Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O jednej zo štýlotvorných legiend amerického i svetového death metalu som naposledy písal pri albume „Dirges Of Elysium“. Bolo to pred šiestimi rokmi a na nasledovníka „Profane Nexus“ (2017) sa tu ani nedostalo, ale INCANTATION latku nepodliezajú, takže kto nepočul/nemá, môže si ho bez obáv dožičiť. Každopádne ako úvod do témy, ktorú načal John McEntee v roku 1989, recenzia na „Dirges...“ postačí, je tam všetko o tom, že počtom účinkujúcich za dobu existencie táto partia v death metale atakuje rekord, a o tom, akú stopu na scéne zanechala, tiež.
„Sect Of Vile Divinities“ je na svete od 31. augusta, ide to dvanásty album kapely a druhý po návrate k starým dobrým Relapse Records. Základnými kameňmi zostavy sú John McEntee (gitary, vokály) a Kyle Severn (bicie), sólovú gitaru nahral Sonny Lombardozzi (v rokoch 2004 – 2005 člen FLESHTIZED, mohli by ste si od nich pamätať album „Here Among Thorns“) a basgitaru Chuck Sherwood (kedysi u blackmetalistov BLOOD STORM). Zostava sa odvtedy – aké nečakané! – stihla opäť zmeniť a na gitaru už hrá 28-ročný mládenec Luke Shively.
Silná zostava, veteráni a zakladatelia scény s posilou ostrieľaných hráčov, k tomu skutočnosť, že INCANTATION svoje štandardy neznižujú, ako teda dopadá aktuálna dvanásťskladbová kolekcia? Presne tak, ako by ste očakávali od ľudí, ktorých hranie death metalu stále baví a svojim víziám sprostredkovaným hudbou i textami naďalej veria. Môžeme si hovoriť, že „Inca“ sú predovšetkým kapelou albumov 90. rokov, ktoré kov smrti zasiahli tak, že ich vplyv počujete u stoviek spolkov okolo celého sveta. Bez ohľadu na to, koľko „hudobníckych obdivovateľov“ sa vyrojí, však to, čo stvorí John, rozoznáte po prvých tónoch. Nebojím sa nazvať ho „Chuckom Schuldinerom pekelného a rúhačského death metalu“, možno tisíce gitaristov vychádzajú z riffov, ktoré vymyslel on.
Na úsvite 90. rokov formovali aj BDM, s „Onward To Golgotha“ sa zaradili medzi niekoľko výrazných skupín, ktoré budovali základy, v roku 1992 patril k najextrémnejším materiálom, podladený naklepaný i ťahavý hukot s hrobovo hlbokým vokálom zadupával do zeme. Časom sa stali relevantnými hlavne pre infernu zasvätenej časti deathmetalového spektra a tam sú pojmom aj v roku 2020. „Sect...“ je v zásade ďalšou dávkou čírej esencie INCANTATION, ktorá prekvapí skôr len niekoľkými výbuchmi blížiacimi sa besniacemu krepčeniu, aké poznáme od AUTOPSY, a zvukom, ktorý je oproti prastarým časom konkrétnejší, vyčistený, jasne kontúrovaný, napriek tomu si drží prapodstatu dávneho maelstromu.
Znie to skoro ako keby si John povedal „nech davy počujú, aké parádne veci hrám na gitare“, a to, že jeho vokál v pár skočných či zlovestne pomalých momentoch s mrazivou atmosférou znie tak trochu ako hrdlo Chrisa Reiferta je osviežením v bublajúcom kotle „istôt“, akými sú absolútne typické riffy a harmónie nad náklepmi, kobercami kopákov, ale aj vskutku zhubné doomové úseky a klasický hlboký záhrobný hrdelný growl. Ten prináša pohľady do sveta čarodejníckych rituálov, síl siahajúcich po vláde nad svetom smrteľníkov, obrazy pradávnych hrôz a desov ukrytých v zabudnutých svätyniach i v ľudskom podvedomí. Ak som minule spomenul, že NAPALM DEATH ako jedni zo zakladateľov grind coru sú v roku 2020 vlajkovou loďou žánru, to isté platí pre INCANTATION a death metal z útrob pekelných.
INCANTATION death metal ctia a pestujú. Už 31 rokov. Ak by som niekedy prežíval SFU, po vypočutí „Sect Of Vile Divinities“ by ma prestalo trápiť, čo tomuto žánru v roku 2020 vyviedli Chris Barnes a spol.
1. Ritual Impurity (Seven of the Sky Is One)
2. Propitiation
3. Entrails of the Hag Queen
4. Guardians from the Primeval
5. Black Fathom’s Fire
6. Ignis Fatuus
7. Chant of Formless Dread
8. Shadow-Blade Masters of Tempest and Maelstrom
9. Scribes of the Stygian
10. Unborn Ambrosia
11. Fury’s Manifesto
12. Siege Hive
Diskografie
Unholy Deification (2023) Sect of Vile Divinities (2020) Profane Nexus (2017) Dirges Of Elysium (2014) Vanquish in Vengeance (2012) Degeneration (single) (2012) Scapegoat (single) (2010) Blasphemous Cremation (EP) (2008) Primordial Domination (2006) Thieves Of The Cloth (single) (2006) Decimate Christendom (2004) Blasphemy (2002) Live Blasphemy (live) (2001) The Infernal Storm (2000) Diabolical Conquest (1998) The Forsaken Mourning Of Angelic Anguish (EP) (1997) Tribute To The Goat (live) (1997) Promo (demo) (1996) Upon The Throne Of Apocalypse (1995) Mortal Throne Of Nazarene (1994) Onward to Golgotha (1992) Deliverance Of Horrific Prophecies (EP) (1991) Entrantment Of Evil (EP) (1990) Demo 1 (demo) (1990) Rehearsal Demo (demo) (1990)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2020 Vydavatel: Relapse Records Stopáž: 45:42
Pokud by MI byla položena otázka "INCA nebo IMMO?", pak bych odpověděl "IMMO forever!". Poslech novinky INCA na věci nemění ničeho. Jo to takový INCA standard a místy se mi dere na jazyk přívlastek "unavený".
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.