OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S dobrými věcmi se nemá spěchat. S těmi skvělými ještě méně. Druhé album řeckých psychedeliků VILLAGERS OF IOANNINA CITY vyšlo původně už loni na podzim, ale reedice se díky většímu labelu dočkalo až letos. Beru to tak, že si tam na mě za mraky počkalo, aby mi projasnilo konec roku, který charakterizuje všechno možné, jen ne nadbytek světla a paprsků.
Spolek z oblasti Epirus vyniká hned několika věcmi. Tou nejpodstatnější je, že jejich hudba doslova sálá teplem a dobrotou, voní jako rozpálená řecká krajina myrtou, pryskyřicí a oreganem. Od šest let staré debutové desky „Riza“ ušla pětice značný lán cesty. Jejich prvotina by se dala charakterizovat jako dílo talentované, ale silně lokální kapely, která kloubí epirejské lidové písně a klasický bigbít. V malém rybníce se jednalo o rybu utěšené velikosti, ale v globálním kontextu byla „Riza“ spíš nadějná mřenka.
„Age Of Aquarius“ ale prezentuje kapelu, která znovu vynalezla sebe sama a našla vlastní tvář. Staví svoji hudbu na robustním stonerovém základě, repetitivních (ale ne ubíjejících) silových riffech a podmanivých vokálních linkám, kde kraluje Alexův příjemný vysoký vokál. Kompozice mají svojí radostnou, euforickou atmosférou blízko k psychedelii, jejich gradace přináší na jazyk sladké tóny postrocku.
To nejpodstatnější, co hudbu VILLAGERS OF IOANNINA CITY, už tak suverénní a vtahující, odlišuje od zbytku startovního pole, je využití dechových nástrojů. Konstantis ovládá mistrovsky klasický klarinet, ale hudbu dobarvuje i výrazným kavalem, chromatickou flétnou známou všem milovníkům balkánské hudby. A pak je tu Kostas a jeho dudy, jejichž rozradostněný jekot prořezává hradby kytar jako paprsky jarního slunce. Lidové nástroje do značné míry suplují kytarová sóla, které Vesničané vůbec nevyužívají. A výsledek jednoduše nakládá.
Díky rozšířenému repertoárů najednou tradiční půdorys, ve kterém se vlivy PINK FLOYD z „pompejského“ období mísí s moderní kytarovou robustností, získává úplně novou vertikálu. „Age Of Aquarius“ je naprosto suverénně postavenou svatyní, kde sedí všechny úhly – rozmáchlé psychedelické invokace, rozjuchané folkové kousky, rockové hitovky i drsný blues rock. Na podobnou hudbu je sice více než hodinová stopáž dost bohatýrský počin, ale VILLAGERS OF IOANNINA CITY ji krájí s rozmyslem a citem pro tempo.
Za slabinu nahrávky by se dala považovat stopáž, kterou člověk pocítí zejména v závěru desky, který sází na líbivější rockové kousky a také příšerná Alexova výslovnost. Od debutu se sice Řek trochu polepšil, ale momenty, kdy „holy“ vyslovuje jako „chouly“ a vesele rýmuje „rívr“ a „delívr“ pořád hodně tahají za uši a trochu připomínají nechvalně známou italskou školu pošahané výslovnosti. Faktem ale zůstává, že díky velmi vřelému projevu mu to člověk rád odpustí, a ještě se laskavě usměje.
„Age Of Aquarius“ je totiž nádherný kaleidoskop pozitivních vibrací, deska vhodná k vzývání šťastnějšího věku a plašení stínů, kterých je kolem poslední měsíce víc než dost. Našel jsem v ní naprosto impulzivní zalíbení. Zvedla rolety ve chvíli, kdy byla tma. Tohle člověk od výjimečných desek očekává. A Dionýsos ví, že Vodnář je jednou z nejvýjimečnějších desek podivného roku netopýra. Chvalte epirejské!
Od psychedelických šedesátek až po metalovou současnost. Od řeckého folkloru až po stoner. Skvělá, životem pulzující nahrávka.
8,5 / 10
Alex
- kytara, vokály
Akis
- basa
Aris
- bicí
Kostantis
- klarinet a dechy
Kostas
- dudy
Kostas
- kytara
1. Welcome
2. Age of Aquarius
3. Part V
4. Dance of Night
5. Arrival
6. Father Sun
7. Millennium Blues
8. Cosmic Soul
9. For the Innocent
10. Sparkle Out of Black Hole
Age of Aquarius (2020)
Riza (2014)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.