skotskou kaši, která navazuje na jeden z nejhvězdnějších okamžiků jejich kariéry, a sice album „Tunes Of War“ (1996), a jeho směšnou karikaturu z dob pozdějších a podstatně mizernějších, tedy pomyslné druhé pokračování „The Clans Will Rise Again“ (2010).
Opravdu, přes všechny výtky, které by recenzent mohl k více než padesáti minutám alba mít, jako třeba vykrádání RUNNING WILD ať už v názvech skladeb („Lions Of The Sea“) či riffech („My Final Fight“) nebo pro změnu vykrádání bachovských klasik v sólech, když už i vykrádání sebe sama nefunguje („All For The Kingdom“), musím prostě konstatovat, že tohle skutečně (a zlehka, abych to zase nepřeháněl) zavání duchem starých dobrých hrobníků. Samozřejmě to hned není na královské fanfáry, ale nemůžu prostě přehlížet, že až na výjimky „Fields Of Blood“ nabízí překvapivou porci energie a slušných nápadů, které se dohromady skládají na velmi slušnou klasickou heavymetalovou kolekci.
Zkrátka a dobře, už předlouho jsem se u nového alba GRAVE DIGGER nebavil tak, jako právě teď u (už snad) posledního pokračování historek z Vysočiny. A že jsem je tedy stále po očku pozoroval, třebaže už to poslední dobou bylo spíše za trest než za cokoli jiného. Solidní tutovky jako „All For The Kingdom“, „Freedom“, „The Heart Of Scotland“, bezvadná balada „Thousand Tears“ anebo titulní hymnus, to je však něco, co si každý pamětník nejslavnějších časů kapely musí na její nové desce dozajista přát, a proto jsem i za ní rád, že se ještě jednou na skotská bojiště vrátila. Kéž jí podobný entuziasmus ještě chvíli vydrží.
Kdo by to byl řekl, že třetí výprava GRAVE DIGGER na skotská bojiště nechá s přehledem zapomenout na tu nešťastnou druhou a naopak zlehka připomene úspěch té první, nejslavnější.
1. The Clansman`s Journey
2. All For The Kingdom
3. Lions Of The Sea
4. Freedom
5. The Heart Of Scotland
6. Thousand Tears
7. Union Of The Crown
8. My Final Fight
9. Gathering Of The Clans
10. Barbarian
11. Fields Of Blood
12. Requiem For The Fallen
Otázkou pro Portugalců GAEREA je, zda jejich black metal má být vizí osobitě vzletné formy, nebo je to jen teatrální snaha o dramatičnost. Té je totiž na aktuální desce opravdu hodně. A čeho je moc, toho je příliš. Minulá deska se mi zamlouvala více.
Další technický death metal. Povedený debut skupiny, za kterou stojí hudebníci se zkušenostmi, třeba bývalý bubeník FALLUJAH. I díky klavírním partům hodně rozmanité a proměnlivé dílo startuje zajímavou tematickou trilogii. Budu sledovat.
Metalovější souputníci Vesničanů z města Ioanniny se hlásí s nádherně eklektickou metalovou kolekcí, která s chutí kloubí hard rock, heavy metal, stoner a pulzující řecké folkové party. Dominuje bublavá basa, výrazné perkuse a nápadité delší kompozice.
Kto pamätá, že Poly natočil akustickú dosku už v roku 1992? Z toho pohľadu je projekt POLY NOIR ďalšou z odbočiek v kariére polyhistora. "Noir country" s priznanými inšpiráciami a Polyho charakteristickou poetikou (objaví sa aj Joe!) stojí za vypočutie.
Guilty pleasure pokračuje, děcka už jsou skoro dospělá a furt je to fackování baví. Musí, mají to ve smlouvě. Na plac se vrací Silver, zvraty jsou čím dál (tragi)komičtější, ale tvůrci to napětí stále dokážou šponovat. Jak dlouho ještě, proboha?!
Němci nezapřou inspirace od NILE, již název v podobě egyptského boha chaosu k tomu ostatně odkazuje. A tak nám servírují vydatnou porci technicky pojatého a orientálním folklórem kořeněného death metalu. Je to poctivě uklohněné, takže docela lahůdka.
Neuvěřitelných 26 let od minulé desky a přesto jako by THE JESUS LIZARD vůbec nezestárli. Suverénní návrat ve znamení typických hutných noiserockových struktur a stále je to správně surový underground, byť si skupina samozřejmě nese svůj status kultu.