Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhý díl desek a nahrávek z roku 2020, které stojí za to připomenout, se bude týkat žánrů, které se nějakým způsobem dotýkají hardcoru. Pokaždé však z jiné strany. Od punkrocku, přes zatěžkané moshové riffovačky, blackened hardcore, až po kapely, které koketují s noiserockem, emařinou a posthardcorem.
BOOST – Tribal Culture
Můj černý kůň domácí hardcorové scény zaštítěný nálepkou Day After. Figury, co v Plzni vymetly zbytky silné metalcorové scény, která si největší rozkvět prožila před téměř dvaceti lety, a začaly budovat podhoubí pro něco nového s kořeny však hluboce zaraženými do zlaté éry žánru. Střední tempa, plnokrevné kytarové riffy, žádné složitosti, čich po melodice, ale hlavně koncertní funkčnosti. Hardcorová mašina stojící na houpavých pasážích a metalovém zvuku. Ve svém srdci hardcorová devadesátková klasika, ale ukažte mi, kdo tenhle žánr u nás dneska hraje tak, aby to nebyla retroparodie sama sebe? Mířím svým dlouhým prstem směr Jižní předměstí v Plzni.
30 minut tmy. Moravská parta, která staví most mezi black metalem a hardcorem. Štafeta předaná od spolků, jakým byli SUN HAS GONE nebo !ÚL… Antifašistická témata rouhačsky propašovaná přes mlhu a blata, ze kterých trčí zlověstné pahýly ohořelých stromů. Lehce zastřené dřevní melodie se tu proplétají s upozaděným řvaním kdesi v dáli. Rázné kvapíky často přepadávají do středních temp, což vyhovuje v tom, že si „Polykat světlo“ působí dynamicky. Příště bych prosil jen méně kolovratů a trochu déle hledat nosné melodie. Kde naopak nic vylepšovat nejde, jsou longsleevy s hláškou „zatloukáme hřeby do rakve tohoto světa“ – to je bez dlouhé polemiky nejpovedenější domácí merch text minulého roku.
Ne, není to ani reklama na kód banky Moneta, ani číslo ve dvojkové soustavě. Teda možná je, kdo ví. Ono je to jedno. Hlavně je to to nejlepší, co za uplynulý rok vzniklo na soutoku emo violence, post-hardcoru, screama i černokovu. Toho je tu tedy méně než v minulosti. Tak akorát špíny, tak akorát chaosu, tak akorát patosu. Brnkajdy i zběsilé riffovačky. České texty. Poctivá staroškolská emařina, model devadesátky. Tohle vždycky potěší. Když objednáš vinyl, dostaneš kus poetické smrti, zalité do plastového ledu.
Po více jak deseti létech konečně deska. Ačkoliv vlastně poctivej melodickej punk rock s ožraleckym floutkovskym zpěvem, furt mi KUNG-FU GIRLZ přelejzají spíš do hardcorový scény. I přes ty melodický refrény, halekačky. Ačkoliv tam hudebně vlastně nepatřej. Asi jen můj problém. Už dlouho jsem ale u nás neslyšel tak dobře udělanej punk, kterej jde kytarově po silných melodiích a většinu hrubosti sem přináší vokál. Snad kromě pár rychlých, krátkých vypalovaček, které stojí primitivní riffáži a úsečném štěkání. Ačkoliv je tu čtrnáct skladeb, nenudí to. Kolekce je evidentně časosběr, na kterém je zábavné pozorovat vývoj kapely. Freestyle, co si se subžánry nebo soudržností neláme hlavu. Punková bonboniéra.
Těžkotonážní noise rock. Dusný temný mraky postavený z kytarových melodií. Výhružný práskání bičem v textech. Apokalyptický rock’n’roll. Ojedinělý melodický zpěvy tu jsou jen past. Líbivej obal. Načančaná opona, za kterou se dějí zlovolnosti. Z dálky stejně slyšíte Arana, kterej vám otevře sakrální čakru a naštěká vám do ní děsivý tajemství vlčí smečky. Repetice tu není nástroj nudy, ale nabitá zbraň profesionálního hypnotizéra.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.