Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Deska, která mi udělala velkou radost. Brooklynští GOSPEL nevydali album od roku 2005. „The Loser“ je tedy jejich teprve druhý dlouhohrající zářez. Na tři roky úplně utlumili činnost. Nelze ale říci, že by druhá deska nebyla očekávána. Svojí prvotinou „The Moon Is A Dead World“ poměrně dost rozčísli hardcoreové vody střetem hardcorepunku, screama a notně zduřelé progresivní složky. Ačkoliv se to v té době nabízelo, tak srovnání nesedělo. GOSPEL si vybudovali vlastní styl.
Nová deska silně staví na netradičních klávesových plochách, které často používají retro zvukové rejstříky, jež se rozpínají od hammondových sedmdesátek až po syntezátorové varhany. Ty jsou pak velmi často v ostrém kontrastu se zdivočelými neposednými kytarami. Skvěle fungují ale i pasáže, kde jsou kytary na klávesy mnohem těsněji nalepené a vzájemně rozvíjejí a doplňují své motivy. Kdyby GOSPEL ještě trochu víc šlápli na plyn a více se utrhli ze řetězu, budou mi připomínat tvorbu pensylvánských AN ALBATROSS z doby před více jak jednou dekádou. GOSPEL ale nepřešlapují určitou hranici tvrdosti. Mnohem častěji volí sofistikovanou progrockovou cestu před hrubou silou. Nerozpakují se ani delší dobu držet čistě instrumentální polohu. Takovým případem je závěr skladby „Tango“. To je ryzí progresivně laděná radost, která si ujíždí na aranžérské hravosti, bez toho, aby působila příliš onanisticky.
Těch sedmnáct let pauzy je na novém materiálu znát. Jak v tématech, tak v aranžérské dospělosti. Klávesy se staly mnohem více určujícím elementem pro jejich hudbu. Není se čemu divit, na debutu bylo mnoho materiálu už složeno, když se ke kapele John Pastir přidal. Nyní je znát, že je integrální součástí tvůrčího procesu a mnoho zásadních motivů se o jeho linky opírá. Návrat této kapely mě potěšil, neboť GOSPEL zestárli velmi příjemným způsobem a mě jejich návrat sedl jako málokterý jiný.
Poměrně výraznou složkou této desky je i zvukový design. Za ním stojí dva titáni zvukomalby. Kurt Ballou z CONVERGE, u kterého se nahrávalo, a Magnus Lindeberg, jenž se postaral o mastering. Výjimečná deska, která k sobě váže chaotické elementy řvaného hardcore a progresivní sedmdesátky. Kdyby KING CRIMSON chtěli hrát screamo, bude to znít nějak takhle.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.