Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud se řadíte mezi ortodoxní vyznavače švédského true black/death metalu a dnes a denně přísaháte na bez přehánění kultovní plody scény z let 1993-1999, jednoznačně musíte zbystřit pozornost. Bylo už toho poměrně hodně. Po rozpadu stěžejní žánrové kapely (pro nepolíbené žáky jen připomínám, že na mysli mám samozřejmě DISSECTION) se vyrojila celá řada kapel, jenž měla za cíl splnit fakticky nesplnitelné – tedy nahradit velké černé místo po odchodu nejvyšších učitelů. Poměrně logicky se to ani povést nemohlo, nicméně i tak je nutno přiznat, že některým účastníkům soutěže se čestný praporec s motivem trojzubého kříže povedlo pozvednout do vcelku pozoruhodných výšin. Slušně se vedlo zejména Steffenu Kummererovi a jeho projektu THULCANDRA, který poměrně sympaticky navázal na tvorbu DISSECTION v období „Storm Of The Light's Bane“ / „Where Dead Angels Lie”. A pak tu máme třeba THE SPIRIT, DEATH TYRANT, STORTREGN, BLACK HORIZONS a snad i srbské Kanaďany BANE.
Vcelku symbolicky, pouhé dva dny před výročím narozenin našeho guru (co se hudby týče, samozřejmě), tedy Jona Andrease Nödtveidta, na scénu vtrhl jednočlenný projekt SINIRA se svým debutovým záznamem „The Everlorn“. Člověk, který švédský black/death nepřestává střežit hluboko ve svém srdci dlouhé roky, musí mít zcela jasno už po prvním poslechu, tahle žánrová poklona je totiž vysoce reprezentativní.
Klidně bych tady mohl vyjmenovat třicet kapel pro porovnání, napsat rychlé doporučení a pak s úsměvem postavit na čaj. Nicméně. Povinnost mi velí přiblížit vám „The Everlorn“ trochu více a detailněji specifikovat jeho polohu ve stylovém rámci, který ve sknadinávském black/death metalu není zrovna dvakrát jednoduše vymezený.
Tvorba SINIRA zapadá přesně někam mezi diversifikovanější žánrovou polohu (kterou reprezentovali třeba DISSECTION, SACRAMENTUM, CARDINAL SIN, UNANIMATED nebo DECAMERON) a polohu více agresivnější, blackovější, nicméně stále velmi melodickou (NOCTES, BLOT MINE, DAWN a zejména pak VINTERLAND, kteří z „The Everlorn“ ční velmi výrazně). Stejně tak však narazíte i na odkazy na LORD BELIAL, GATES OF ISHTAR a nebo rané NAGLFAR. Je evidentní, že postava v pozadí tohoto projektu, jistý Knell, (že by narážka na „The Knell And The World“, úvodní to skladbu alba „Slaughtersun (Crown Of The Triarchy)“ od DAWN?) má širší přehled, nechtěla jen jednoduše citovat DISSECTION (ač je to pro „The Everlorn“ inspirace číslo jedna), ale spíše zamýšlela vyseknout poklonu tehdejší scéně jako celku. Povedlo se to znamenitě, kolekce je košatá, bohatě vrstvená a i přes ty velmi okaté citace dávných mistrů i poměrně nápaditá (viz titulní položka). Je slyšet, že Knell, ač není Švéd a není mu ještě ani 25 let, dokázal atmosféru zlatého věku severského black/death metalu nastudovat skutečně detailně ve všech jeho aspektech. Garantuji, že příznivci neučesaného tremolo pickingu, četnějších blast beatů a upozaděného krákorání (opět inspirace DISSECTION v časech „The Somberlain“, s tím, že Nödtveidtův vokál byl mnohem více srozumitelný) budou v sedmém nebi.
Je to jako kdybychom detailně prozkoumali zapomenutý sklep na předměstí Stockholmu (kde kdysi dávno sídlily labely typu No Fashion Records, Black Sun Records, Wrong Again Records či Necropolis Records) a pod tučným příkrovem pavučin objevili dosud nikdy nevydaný záznam. Zvuk, songwriting, atmosféra, obal i logo, to všechno jako by patřilo někam do roku 1996.
A co na to říká člověk, kterému v jeho raných teen letech zdobilo poměrně nepovedené logo DISSECTION zadní stranu sešitu od matematiky? Poznamená něco o jediné pravé lásce, která nikdy nezrezaví, vzpomene si na staré časy a s nostalgií se zaposlouchá do „The Everlorn“. Takový flashback do zlatého věku švédského black/death metalu se totiž jen tak neslyší.
Je to jako kdybychom detailně prozkoumali zapomenutý sklep na předměstí Stockholmu (kde kdysi dávno sídlily labely typu No Fashion Records, Black Sun Records, Wrong Again Records či Necropolis Records) a pod tučným příkrovem pavučin objevili dosud nikdy nevydaný záznam. Zvuk, songwriting, atmosféra, obal i logo, to všechno jako by patřilo někam do roku 1996.
1. Where Starlight Does Not Shine
2. Gardens Of Pestilence
3. The Everlorn
4. Souls Of The Flame
5. Tear Ladened Skies
6. Our Final Nightfall
7. Dawnless Twilight
8. Omega XI
Diskografie
The Everlorn (2020) Where Starlight Does Not Shine (2019) Soulreaper (2019) Dawnless Twilight (2018)
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.