OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Deska, kterou uctívači francouzského disonantního kultu nepřekousnou. „The Long Defeat“ se v mnohém odklání od původní erupce black metalové kreativity. Tedy né že by byla málo kreativní, ale ona tvůrčí cesta jde jiným směrem. Předem říkám, že mě si trojice z francouzského Poitiers svým novým albem rozhodně podmanila. DEATHSPELL OMEGA jsou mnohem otevřenější a tím pádem i mainstreamovější. Syrný pekelný smrad (zde nevím, jak to bylo myšleno, proto ponechávám bez zásahu, jelikož i francouzský sýr dokáže zasáhnout nos jako Kinžal prázdné chlévy - pozn. korektora) lze cítit hlavně z parádního vizuálu a vokálů. Hudba zvolnila. Francouzi se jali budovat atmosféru s rozmyslem, nikam nespěchají. Disonantní zvukomalbu za hřmotu nasekané baterie bicí soupravy nahradily střední tempa a lehce rozvláčná kytara, která nemá potřebu dohonit rytmickou kanonádu. Nějaké rychlejší výpady jsou spíše výjimkou než pravidlem.
I když se výrazně zpomalilo a po technické stránce i zjednodušilo, tak nelze mluvit o tom, že by kapela nějak uhnula z originálního vyznění. Možná i naopak. Přijde mi, že aranže jsou mnohem bohatší v tom, jak s posluchačem pracují. Album obsahuje opravdu mnoho míst, které jsem si oblíbil. Je mnohem hitovější, chcete-li. Své těžiště přesouvá od disonantního útočného black metalu mnohem blíže k temnějším post-žánrům, někdy i blackgaze, ve kterém hájemství black metalu nejvíce zastává poloha vokálu. U zpěvů se ještě na chvíli zastavím, protože stojí za to vypíchnout dvě jména. Mikołaj Żentara z polských MGLA a Daniel Hans Johan Rostén z FUNERAL MIST a MARDUK. Chápu, že i tady budou fanoušci, kteří přísahali na předchozí alba, nadzvedávat obočí a nadávat hlavně na chvost celého „The Long Defeat“, který v některých ohledech populární Poláky připomíná. A budou mít pravdu. „Our Life is Your Death“ je z mého pohledu nejslabší skladba alba. Naprosto tupé bicí, aranže, jež někdo opsal od armády průměrných black metalů, melodické trylkování, vokály podle šablony. Ne. Tato poloha veskrze konvenčního black metalového mainstremu DEATHSPELL OMEGA prostě nesluší.
K mém náhledu na kapelu je nutné dodat i následující. Nejsem žádný zapřisáhlý fanatik, který by uctíval předchozí tvorbu. „The Long Defeat“ je jen mnohem blíže mému vnímání hudebního světa. Je dostatečně rozkročená a aranžérsky bohatá. Obsahuje atmo-pasáže, které je těžké najít u jiných black metalových desek. Do dění výrazně promlouvá basa a kytary jsou lehce potlačené, jakkoli hrají v melodických linkách jednoznačnou dominanci. Kdyby neměli skalní fans kapely zcela jiné nároky a očekávání, tak onen shitstorm kolem aktuální desky DEATHSPELL OMEGA nebude žádný. Já do této kategorie nepatřím, takže mohu konstatovat: Za mě dobrý.
Deska, kterou uctívači francouzského disonantního kultu nepřekousnou. Já do této kategorie nepatřím, takže mohu konstatovat: Za mě dobrý.
8 / 10
Mikko Aspa
- Vocals
Khaos
- Bass
Hasjarl
- Guitars
1. Enantiodromia
2. Eadem, Sed Aliter
3. The Long Defeat
4. Sie Sind Gerichtet!
5. Our Life Is Your Death
The Long Defeat (2022)
The Furnaces of Palingenesia (2019)
The Synarchy of Molten Bones (2016)
Paracletus (2010)
Mass Grave Aesthetics (EP) (2008)
Veritas Diaboli Manet in Aeternum : Chaining the Katechon (EP) (2008)
Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum (2007)
Kénôse (EP) (2005)
Si Monumentum Requires, Circumspice (2004)
Inquisitors Of Satan (2002)
Infernal Battles (2000)
Vydáno: 2022
Vydavatel: Norma Evangelium Diaboli
Stopáž: 44:11
Ta magická divokost, která těmto Francouzům nalepila status kultu, je letos téměř pryč. Místo ní se do tvorby vloupala snaha o jakési post-black-progresivno se zachováním typické atmosféry. Není to úplně špatné, ale tuto platformu si Omegáči potřebují ještě více osahat, aby se z desky netahaly zajímavé pasáže jak králíci z Pokustónova klobouku, což je po dřívějších ultimátních jízdách trošku zklamání, i když drnčení basy zní krásně po celou stopáž.
Dovolím si připomenout krajany BLUT AUS NORD, kteří to zjemnění projevu na své poslední desce "Hallucinogen" zvládli s obrovskou bravurou a za měsíc (vychází nové deska "Disharmonium – Undreamable Abysses") očekávám další velké věci. Mimochodem RIP recenzi na "Hallucinogen" i přes opakované urgence ani po třech letech nedopsal, čímž překonal můj vousatý rekord.
Ještě provedu pár analyzujících poslechů a k dnešku sázím alibistických...
Na novou desku stylotvorných DEATHSPELL OMEGA si nemohu vůbec zvyknout. Lámaná komplikovanost a odtažitost je tatam, místo ní nastoupila přílišná otevřenost a jednoduchá metalová přímočarost. Ano, některé melodie a atmosférické doteky jsou velmi příjemné, některé však působí téměř diskontním dojmem. Překvapivý tah dámou zcela mimo šachovnici.
-bez slovního hodnocení-
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.