Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Redakčný skeptik Darkmoor sa vo svojom nedávnom shoute na týchto stránkach oprávnene zamýšľal nad tým, či sa už model dánskych refrénových čarodejníkov VOLA neopočúval. Úplne rozumiem, kam tým smeruje, ale musím mu samozrejme protirečiť. Môžu totiž niekedy (akokoľvek kritického a uhundraného poslucháča) zunovať krásne melódie, keď sú navyše sofistikovane kombinované s precízne hranou tvrdou gitarovou hudbou? To sotva, priatelia, to sotva. Novinka machrov z Kodane ide presne v intenciách, ktoré predpovedal náš verný šéfredaktor Dalas v recenzii k predchádzajúcej radovke „Applause Of A Distant Crowd“ – odvážne seversky vpred k jasotu čoraz širších davov a mainstreamového publika.
VOLA tu prebrusujú extrémy vo svojom hudobnom výraze. Gitary sú tvrdšie a ťažšie ako minule, refrény vzletnejšie, silnejšie, majestátnejšie. Ak sa nebojíte popovej hudby v najlepších tradíciách 80. rokov, na tejto adrese si prídete na svoje. Tu sa nakladá negýčová melodická nádhera plnými naberačkami, tu sa dejú veľké veci. Ba čo viac, popri funkčnej elektronike v hudbe VOLA naozaj stále hrajú prím riadne osolené (djentové?) gitarové riffy. Odkaz MESHUGGAH, Devina Townsenda či SOILWORK stále živý, len v tej chytľavosti a popovej prístupnosti idú Dáni ešte o riadny krok ďalej, miestami až na hranu.
Trochu zarazí dramaturgia albumu; prvé štyri skladby idú presne v takom istom poradí, v akom boli zverejňované ako single a ako sme ich mohli počúvať v priebehu dlhých mesiacov čakania na celú novú štúdiovku. Celkom zákonite tak prichádza k zvláštnemu pocitu, že tie ďalšie songy tak nejako kvalitatívne zaostávajú – ten je umocnený ešte aj faktom, že piata v poradí je upokojujúca záležitosť „Freak“, ktorá tak vytvára zvláštnu medzeru na pomyselných koľajniciach atmosféry celej nahrávky. Vlak spomalí a poriadne sa už nerozbehne až do konca celého diania, hoci nás ešte čakajú podarené kúsky ako „Napalm“ či „Stone Leader Falling Down“.
Na koncertoch bude fungovať predovšetkým úvodná paráda „Straight Lines“ - to je petelica váhovej kategórie neprekonateľnej hymny „Stray The Skies“ z debutového albumu či úžasných „We Are Thin Air“ alebo „Alien Shivers“ z druhej dlhohrajúcej štúdiovky. Ak chcete vedieť, ako znejú VOLA súčasnosti a zrejme aj budúcnosti, odpoveď sa skrýva v ďalšej singlovej záležitosti „These Black Claws“. Rovnako elegantne, ako Dáni zvládajú vtieravé a neodolateľné popové melódie, tak zvládajú aj rapové vsuvky. Toto je proste partia inteligentných muzikantov s citom pre vkusné aranžmány.
Až sa tomu nechce veriť, že som kedysi pred rokmi zažil viedenskú zastávku koncertného turné, na ktorom si VOLA zahrali spolu s islandskými sympaťákmi AGENT FRESCO a hlavnými hviezdami večera boli švédski králi melancholickej temnoty KATATONIA. Také niečo by sa veru mohlo čím skôr zopakovať. Alebo aspoň plánovaný koncert VOLA na festivale Brutal Assault. To by bolo leto ako sa sluší a patrí.
Ak sa dohodneme, že to najťažšie je vymyslieť a zahrať naozaj dobrú pesničku a že pesničky sú vždy viac ako skladby, VOLA sú v prostredí našej obľúbenej hudby ojedinelým zjavom. Napadá mi dokonca kacírska myšlienka, že keby Dáni vydali svoju novinku „Witness“ ako čisto elektronickú hudbu, bez gitár, aj tak by kopala rite široko ďaleko. A rovnako by to dopadlo, keby ich hrali len tak polotučne, bez elektriky, unplugged. Sú to proste frajeri a práve vydali jeden z najdôležitejších, skrz-naskrz liečivých soundtrackov pre rok 2021.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.