PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem před rokem koukal na kraťasový seriál #martyisdead, nikdy by mě nenapadlo, že bude mezinárodně oceněn. Celou sérii jsem si po výhře mezinárodní Emmy v kategorii „Short-Form Series“ dal ještě jednou a přemýšlel nad tím, co způsobilo, že mi výjimečnost díla unikla. Po tom, co jsem zkouknul i konkurenční tvorbu, jsem měl jasněji.
Pro úplnost bych také měl doplnit, že soutěž, kterou „márty“ vyhrál, se jmenuje je 48th International Emmy Awards, což je něco jiného než 72nd Primetime Emmy Awards, kde soutěží všechny ty „tříáčkové“ produkce od Netflixu a HBO. Než se dostaneme k „martymu“, pojďme se podívat na konkurenci.
Máme zde australský seriál „Content“, který je originální hlavně formou, protože se kompletně odehrává na ploše mobilu. Celý příběh je odvyprávěn velmi svojskou formou a spíše než cokoliv jiného komentuje současný životní styl, který je nedělitelně vetkaný do našich mobilních telefonů. Aktuální, nové a čerstvé hlavně formou vyprávění spíše než tím, že by šlo o nějakou strhující podívanou. Několikrát jsem si vzpomenul domácí fenomén „Semestr“, který se celý odehrával na ploše monitoru.
Druhým konkurentem je snímek „Mil manos por Argentina“. Dokumentální cyklus, který se zabývá protetikou horních končetin. „Feel good“ seriál, který poukazuje na konkrétní problém a jeho řešení. Vzhledem k tomu, že každý rok zvládnu nakoukat desítky dokumentárních filmů a seriálů, nejde o nic umělecky výjimečného, byť téma umělých končetin není nijak frekventovaným námětem.
Pak tu máme Singapurskou sérii „People Like Us“. Ta se zaměřuje na gay komunitu v Singapuru, což je země, kde je homosexuální chování formálně stále trestné. V tomto kontextu je z mého pohledu „odvážnost tématu“ hlavním důvodem nominace. Druhým je fakt, že Singapur je silně multietnická společnost, ve které vedle sebe žijí etničtí Čínani (většinou buddhisti), Malajci (muslimové) a Indové, většinou Tamilci (muslimové, hindové), což tvoří zajímavé kulisy pro zápletku, uvádějící vás do světa rychle konzumovaných vztahů. Celkem chápu, že tenhle kousek bude jedna sorta lidí adorovat a pro druhé bude už jen vznik něčeho podobného noční můrou. Příběhem jsou mnohem více než cokoliv jiného epizodky s místy až příliš explicitními scénami, děj nemá spád a herecké výkony se potácejí pod hranicí průměru.
A to už se dostáváme k domácímu vítězi. #martyisdead tu dominuje zápletkou, dramatičností i tím, že si hned vytvoříte k postavám nějakou vazbu a zajímá vás, jak to celé skončí. Tuto jiskru si seriál drží až do konce. Současně boduje i tématem, jímž je kyberšikana a vedle toho i propast, kterou technologie tvoří mezi světem teenagerů a jejich rodičů. To spolu s napínavou zápletkou a dvěma proplétajícími se časovými osami dělá z kousku vítěze.
Dějová linka začíná ve chvíli, kdy dodávka srazí a usmrtí patnáctiletého kluka. Následně při řešení pozůstalosti narazí jeho rodiče i na pár podivností, jako je smazaný facebookový učet a velmi zláštní komunikace v messengeru. Jejich syn v posledních dnech svého života čelil něčemu, o čem neměli ani potuchy.
Stále se mi ale zdá, že #martyisdead rozhodně není něco, co bych označil jako výjimečný počin, který srovná se zemí celosvětovou konkurenci. Skvěle tu funguje hlavně scénář, kterému je nutné vyseknout poklonu. Už horší výkony jsou ale třeba na hereckém poli, kde zaujme jen Jakub Nemčok v hlavní roli, některé další výkony, hlavně u dospělejších herců, jsou ale vyloženě nepřesvědčivé.
Důležitou roli tu sehrává spíše současné téma, uvěřitelnost námětu a edukační podtext, nežli herecké výkony nebo kvalita střihu nebo výprava. Určitě mám radost, že se domácí produkce dostala tak daleko, koneckonů poté, co jsem věnoval čas i konkurenci, se výsledku vlastně ani nedivím. Hlasoval bych nejspíš stejně.
Rozhodně zajímavý projekt, ale celosvětová špička? Nejsem si jist.
7 / 10
Vydáno: 2020
Česko, 2019–2020, 3 h 2 min (Minutáž: 9–17 min)
Režie: Pavel Soukup
Scénář: Jaroslav T. Miška, Jan Stehlík
Kamera: Miloslav Holman
Hudba: Jindřich Kravařík
Hrají: Jakub Nemčok, Petra Bučková, Jan Grundman, Sára Korbelová, Matěj Havelka, Jan Zadražil, Nataša Gáčová, Tomáš Bambušek, Andrej Polák, Jan Španbauer, Michal Sušina, Pavel Betka, Jan Knespl, Martin Winter, Edita Blesková, Jakub Kalián, Klára Miklasová, Leoš Juráček, Janusz Hummel, Jitka Doležalová, Pavel Reh, Angelica Wudy
Producenti: Milan Kuchynka, Vratislav Šlajer, Jakub Košťál, Lukáš Záhoř
Střih: Tomáš Holocsy
Zvuk: Jakub Šimandl
Scénografie: Martin Rálek
Masky: Tereza Hušková
Kostýmy: Aneta Grňáková
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.