OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Situace jako v tom hloupoučkém vtipu. Potkají se tři - manažér, pokladník a vizionář… Né, zpět, to je jiný vtip. Tak znovu, potkají se tři - Darkmoor zarytý příznivec progresivního metalu, Darkmoor šťoural a Darkmoor infantilní vtipálek. Je den jako malovaný, déšť bičuje ulice a vítr žene mlžná mračna po obloze. A tak jsou ti tři zalezlí hezky v teploučku u kamen a mají jedinou touhu - pořádně se pohádat. A o co že to bude? Nu, máme zde jistou ANDROMEDU, která přináší svou švédskou kůži na mezinárodní trh prostřednictvím druhé desky s matematickým názvem hodným ČVÚT. Co svést hádku právě o ni?
„Tak hoši, mám tu pro vás jednu skvělou partičku ze Švédska, to budete mrkat na drát. Borečci si říkají ANDROMEDA a hrají naprosto úžasně.“
„Androméda stále zlověstně bliká!“
„No, hrát určitě umí. Mě ale takovýhle desky moc nebaví. Všechno je tak čistě zahraný a odzpívaný, sterilní…“
„A není to čistě náhodou spíš proto, že je pak nemůžeš dostatečně kritizovat?“
„Sklapněte a radši pořádně poslouchejte. Jasně, že jsou to skvělí muzikanti! Ale ten materiál! Slyšíte ty šílený rytmy, spousta lichých dob? Tohle já žeru, jak to můžou vůbec uhrát a neztratit se v tom?“
„Jenom se předváděj…“
„…řekl ten, co nezahraje ani hoří, ale v kritice hranice boří!“
„Drž klapačku! Vždyť je to do nebe volající - osmiminutová instrumentálka a třeba čtyřminutové rozjezdy bez zpěvu? Trošku úlet, ne?
„Sólující Androméda, létá tam a zpět…“
„Asi ti jednu plácnu…“
„Tak alespoň uznej, že ty skladby jsou originální. Třeba ten zpomalující závěr "One In My Head", to je přece výborný nápad!“
„Dobře, udělám dobrý skutek, ten nápad je dobrý. Ale jinak? Poslechni jenom ty záseky kytar se šroťákem a přidrsnělý hlas. Co mi to připomíná… á už to mám! Jasný opis od PAIN OF SALVATION. A i ten zpěvák zkouší zpívat podobně.“
„Proč mi musíš vždycky všechno zkazit? Jsi arogantní mezek!"
„Je učitel tance, mistr arogance, lalalalalala, lalalalalá!“
„A co balada "Castaway"? Co ten úchvatný klavír, ha?“
„Jen klid, nemůžu za to, že si sedíš na uších. Ten klávesák je jistě výborný klavírista, jenže co naplat, celá ta píseň smrdí na sto honů po SHADOW GALLERY. No a tady snad hostuje sám Mike Baker, protože jestli ne, ukradli mu i barvu hlasu!“
„…tak tohle už jsi přehnal!“
„Majzni ho, prašti ho, pusť mu krev…!“
„Srabáci, dva na jednoho…“
„Chytni ho pod krkem, Všeználka!“
A zatímco naši tři tlučhubové pokračují ve škrcení a vzájemných urážkách, přiznejme si hezky v klidu, že ANDROMEDA první ligu progresivního metalu zatím pouze nesměle oťukává. Instrumentální bravura je u tohoto stylu samozřejmostí, ovšem myriády not neukryjí občasnou tvůrčí slabost v kolenou a nutné výpůjčky od známějších jmen. Především vliv krajanů PAIN OF SALVATION je pak zcela neoddiskutovatelný. A tak, přestože naše „Hvězdička“ válí progres na velmi slušné úrovni, zůstává jejím údělem zřejmě i nadále liga druhá, v preludiích úchvatná, avšak zoufale nepůvodní. Naštěstí nikde není psáno, že s třetí deskou nezašustí přestupní lístky. Méně předvádění se a více osobitosti. Přeji to jim i nám. HVÍZD, HVÍZD
Ta deska by byla výborná, nebýt jasného citování od slavnějších kolegů a skutečně přehnané kumulace instrumentálek, která výsledný dojem tříští. Je to škoda, protože jinak je ANDROMEDA zajímavým příslibem a pokud pro příště trochu zredukuje předlouhé instrumentální plochy, mohla by nás na noční obloze čekat jedna velice příjemná progová hvězdička.
8 / 10
David Fremberg
- zpěv
Martin Hedin
- klávesy
Johan Reinholdz
- kytara
Thomas Lejon
- bicí
1. Mirages
2. Morphing Into Nothing
3. One In My Head
4. Encyclopedia
5. Two Is One
6. Parasite
7. Reaching Deep Within
8. Castaway
9. This Fragile Surface
The Immunity Zone (2009)
Playing Off The Board (DVD) (2007)
Chimera (2006)
II = I (2003)
Extension Of The Wish (2001)
Vydáno: 2003
Vydavatel: New Haven Records
Stopáž: 65:11
Produkce: Martin Hedin
Konečně někdo, kdo se nebojí hrát! Konečně někdo, kdo se nebojí srát na zpěv a srát na konvence! Konečně někdo, kdo se nebojí hrát, co se mu zlíbí! Do budoucna snad jen více instrumentálek a nějakou tu propojující myšlenku (v rámci celého alba) a u mě bude jasných 10!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.