Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Třinácté řadové album Ozzyho Osbournea (jaký význam v téhle souvislosti lze přikládat faktu, že poslední album jeho mateřských BLACK SABBATH se jmenovalo „13“, co myslíte?) vychází po dvou a půl létech od jeho předchůdce „Ordinary Man“, který už sám o sobě byl něčím, s čím už asi nikdo nepočítal. S ohledem na odstup od předcházející studiové nahrávky, s ohledem na Ozzyho osobnost samotnou, její pověst, jeho věk, jeho zdravotní stav a tak vůbec.
Album tedy skutečně vypadalo, jakože je to poslední Ozzyho sbohem a šáteček, a ještě ke všemu nijak zásadní a pamatováníhodné, když se na něm jeden z nejslavnějších birminghamských rodáků zřejmě až příliš svěřil do všemožných jiných rukou, jen ne těch vlastních. Ukázkově to korunovala účast producenta Andrewa Watta, který toho v metalových poměrech (do nichž se snad Ozzy stále počítá) mnoho neznamenal a troufám si říci, že stále ani neznamená.
Ale vida, neuplynula (v osbourneovském vidění světa) téměř žádná voda a letos čtyřiasedmdesátiletý umělec je tu znovu. Jako pacient číslo 9 z titulní skladby nového alba, zavřený v jakémsi ústavu pro duševně choré, kde se ho personál snaží navzdory jeho mínění přesvědčit, že je šílený. A tady se nabízí i jistá analogie – nebylo to především zpěvákovo okolí, ať už rodinné, umělecké, produkční či z vydávající společnosti, které se ho snažilo přesvědčit, že na to ještě stále má?
Protože je mi přinejmenším podivné, že Ozzy v uvedeném věku zpívá tak, jako na „Patient Number 9“. Do dalších spekulací se pouštět nehodlám, ale mám za to, že právě někde tady může začít hlodat červíček pochybností, kde že jsou kořeny tohoto alba a jaká má vlastně smysl.
Když jej totiž srovnám s již vzpomínaným „Ordinary Man“, nevidím mezi nimi nějaký zásadní rozdíl. Vlastně jde v podstatě o jakési „Ordinary Man 2.“, které se i s ohledem na to, že opakovaný vtip přestává být vtipem, jako pokračování moc nepovedlo. Znovu je totiž většinově nenápadné až unylé a o pořádném tahu na bránu si může nechat zdát jen v těch nejvlhčejších snech, jak bezpečně dokazuje třeba otravná rádiovka „One Of Those Days“ s ještě otravnějším „Hey, hey“ v refrénu. Jako kdyby se Madman (nebo jiní, co mu snad vedou vzpomínané ruce i hlasivky) snažil všem dokazovat, že je ještě stále v jeho silách nahrát zemité, ale zároveň hitové album, nicméně způsobem, který bohužel nikoho, koho by odpověď na tuhle teoretickou otázku opravdu zajímala, nemůže moc zaujmout.
Takže ano, je to nejspíš ten pravý Ozzy Osbourne (a mnozí hostující přátelé, samozřejmě), má tam zase pár slušnějších kousků, stejně jako minule (titulní věc je mezi nimi bezkonkurenčně nejsilnější, dále jistě nelze přehlédnout baladu „God Only Knows“ a dobře se pamatují i ty věci, kde zazní pořádný a pořádně nazvučený riff, jako iommiovská „No Escape From Now“, wyldeovská „Evil Shuffle“ nebo téměř na závěr „Dead And Gone“ s mrazivým problesknutím tvrdého riffu á la „No More Tears“, na který vlastně čekáte dlouhé minuty od začátku celého alba), dohromady to ale nevydá na nic víc, než na cédéčko, které si z úcty k legendě (no a nejspíš taky případně pod vlivem sběratelské posedlosti) koupíte maximálně tak za dva, tři roky, až bude k mání ve výrazné slevě. A to, nezlobte se na mě, od Ozzyho Osbournea zkrátka nechcete.
„Patient Number 9“ zní, jako kdyby se Ozzy Osbourne snažil všem dokazovat, že je ještě stále v jeho silách nahrát zemité, ale zároveň hitové album, ale už to tak bohužel není.
1. Patient Number 9
2. Immortal
3. Parasite
4. No Escape from Now
5. One of Those Days
6. A Thousand Shades
7. Mr. Darkness
8. Nothing Feels Right
9. Evil Shuffle
10. Degradation Rules
11. Dead and Gone
12. God Only Knows
13. Darkside Blues
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.