Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po dlouhých šesti letech přicházejí švédští polyrytmičtí králové s albem, které se odklání od některých prvků, jež byly pro MESHUGGAH vždy signifikantní. Ne, nebojte, nezačali hrát „rovně“, ale vytratil se kovový chlad a neprostupnost. Nepravidelné betonové masivy z kytar najednou nejsou tak těžké a nemají ostré hrany. Lehce vymizela i mimozemská agrese a útočnost. Zůstává nepravidelný puls, ale mnoho částí by člověk mohl více asociovat s důraznějšími kusy GOJIRA, než s minulými deskami Švédů. MESHUGGAH natočili desku, která je přístupná a má v sobě úplně jiný emoční náboj než cokoliv, co nahráli v minulosti. Jedním dechem musím dodat, že to není vůbec myšleno ve zlém.
Z „Immutable“ není cítit žádný kalkul nebo zpronevěra. MESHUGGAH udělali krok směrem k posluchači. Ubylo mechanické strojovosti a přibylo melodií, které jsou na současném materiálu atributem, co mě překvapuje nejvíc. Sólová kytara dodává skladbám melodie, které MESHUGGAH nikdy před tím neměli. Švédi nahráli jednoznačně svoji nejatmosféričtější desku. Základ stále tvoří těžkotonážní a masivní riffáž, ale nad ní se velmi často vznáší kytarová euforie, která barví celou desku do netradičních odstínů. Fredrik Thordendal tu dokazuje, že dokáže produkovat nejen psychopatické neurotické sirény nebo kostrbaté dysharmonické pidlikání, jež jakoby ani nebylo z tohoto světa, ale i o poznání přístupnější melodické motivy, které v sobě mají spoustu citu.
Dá se s klidem říci, že se MESHUGGAH otevřeli i žánrově. Jsou tu samozřejmě naprosto klasické meshu-sekačky založené na nepravidelném peklo-riffo-stroji, ale vedle nich najdete skladby, které si pohrávají s postmetalem i alternativním rockem. Celkově se dá říci, že se o něco zpomalilo. Určité změny si můžete všinout i u zpěváka Jense Kidmana, který obohacuje svoji hlasovou paletu například o zlověstné šeptání hned v první skladbě.
Ona proměna MESHUGGAH je snadno vysvětlitelná. Jestliže na albu „Obzen“ šla většina nápadů za silným kytarovým dvojblokem Mårten Hagström - Fredrik Thordendal, tak současná tvorba je na tom trochu jinak. Frederik Thordendal odstoupil do pozadí a většinu skladeb napsal Hagström, kterému sekudoval bubeník Tomas Haake. Výsledek už zdaleka není tak zdrcující a bezprecedentní, ale vlastně to vůbec nevadí. MESHUGGAH položili základ nového stylu. Je to kapela, která ve své době způsobila revoluci na poli tvrdé hudby. Už nemusí nic dokazovat ani sobě, ani okolí. „Immutable“ jen potvrzuje svéráz této kapely a stejně tak touhu neustrnout na místě, důstojně stárnout a otevírat se novým progresivním sférám.
1. Broken Cog
2. The Abysmal Eye
3. Light The Shortening Fuse
4. Phantoms
5. Ligature Marks
6. God He Sees In Mirrors
7. They Move Below
8. Kaleidoscope
9. Black Cathedral
10. I Am That Thirst
11. The Faultless
12. Armies Of The Preposterous
13. Past Tense
K "mešu" mám takový proměnlivý vztah. Když zakládali a na přelomu tisíciletí rozvíjeli nový žánr, byl to jen maximální respekt. Na deskách se tu a tam objevil superhit, který byl ale zabarikádován pro mě těžko proniknutelnou hmotou. To opravdu nejde složit vyrovnanou desku? Ale jde a přišlo to s "obZen" a "Kollos". Ty zblajznu na posezení kdykoliv. Skvělé od začátku do konce, přestože na ně i samotný Haake s odstupem času prská zlá slovíčka.
Následující "Reason" a nová deska jsou kroky zpět. Kochat se tím unikátním soundem samozřejmě jde pořád, ale jako celek trpí zbytečným natahováním ("I Am That Thirst" a hlavně "They Move Below"), občas sebevykrádáním (třeba hned 33 sekunda "Broken Cog" zní velmi povědomě, kdepak jsme tu variaci už slyšeli?; časté kytarové trylkování), opakovanou ztrátou drive.
Pěkně protřepat hlavu jde u "The Abysmal Eye" a "Phantoms". A to se MI zdá málo. Zase moc nebaví. Ale respekt zůstává!
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!