PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když už jsem si myslel, že mě tato banda progresivních výlupků nedokáže přesvědčit o tom, že mohou svoji náruč žánrově otevřít ještě šířeji, přicházejí s následovníkem alba „Colors“ z roku 2007, který mi potvrzuje opak. Dá se říci, že právě stylová roztěkanost je jak silná, tak i slabá stránka tohoto alba. Záleží na tom, z jaké strany se na to podíváte. Skoro osmdesát minut hudby, ve které je narváno množství motivů a nápadů tak bohaté, že by si s ním jiné kapely vystačily klidně na dvě dekády.
BETWEEN THE BURIED AND ME jsou od svého počátku kapelou, kterou nelze jednoduše zaškatulkovat. Její rozpětí začíná někde u technického death metalu a končí u pop rocku. Páteř ale tvoří progresivní metal, který si podává ruku s art rockem. I z poslední desky cítím, že se snaží tvůrčí erupce trochu spoutat, aby se celek úplně nerozpadal, ale příliš se jim to nedaří. Klávesové rejstříky lítají od klasického klavíru k sedmdesátkovým hamondkám a berou to přes barokní čembalo. Nároky na posluchače se stále stupňují s tím, jak se rozvíjejí technické schopnosti členů kapely. Každý tu má svoje chvilky na exhibistické řádění a tyto chvíle testují mé osobní hranice progresivní hudby.
Progresivní králové ze Severní Karolíny ale nezapomínají ani na odlehčení. Některé skladby mají nadhled a cítím z nich i určitou dávku parodického chameleonství. Občas nedokážete linky rozeznat od DREAM THEATER, jindy bych mohl odpřísáhnout, že slyším nějakého Devina Townsenda. BETWEEN THE BURIED AND ME se chtějí bavit. Používají k tomu svůj skladatelský talent a technickou zručnost v obsluze nástrojů. Tady mám ale už pocit, že obětí těch fórků je posluchač. Některé písničky jsem si po čase zvykl přeskakovat. Například „Prehistory“ prostě překousnout ani po mnoha posleších nedokážu. Chápu, že je to čistě subjektivní pocit, ale pro mě se tato deska utrhla ze řetězu už příliš a v některých svých aspektech dokáže být lehce otravná.
Celkově mám z „Colors II“ trochu rozporuplné pocity. Stále si nemohu zvyknout na některé velmi nepříjemné klávesové rejstříky. Díky nim mě některé písničky z alba čím dál tím více iritují. Na druhou stranu jsou tu i kompozice, které mě baví čím dál tím více a stále v nich nacházím nové a nové věci. Instrumentální schopnosti členů jsou top. Tommy Giles Rogers si hraje s vokálem víc než kdykoliv před tím. Zapojuje invenci v tom, jak hledá k hlavnímu vokálu zdvojené linky. Zvukově je deska plastická a dotažená. Zřejmě je to i jedna z nejzajímavějších progresivně metalových desek roku 2021, pokud bych ji ale měl v diskografii kapely zařadit mezi devět ostatních, rozhodně bude v té spodní pětce.
Zřejmě je to i jedna z nejzajímavějších progresivně metalových desek roku 2021, pokud bych ji ale měl v diskografii kapely zařadit mezi devět ostatních, rozhodně bude v té spodní pětce.
7,5 / 10
Tommy Giles Rogers Jr.
- vocals, keyboards
Paul Waggoner
- lead guitar
Dustie Waring
- rhythm guitar
Dan Briggs
- bass, keyboards
Blake Richardson
- drums, harsh vocals on "Revolution in Limbo"
1. Monochrome
2. The Double Helix of Extinction
3. Revolution in Limbo
4. Fix the Error
5. Never Seen / Future Shock
6. Stare into the Abyss
7. Prehistory
8. Bad Habits
9. The Future Is Behind Us
10. Turbulent
11. Sfumato
12. Human Is Hell (Another One with Love)
Colours II (2021)
Automata II (2018)
Automata I (2018)
Coma Ecliptic (2015)
The Parallax II: Future Sequence (2012)
The Parallax: Hypersleep Dialogues (EP) (2011)
The Great Misdirect (2009)
Colors (2007)
The Anatomy Of (2006)
Alaska (2005)
The Silent Circus (2003)
Between The Buried And Me (2002)
Colors I si ma naplno vo svojej dobe získal. Dvojka je pre mňa ale veľmi priemerný album, na ktorom je silných momentov sotva polovica. Súhlasím s autorom recenzie - skutočne to v niektorých momentoch ide až na hranicu toho, čo je počúvateľné. Mrzí ma, že nemajú producenta, ktorý by to prestrihal a jasne skupine tlmočil, čo je ešte hudba a čo je len prázdna onania alebo jam.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.