OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co má dělat metalový posluchač, když zrovna nemá po ruce žádnou pořádnou nahrávku jeho oblíbeného stylu? Co má v jarních a letních měsících poslouchat? Může zkusit jiné styly, které mu nejsou úplně cizí - klasický rock, folk, případně punk, v ideálním případě pak třeba i jejich kombinace. No a právě DROPKICK MURPHYS (dále jen DKM, to se povedlo, ne?) jsou většinou zárukou toho, že „celtic-punk-folk" v jejich pojetí posluchače většinou nezklame. Nejinak je tomu i u jejich jubilejní desáté desky „Turn Up That Dial", na kterou se nyní blíže podíváme.
Samotný vznik tohoto alba neprobíhal vůbec hladce, všichni víme určitě proč. Loňský rok prostě nebyl tou nejlepší dobou, kdy vydat dlouho očekávanou nahrávku. DKM to fanouškům kompenzovali aspoň tak, že v průběhu roku 2020 vypouštěli do světa singly, díky kterým mohli posluchači, aspoň částečně, okusit to, co přijde v roce následujícím.
Ke všem těmto ochutnávkám (a k později vydaným singlům) neopomněla kapela nachystat vtipné videoklipy, kde k mým favoritům patří rozhodně „Mick Jones Nicked My Pudding" a „H.B.D.M.F.". První uvedená je určitě největší nářez celého alba a ta druhá je nejspíš ze všech písní ta nejchytlavější, byť přiznávám, že tady může být hodně odlišných pohledů. Kromě vyložených hitů, jako je titulní píseň a jí vzdáleně docela podobná „Smash Shit Up", se vám pod kůži jistě dostane třeba i nenápadná oddychovka „City By The Sea", nebo skoro až stadiónová „Good As Gold". Víceméně každá z obsažených písniček bude mít jistě chvíli prostor v posluchačově hlavě, i když zrovna desku poslouchat nebude. Ve všech můžeme nalézt výrazné momenty, které se budou s přibývajícími poslechy postupně drát na povrch a následně se připomínat víc a víc.
Hudebně se album pohybuje přesně tam, kde by to člověk od „folk/punkové" kapely očekával - silné nosné melodie, úderné a nekompromisní rytmy, bohaté využití tradičních nástrojů (dudy, banjo, mandolína, flétna), a to vše má za výsledek pestrou a zábavnou směs, která (aspoň u mě) spolehlivě fungovala celé dosavadní léto a zatím ani zdaleka není ve fázi oposlouchání.
Do jaké míry si „Turn Up That Dial" stojí v porovnání se staršími deskami, tak takové hodnocení bych s dovolením nechal na skalních fanoušcích těchto amerických Irů, nicméně jsem přesvědčen o tom, že zklamaný nemůže být ani jeden z nich. To dlouhé čekání se určitě vyplatilo.
Silné nosné melodie, úderné a nekompromisní rytmy, bohaté využití tradičních nástrojů a to vše spolehlivě funguje. Prostě DROPKICK MURPHYS.
8 / 10
Al Barr
- zpěv
Ken Casey
- zpěv, baskytara
James Lynch
- kytary
Tim Brennan
- kytary, akordeon, mandolina
Jeff DaRosa
- banjo, klávesy
Matt Kelly
- bicí
1. Turn Up That Dial
2. L-EE-B-O-Y
3. Middle Finger
4. Queen of Suffolk County
5. Mick Jones Nicked My Pudding
6. H.B.D.M.F.
7. Good as Gold
8. Smash Shit Up
9. Chosen Few
10. City by the Sea
11. I Wish You Were Here
Turn Up That Dial (2021)
11 Short Stories Of Pain & Glory (2017)
Signed And Sealed In Blood (2013)
Going Out In Style (2011)
The Meanest Of Times (2007)
The Warrior´s Code (2005)
Blackout (2003)
Sing Loud, Sing Proud (2001)
The Gang´s All Here (1999)
Do Or Die (1998)
Vydáno: 2021
Vydavatel: Born & Bred
Stopáž: 39:06
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.