Po posledních produktech ze Star Wars dílny, šéfované zábavní továrnou Disney, jsem opravdu zvažoval, jestli mi to stojí za ten čas. Trailery na Kenobiho vypadaly o poznání zajímavěji, než na předchozí produkty, ale vzadu v mozku něco hlodá. Vyplatí se být obezřetný. Bylo několik věcí, které jsem si v tomto seriálu opravdu nepřál vidět. A co myslíte, byly tam? Ano, byly tam!
Ale nepředbíhejme. Nacházíme se na planetě Tatooine, kde má Obi-Wan Kenobi dohlížet na Luka Skywalkera. Je zhruba deset let po událostech třetí epizody Star Wars: Pomsta Sithů a vesmíru předaleké galaxie vládne železnou rukou Císař s Darth Vaderem po boku. Darth Vader buduje speciální skupinu, které říká Inkvizitoři, co mají pochytat a zneškodnit poslední Jedie, kteří přežili rozkaz 66. Na jednom jediném mu ale záleží mnohem více než na všech ostatních: na jeho bývalém učiteli, Obi-Wan Kenobim.
Ten dělá podřadné práce na Tatooinu a snaží se být nenápadný. Nereaguje na nespravedlnosti kolem sebe. Vader i Inkvizitoři si dobře uvědomují, co by mohlo poslední skrývající se Jedie vylákat z úkrytů, a tak se toho snaží využívat. Kenobi si je toho nicméně také dobře vědom. Je zaseknutý mezi mlýnskými kameny. Z Tatooinu se nemůže vzdálit, ale současně ani není možné dostat se k Lukovi. Strýček Owen a teta Beru, kteří ho přijali za vlastního, se snaží pouštního tuláka Kenobiho udržet co nejdál. Nechtějí, aby se Lukovi stalo to samé, co jeho otci. Až po teď dobrý.
Pak ale začíná příběhová linka, ve které se na Tatooine dostane uprchlý mladý Jedi následovaný Inkvizitorským komandem a všechno se začne komplikovat. Co všechno? Hlavně scénář. Inkvizitoři z něj vystupují jako sbírka hašteřivých a ne zcela schopných egoistů, kteří fungují jako psi, co vrčí, ale nekoušou. Děj velmi rychle uhne a začne se soustředit na jiné postavy – což je super překvapení. Obi-Wan Kenobi řeší případ, při kterém musí odcestovat z Tatooinu a setkat se se zárodky povstání proti Impériu.
V průběhu se odehrává příběh, který má několik světlých chvilek, ale pak také obrovskou spoustu scénáristicky a režijně nezvládnutých situací. Například scénu, kdy malé a poměrně dost nemotorné dítě utíká před třemi dospělými „lovci“, kteří ho nemohou dohonit. To, jak je scéna natočená, by mohlo fungovat snad jen jako němá groteska s energickým pianinem v pozadí. A takových je tu více, než by mi bylo příjemné. Zase se dostáváme k tomu, že Star Wars je prostě pohádka z vesmíru. Když ale v každém díle lomíte rukama nad schopností scénáristického týmu udělat absolutní frašku, je to daleko za hranou toho, co jste ochotni odpustit.
Čeho se to týká? Úplně všeho. Postavy, které celkem dobře znáte, jako je Vader, se chovají absolutně nesmyslně. Vidí třeba někoho umírat, ale nepřesvědčí se, že je skutečně mrtvý. A když jsme u těch smrtí, to, že v ději vidíte někoho zemřít, neznamená, že na vás zase po chvíli někde nevyskočí. To, že stormtroopeři nejsou schopni trefit nikoho ani z deseti metrů všichni víme, ale jejich neschopnost se v Kenobim dostává na hranici snesitelného. A nejde jen o boj jako takový, ale třeba i o slepotu a zřejmě i demenci. Některé postavy se objevují na místech, kde nemají být – pokud ovšem neovládají teleportaci. Podivné flashbacky, ve kterých hraje překvapivě zrůdně nenamaskovaný Hayden Christensen, jimiž se snaží děj cosi ukázat, ale je to tak chatrné, že budete jen nevěřícně kroutit hlavou. Jedijské schopnosti Vadera i Kenobiho a hlavně jejich intenzita je snad dána náhodným generátorem, protože někdy působí brutálně OP a někdy velmi slabě. Důležité císařské stavby a pevnosti jste schopni úspěšně napadnout i dvěma sněžnými speedery. Hlavně tady ale dochází k popírání důležitých pilířů, na kterých stojí třeba Star Wars: Nová Naděje. A tak bych mohl dlouze pokračovat.
Další věc, která svým způsobem ničí celý příběh, je fakt, že se o žádnou postavu nemusíte bát. Ty nové jsou absolutně irelevantní a budou vás spíš iritovat než cokoliv jiného. A ty „zažité“ figury přežijí, protože prostě přežít musí. Na Kenobim je ze všech posledních Star Wars projektů nejvíce patrný fakt, že se celé soukolí zadrhlo. Star Wars svět plus mínus padesát let kolem bitvy o Yavin (nebo chcete-li zničení první Hvězdy smrti) se nachází v pasti, do které se sám chytil. Jedinou cestou ven je začít vyprávět jiné příběhy, z jiných dob, a hlavně s jinými postavami. Boba Fett byl vedlejší postavou, a i tak mě namíchlo, jak jeho seriál jeho figuru ohnul. Charakter Obi-Wan Kenobiho se tímto způsobem defomovat nepodařilo, může za to i skvělý výkon Ewana McGregora, ale nic to nemění na tom, že celý seriál je bolestivou ukázkou neschopnosti společnosti Disney vykutat ze Star Wars cokoliv, co by nebylo zcela zbytečnou připomínkou toho, že i proklínaná sequelová trilogie je oproti čemukoliv z posledních dekády učiněný majstrštyk.