Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Letošní rok máme zhruba v polovině, a to je vždy doba, kdy mám dost velký odstup od toho minulého. Takže čas začít bilancovat. Jaké hudební skvosty nám nadělil rok 2021? První díl pravidelného seriálu, u kterého se podíváme na zoubek deskám, které jsme nerecenzovali, ale rozhodně stojí za připomenutí. Začínáme těmi nejtvrdšími kousky, které v sobě váží extrémní podobu těžkého kovu.
INSISTENT – Disease
Dvacetiminutovka grindcoreového výplachu, který často pošilhává po brutálním death metalu. Třináct šrapnelů a něco málo přes jedenadvacet minut. Deska od tramvajáka. Rytmicky tu máme jen tři stupně. Rychlé a zběsilé. Masivní střední tempa najdete jen velmi výjimečně. Riffy vyznávají tah na branku bez okrasných kudrlinek a bicí strojový tlak. Na pomezí syrového přímočarého grindcore a brutálního death metalu jde o to nejlepší, co rok 2021 nabídl. Texty jsou trochu srandovní, ale co chtít od grindcoreové desky s vlkodlakem na obalu?
Nostalgické vzpomínaní na zlatou éru CARCASS v domácí all star sestavě, která nepodlézá kvalitativní laťku. Pandemická kapela, ve které se sešel trojúhelník nepravděpodobných osobností. Kytary se chápe Bilos z MALIGNANT TUMOR, basy Hary z dávného domácího kultu zvaného PATHOLOGIST a za bicí usedá pražská bubenická špička Jürgen, u kterého nikdy nemám přesný přehled, v jakých kapelách se momentálně nachází. Dle veteránské sestavy je předem jasné, že tady nevzniknou kompromisy. Deska přesně ví, čím chce být. Jasně vytýčený styl, který se vrací ke kořenům bublavého oldschool grindcore, o čemž svědčí i covery od CARCASS, PATHOLOGIST, REGURGITATE a DEAD INFECTION. 24 songů, 27 minut.
Jedni je nenávidí, jiní je milují. Jedno je ale jisté – nelze je ignorovat. SNĚŤ jsou jako hrdinové z hvězdných válek. Byli ve správný čas na správném místě, takže se z nich stali deathmetaloví hrdinové. A samozřejmě si za tím jdou. Osedlali staroškolský plesnivý death metal a rajtují na retro – deathmetalové vlně rozhodně nejdivočeji ze všech domácích kapel. Jejich hudba je lehce nadprůměrná v rámci celosvětové death mánie posledních let, ale co si budeme povídat, co je ve světě nadprůměr je na domácí scéně špička. Navíc je tady cítit snaha, ale ne kalkul. Death metal v srdci. „Mokvání v okovech“ je ryzí žánrovka bez kompromisů, ctící deathmetalový manifest z počátku devadesátek. Nemáš na koncert AUTOPSY? Udělej SNĚŤ!
Instrumentálně nařachané deathmetalové EP, za kterým stojí Sepp a Martin Mayer z HEAVING EARTH. Po formální stránce jedna z nejpůsobivějších nahrávek roku 2021, na kterou bicí nasázel Aaron Stechauner z RINGS OF SATURN / INTERLOPER a mix a master ošetřil Chris Donaldson z CRYPTOPSY. Grafiky se ujal dvorní výtvarník stáje Relapse Records, Orion Landau. Tady se prostě nic nenechalo náhodě. Je celkem škoda, že se o SUPREME CONCEPTION nemluví trochu více. Je to skrytý diamant naší scény. V roce 2021 u nás nevyšla lepší a preciznější deska na poli technického death metalu. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.
Pohrobek kultovních šílenců zvaných KOMBUCHA. Srážka hudebních halucinogenů a soundsystémů na koncertě technického death metalu. GORGUTS meets INTOXIKACE. Oproti spíše breakcore základně, kterou tvořilo deset let staré veledílo „Lovci ještěrů“, přichází autorská dvojice Yarrdesh & Cataract s mnohem metalovější fůzí. Hudba má ryze instrumentální formu a možná mohla mít ještě hutnější zvuk, nicméně takové nezorané pole plné disonantních riffů, disharmonického skřípání, rytmických nepravidelností a bzučících kytar v naší kotlině nikdo nevypustil už hodně dlouho – jestli někdy vůbec. Domácí progovou scénu školí dva technařští podivíni s nadhledem sobě vlastním: „Vypni ten koberec a jdi spát, Tomáši“. Nejoriginálnější domácí metalová nahrávka za rok 2021? Možná. Kazeta, co musíš mít.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.